Jump to content

Vridbar propell


jorhei

Recommended Posts

.....På mange andre reverseringsanlegg (så vidt jeg husker også FM) tørnes hendelen flere ganger rundt fra forover til akterover .....

Hei Poseidon!  :lol:

Tja......har nå selv hatt en FM 8-12 med reversering, kun manuell, og såvidt jeg husker svingte reverseringshendelen ca.  160 grader ca. 70 grader - noe mer enn Sabb sin.

Det du beskriver, - "tørnes hendelen flere ganger" - er vel det som på folkemundet kalles for enten "fiskerigear" eller "sveivomstyring"!  :eek: Prøvekjørte en gang en sjark, oppe i Trøndelag, med en slik en......... :flag: DET var forvirrende greier!  :eek: Først 4 hele tørn til venstre og så en kvart tørn til høyre for å stille vingene fremover - så 4 hele tørn til høyre og så en halv tørn til venstre for å stille akterover........ :lol: ......og ør i hodet! Bastard3000 hadde en slik på sin gamle Aurora. Det var en Sabb 2G - 22hk

 

Det var et helvete! Visste aldri hvor omstyringen stod! Ble helt av i armen av all sveivinga..... :lol:

 

Så etter i bildehaugen min. Fant disse to, som viser reversering på FM 8-12 - Jeg eksperimenterte den gang med å få en nøyaktig skala som skulle vise stigningen. Første bilde er fra forsøkene, det andre ble resultatet..... :lol: artig sak, i dag må jeg le av disse bildene!

 

show_image_stream.php?bid=9944555&dx=514&dy=495

Som man ser skal det ikke så mye til.....

 

show_image_stream.php?bid=9944556&dx=527&dy=395

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

 

Her ser jeg tydelig en som har hatt det moro mens han har holdt på med eksperimentene sine :flag:

 

Men akkurat denslags er jo minst halve gleden med å ha båt!

 

Reverseringer har vært tilgjengelige i svært mange varianter opp gjennom tidene, noen med mange tørn og noe med færre. Det verste jeg har vært borti var en gammel trave med 8 tørn, og da blir det som du sier nokså meget frem og tilbake.

 

Men da hadde man også laget til en eller annen indikator som viste hvor man befant seg på "skalaen". Det var ofte en slags mutter som hadde anledning til å skru seg selv opp og ned langs noen gjenger som var dreiet inn i selve akselen på det reverseringshjulet som man dreide på.

 

På Wichmann som står ombord hos meg er reverseringen hydraulisk, det er oljetrykket fra smøreoljesystemet som brukes til å betjene selve reverseringsmekanismen og betjeningshendelen virker da  bare inn på en "servo"  -  enkelt og greit; typisk Wichmann.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...