fjordplast Startet 25.September.2008 Link til dette innlegget Startet 25.September.2008 Men ny båt i år skal en dieselmotor vinteropplegges (VP2030). Dieseltanken er halvfull. Bør jeg fylle den opp eller dømme den for å unngå problemer med kondens? --cepe P.S. Det er vel lettere å fylle enn å tømme. Sitér dette innlegget Med styren i blodet siden 8 års alder. www.fjordboatclub.com www.fjordclub.com Link to post
TideRace Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Fylle. Dieselen holder seg like "fersk" og forringes ikke som drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Fyll opp, eller la det være. Ihverfall ikke tømme. Leter du i andre tråder her kan du se at mengden kondens ikke blir all verden. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Fyll opp, eller la det være. Ihverfall ikke tømme. Leter du i andre tråder her kan du se at mengden kondens ikke blir all verden. Enig, hadde ikke stressa over en halvfull tank. Det som er viktig er å ha ett godt diesel filter med vannutskiller og tømme/sjekke det regelmessig(Når det har stått i ro en stund,dvs før du starter motor). Samt reserve diesel filter i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Er vel ikke mye som taler for at dieselen akkurat blir så fælt mye billigere enn den er nå. Er vel kanskje grunn god nok til å fylle opp med mindre tanken din er så liten at det ikke betyr det helt store. Noen ganger har jeg fylt opp før opplag, andre ganger ikke. Har aldri merket noen forskjell. Tapper alltid av tanken og forfilter før første oppstart om våren uansett. Redigert 25.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Jeg lar tanken være så "tom" som mulig. Har opplevd et par ganger at det har vært et lite hull. 100 liter diesel i kjølen en hel vinter er ikke lett å bli kvitt lukten av. Diseldyr og andre problemer blir småtteri i forhold. Båten jeg har nå er det 450 liters bensintank i. Hadde ikke turt å nærme meg båten en gang om 450 liter bensin hadde lekt ut i løpet av vinteren..... Hvordan hadde man håndtert det? Redigert 25.September.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Pumpet bensinen ut, ser ikke helt problemet. Når du pumper bensinen inn i båten kan du vel pumpe den ut av båten selv om den ligger i skutebunn og ikke i tanken. Redigert 25.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Diesel holder seg til neste sesong, men skal den stå lenger enn det må den tømme. Dieslen blir dårlig over lenger tids lagring Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
joelle Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hva med bensin? Har før meg at jeg har hørt at oktanen blir lavere(?). Det er ikke store problemet for meg og tømme min tank, men lurer litt på hvis det er noen grunn til det. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Tapper alltid av tanken før første oppstart om våren uansett. Det fine med Nord West er at du har tappekran i bunnen av tanken. Det skulle det vært på alle båter. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Helt korrekt Astor. En kjekk anordning som benyttes ofte for å sjekke innholdet på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hei, Tanken bør være full eller tom, ikke noe midt imellom. Vann er tyngre en diesel og all kondensering vil legge seg på bunnen av tanken, under dieselen. Hva er det som avgjør hvor mye kondensering du får? Volumet på tanken, temperaturen og den releative luftfuktigheten. Når utetemperaturen er høyere en den er inne i båten, vil båten langsomt varmes opp innvendig. Eventuell luft i tanken vil utvide seg. Ved avkjøling igjen, vil ny luft suges inn i tanken. Denne vil kondensere om tankoverflatene er kaldere en luften og kondensvannet vil renne ned i bunnen av tanken. Rent teoretisk kan hele tanken fylle seg med vann pga diselen, som blir liggende som en membran. Hadde det ikke vært diesel i tanken ville akkurat det samme skjedd mens det suges luft inn i tanken, men vannet legger seg ikke under en membran av diesel. Det ventileres ut igjen. Nå er det slik at den relative luftfuktigheten er avhengig av temperaturen. 50% luftfuktighet gir kanskje dobbel så mye vann i luften ved 20 grader som ved 10. Når den relative luftfuktigheten er 100%, bruker man utrykket at luften er mettet av vann. Og ved høyere temperatur får du mer vann i luften. Av den grunn kan man sette opp en formel på hvor mye vann det maksimalt kan komme inn i en tank. Dette gjør at når tanken puster ventilerer du ut omentrent like mye fuktighet som du puster inn. Om vinteren når temperaturen er lav og lufta tørr vil nesten all fuktighet i tanken taes opp og ventileres ut igjen. Full tank, null volum minimal pusting, lite kondensering Tom tank, masse kondensering men dette luftes ut igjen. Halvfull tankk, masse kondensering og vannet legger seg under dieselen Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Og hva blir konklusjonen etter å ha hatt båten i opplag med halvfull dieseltank. Tank kapasitet 400 liter. Hvor mye vann er det da i tanken på våren når motor skal startes ? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Har snakket med ett par polakker som mener det er viktig at alle norske båteiere fyller opp tankene før de går i opplag... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
JRK Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Og hva blir konklusjonen etter å ha hatt båten i opplag med halvfull dieseltank. Tank kapasitet 400 liter. Hvor mye vann er det da i tanken på våren når motor skal startes ? Hei, Ja si det.. Men det kan jo være greit å vite at dieseldyr gjerne lever i sjiktet mellom vann og diesel, og at dieselpumpe og dyser hater vann. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Her er det nok lokale variasjoner som spiller inn med hensyn til type tank, hvor ren tanken er innvendig, hvor god utlufting tanken har, kvalitet på diesel, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hjelper det å tette luftinga Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 tanker man diesel som innehåller FAME/RME (miljödiesel) så bör tanken tömmes under vintern (VP gick ut med dette förre året) http://www.spi.se/fprw/files/FAME%20i%20dieselbränsle.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Miljödiesel, er det slik "namnam" for dieseldyr som dere selger i Sverige? Da er jeg er glad jeg kan gå Son i Oslofjorden/Göteborg og retur på en tank norsk autodiesel uten å etterfylle i grannelandet! Lars H. Redigert 26.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) tror att "namnam'et" säljs även i Norge, du kansje redan har det ombord i Trudelutt... http://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&a...faq&faqid=5 Statoil har innført Diesel B5 i hele landet. Dette er diesel som er tilsatt inntil 5 % biodiesel. Redigert 26.September.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hansi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 tanker man diesel som innehåller FAME/RME (miljödiesel) så bör tanken tömmes under vintern(VP gick ut med dette förre året) Gjelder vel kun de med grønne moderne motorer. Er ikke noe problem hos meg, den slurper unna stort sett det som er. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hjelper det å tette luftinga Nei. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 ser att Slagentangen blander biodiesel også.... http://www.exxonmobil.com/Norway-Norwegian...esel_Slagen.asp Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) tror att "namnam'et" säljs även i Norge, du kansje redan har det ombord i Trudelutt... I Horten indre havn står det "Autodiesel" på pumpen, så dermed skulle jeg vel slippe dette jævl . .. "dieseldyrforet"? Ellers svelger vel min Yanmar 4JHE fra 1986 unna det meste. Her er det ikke snakk om CR Volvo injektorproblemotorer! Lars H. Redigert 26.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Nei. Hvorfor ikke? Sette et 'kjempekondom' (svart søppelsekk) på luftinga og steng ellers alt så burde det ikke være noe luftbytte og dermed akkumulering av vann. Kan til og med sette inn en tørrbolle i kondomet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.