27 knop Startet 25.September.2008 Link til dette innlegget Startet 25.September.2008 Hva er en rigg? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hvis det er i forbindlse med seilbåt du mener (og ikke f.eks borerigg) så har du stående rigg som er mast, stag (ofte vaier som går fra masten til baug og akter), vant (ofte vaier som går fra mast til dekk på tvers av båten - de forskjellige vant har forskjellige navn) og bom. Løpende rigg er tauverket som brukes for å håndtere seil. Seilene er ikke del av rigg... Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Det kommer an på sammenhegnen. Men snakker vi om seilbåter, er det vel alt som skal til for å holde oppe og trimme seilene, dvs. mast, bom, stag, vant, fall, skjøter osv. Deles gjerne opp i stående og løpende rigg. Stående rigg er mast, vant og stag, dvs. alt som er skrudd fast. Løpende rigg er alle tau og liner som kan strammes og slakkes, dvs. skjøter, fall, kick osv. Ellers finnes det vistnok noe som heter dypvannsrigg. Har muligens noe med dorging å gjøre. Fallsjermhoppere kaller gjerne fallskjermutstyret, dvs skjrerm og seletøy, for rigg. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Selco18 Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Dyprigg for trollingfiske som er moderne form for dorging kanskje? Vi kaller det rigg i alle fall. Et par linke om temaet! http://www.rogerns.blogspot.com/ http://www.regalmarin.se/dummies.htm Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hva er en rigg? Å du er fra Stavanger ???? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
kimosabi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Hvis det er rigg på en påhenger så er det den pakka som blokka sitter på. Adapterplate, tilt/styring etc. Redigert 26.September.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Rigg kan også være PA-system, dvs. de store høyttalerne som er på siden av en scene. Men jeg formoder at du snakker om båt. Rigg er også et verb, å rigge. Da driver du å montere opp mast, stag, vant. Verbet brukes også om å gjøre en båt klar for tur, f.eks. Å rigge båten for langtur. Dette omfatter i såfall ikke bare å gjøre klart mast, stag og vant, men også om å montere ekstra utstyr o.l. som trengs for turen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Har en sekretær på jobben som også har en fin rigg... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
alidal Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Eller kan det være en borerigg............ Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 eller en fallskjerm rigg... Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Brigg? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
kimosabi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 En brigg hadde vært godt. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Er det noen som er ute etter brigg? Redigert 26.September.2008 av Langemannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 27.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Å du er fra Stavanger ???? nonod.gif Geir seeya.gif BÅTplassen. mente da (selvfølgelig) en seilbåtrigg, ikke en oljerigg, det var tydeligvis dårlig formulert. Fikk svar i de to første innleggene. Takker for de (seriøse) svarene! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 det var tydeligvis dårlig formulert. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Seilaren Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Du kan være med å ta ned riggen på båten min om noen uker Da kunne du nok lært det meste om en god gammel Selden rigg. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
GeirT Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Noen ganger tar jeg ting som en selvfølge. En rigg, på en seilbåt er hva som skal til for å heise seilene i og for å styre dem i riktig posisjon i forhold til vinden. (mast/bom/wirer/tauverk) Det er ikke verre enn det. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
27 knop Svart 28.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Noen ganger tar jeg ting som en selvfølge. Ja, men ikke alle er proffe som deg, vet du. Beklager hvis denne tråden var en belastning for noen av dere, men det finnes faktisk folk som lurer på ting som er selvsagte for andre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.