Jump to content

Hva er en rigg?

27 knop

Recommended Posts

Hvis det er i forbindlse med seilbåt du mener (og ikke f.eks borerigg) så har du stående rigg som er mast, stag (ofte vaier som går fra masten til baug og akter), vant (ofte vaier som går fra mast til dekk på tvers av båten - de forskjellige vant har forskjellige navn) og bom. Løpende rigg er tauverket som brukes for å håndtere seil. Seilene er ikke del av rigg...

Det kommer an på sammenhegnen. Men snakker vi om seilbåter, er det vel alt som skal til for å holde oppe og trimme seilene, dvs. mast, bom, stag, vant, fall, skjøter osv. Deles gjerne opp i stående og løpende rigg. Stående rigg er mast, vant og stag, dvs. alt som er skrudd fast. Løpende rigg er alle tau og liner som kan strammes og slakkes, dvs. skjøter, fall, kick osv.

Ellers finnes det vistnok noe som heter dypvannsrigg. Har muligens noe med dorging å gjøre.

Fallsjermhoppere kaller gjerne fallskjermutstyret, dvs skjrerm og seletøy, for rigg.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Rigg kan også være PA-system, dvs. de store høyttalerne som er på siden av en scene.

Men jeg formoder at du snakker om båt.

Rigg er også et verb, å rigge. Da driver du å montere opp mast, stag, vant. Verbet brukes også om å gjøre en båt klar for tur, f.eks. Å rigge båten for langtur. Dette omfatter i såfall ikke bare å gjøre klart mast, stag og vant, men også om å montere ekstra utstyr o.l. som trengs for turen.

det var tydeligvis dårlig formulert.

:yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...