Jump to content

Lever hummern kun midt i leia?


Trondwi

Recommended Posts

Nå er det bare dager igjen til hummersesongen begynner igjen - og til vi som bor på broløs øy på Sørlandet ikke kan våge oss ut i mørket lenger! Teinene ligger tett som haggel og aller helst i leia. I fjor var vi invitert til middag hos venner som bor halveis mellom oss og Lillesand i begynnelsen av oktober. Vi ba om at middagen kunne utsettes til sen skumring, slik at vi kunne plotte inn en teinefri rute på gps'en. Da vi kjørte hjem ved 30.30 tiden var det pøsende regnvær og elendig sikt og vi traff tre teiner på de første par hundre meterne (som var lagt ut i Blindleia etter at det var blitt mørkt). Resultatet var at en 8-10 min tur tok 45 minutter med fruen og lykt i baugen og 3-4 knops hastighet.

 

Det burde være totalforbud mot fiskeredskap med flytere i hovedledene!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis relatert til hummer, men jeg snakket med en kamerat som holder på med en doktorgrad i marinbiologi, for et par dager siden. Han fortalte at de skulle sjekke noen saker på en kjent yngleplass for torsk. Problemet var at de nesten ikke kom frem til redskapen sin på grunn av alle rusene og garnene som sto rundt grunnen! Han sa også at det nå ikke lenger yngler torsk i Kattegat, fordi all torsken blir fisket opp før den når kjønnsmoden alder. Den lille torsken som finnes klekkes fra egg som driver inn fra andre områder.

Redigert av storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Ser at prisen er ikke aldeles uskrekkelig. Medlemskapet i Kystpatruljen koster vel rundt en 500,- så det blir billigere å ringe de hvis uhellet skulle være ute fremfor å installere denne kutteren. For en yrkesfisker ser jeg dog helt klart behovet for en slik tau kutter.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... 3-4 meter med ekstra flyte tau
Hadde det nå enda vært så lite... Har sett mange tilfeller av både 10 og 20 meter overflødig flytetau. I gamle dager kveilet jeg noen ganger opp det overflødige tauet men nå har funnet det mye bedre å klippe det bort og sette blåsa der den burde være. Selv bruker jeg utelukkende synketau på teiner, ruser o.a. og det burde være forbudt med annet tau :smash:

 

Heldigvis er jeg ikke så veldig plaget av denslage heromkring men jeg var en tur over Hustadvika for noen år siden og jeg har aldri sett maken til mengder av fiskeredskaper midt i leia....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Medlemskapet i Kystpatruljen koster vel rundt en 500,- så det blir billigere å ringe de hvis uhellet skulle være ute fremfor å installere denne kutteren. For en yrkesfisker ser jeg dog helt klart behovet for en slik tau kutter.

 

Det hjelper lite å si det til samboer og barn når man har drevet på land og båten er borte.

 

Ta f.eks Strømtangen nord for Hvaler. Kjørte her en kveld i skumringen. Blåser lå tett som hagl, midt i leia. Èn sånn i propellen er nok for å stoppe meg.

Her er det ofte pålandsvind med 1.5 - 2 meter bølger. Tror ikke redn.skøyta hadde rukket frem gitt.

 

Skulle likt å se noen satte garn på "gula humpen" midt i fellesferien :-)

Denne anser jeg som "lillebroren" til Strømtangen

 

Forstår at yrkesfiske går foran, men de må vel miste mye utstyr på denne måten?

Link to post
Share on other sites

Kystvakten beslagla i helgen 90 ulovlige hummerteiner i Eikefjord i Sogn og Fjordane.

 

Jeg lurer på hvordan det så ut på Eikefjorden med så mange ulovlige teiner. Det er ikke det minste rart at bestanden av havets kardinal sliter med å holde seg oppe når fisket foregår på denne måten. Og dette er kanskje ikke et enestående eksempel.

Link to post
Share on other sites

Og å la teinene bli liggende å fange i årevis? Tror ikke det!

 

Trond

teiner gjør ikke det, de som måtte være inni der finner veien ut når det er tomt for åte.

Men fiskegarn som blir liggende kan bli en krabbekirkegård av dimensjoner. har aldri sett at hummer har satt seg fast i sånt, tror den er mer forsiktig med hvor den går.

Link to post
Share on other sites

Det tøffeste med de som tar hummer utenom sesongen, er når de sitter på øyene rundt om på sommeren.

da spiser og koser de seg med dagens fangst med hummer og krabbe, klager over at det er lenger mellom hver gang de får en hummer,

og løsningen på problemet er og sette lengre lenker med garn eller teiner. :eek:

 

I tillegg blir de oppgitt over fiskerioppsynet som tar teinene deres :crazy:

 

Er ikke fanatiker, men er jo klart at hummer bestanden ikke vil ta seg opp med slike holdninger... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...