Jump to content

Lever hummern kun midt i leia?


Trondwi

Recommended Posts

Uansett - imorgen er det slutt på kveldsturer, kveldsbesøk og frihet til annet enn å sitte og se på dumboksen samt å irritere seg over alt det som ligger klar til å gå i propellen om man likevel våger seg ut i mørket. Det er deilig og fredelig å bo på broløs øy det meste av året, men de første 14 dagene i oktober er det et helvete!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Syntes virkelig det er helt utrolig å dere klager her inne. Det har alltid vært mye teiner fra oktober og utover vinterhalvåret, både i leia og mindre brukt farvann..

Jeg vet ikke hvor dere ferdes mest, men fra Arendal til Mandal tror jeg nok mengden på teiner og blåser ikk varierer så alt for meget.... Bor selv i søgne, vest agder og har aldri hørt en sjel klage på dette, men folk godtar det som det er og utstyrer seg heller med korg til propellen og knivblad på koste skaftet. Og de som tror tradisjoner på havet kan forandres får bli hjemme fra sjøen....

 

mvh ivrig teine fisker, hele året

 

(setter også i leia)

Link to post
Share on other sites

Problemet for noen av oss er at vi bor på broløs øy og er temmelig avhengige av båt også når det er mørkt. Med synketau og lyse blåsere er ikke teinene noe stort problem, men når blåseren er byttet ut med en plankebit som ligger flatt og dypt i bølgene og det er 3-6 m flytetau i overflaten, der det nesten umulig å unngå dem med en liten landstedsbåt. Vår vanlige "mørkebåt" er en sort Steady (for å unngå gjenskinn) med 6 hk Yamaha og jeg har ikke klart å finne et praktisk system for å unngå tu i propellen på denne. Vi kjører dermed ulidelig langsomt, klare til å stanse motoren om turtallet synker. Resultat - på dagtid bruker vi 6-7 min til bryggen vved bilen, på kvelden i hummersesongen bruker vi en meget drøy halvtime. Det er irriterende!

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Har holdt på med hummerfiske i mange år, og kan ikke se problemet her hvor jeg fisker. Jeg bruker selvfølgelig synketau og setter heller aldri tegner i leia, eller der hvor det er mye trafikk. Når jeg fisker, hender det av og til, idårlig vær, at vi dunker borti noen vøler, men har heldigvis aldri satt meg fast i andres redskap.

 

Tror nok det meste går greit hvis man tar litt hensyn (begge veier) og at det ikke nødvendigvis må gå sport i ødlegge andres fiskeredskap å hive "dritten" på land, og at de som fisker bruker hode nå redskapen settes.

 

Men jeg forstår trådstarteren her som tydligvis er avhengig av båt, og når da redskapen settes i leden.

Husk at vølene skal merkes med båtens registreringsnummer og telefonnummer. Hvis dette ikke er gjort ville jeg tatt en telefon til oppsynet og prøvd å få den aktuelle redskapen fjernet.

 

Forøvrig (på tross av at det kan virke som om det er flest antihummerfiskere her inne :smiley: ) så kan det meldes at tiltakene som er gjort for å styrke hummerbestanden synes å ha én positiv effekt - ingen undermålere i tegnene mine i år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...