chagall Startet 25.September.2008 Link til dette innlegget Startet 25.September.2008 Ble lettere sjokkert når jeg tok båten på land for å bytte propeller. Skikkelig korrosjon på powertrimmen. Dette må ha oppstått denne sesongen, da jeg hadde en service på motoren sist høst hos forhandler og ingenting ble nevnt angående skifte av anode. Anoden var omtrent tæret bort , så jeg forstår godt at korrosjon har fått utviklet seg. Kommer til å ta dette opp med forhandleren , da jeg mener at anoden burde vært skiftet i forbindelse med service. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Anoder er jo forbruksvare og skiftes normalt årlig. I hvertfall gjør jeg det. Skal bli spennende og høre fortsettelsen på historien etter at forhandler / verksted er kontaktet. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Bildet viser vel rust? Hvem er det som setter stål nedi saltvannet? Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Stål er helt normalt på pumpehuset ja. De aller fleste pumper ruster og ved å bytte anoder hver sesong så utsetter man mye korrosjon. Er også viktig å fjerne ALL møkk/skit/rur og salt fra brakett ved opptak på høsten før man lakkerer alt igjen. Baksiden av pumpe og sylinder kommer man bare til når man tar av motor. Både Mercury og Yamaha har, etter min mening, for dårlig lakk på pumpa så det er viktig å legge litt omsorg spesiellt der. Ekke sjeldent at de ser sånn som din ut på ganske nye motorer, Chagall, men etter hva jeg ser på bildet så har braketten din aldri vært lakka etter syring? Alusafe er heller ikke dumt. Smekk på fingrene til forhandleren din hvis de ikke rengjør/lakkerer brakett og bytter anode på service. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Ekke sjeldent at de ser sånn som din ut på ganske nye motorer, Chagall, men etter hva jeg ser på bildet så har braketten din aldri vært lakka etter syring? Alusafe er heller ikke dumt. Smekk på fingrene til forhandleren din hvis de ikke rengjør/lakkerer brakett og bytter anode på service. Hei, legger ved et bilde av Powertrim anoden, som vel umulig kan ha vært skiftet i vinter.? Har tatt det opp med forhandler og avventer svar. https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3468/10022007089.jpg Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Litt vanskelig å se på bildet hva som er sink. Om det er like stor overflate på sinken som tidligere virker den like godt som ny. Forutsetter at det ikke er dritt på den da. Det er altså størrelsen på sinkflata som er avgjørende og ikke tykkelsen. Hvilken type motor er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Vanskelig å se pga. lyset på bildet men den er muligens eldre enn ett år. Ser også at du har fått bunnstoff på den. Det er veldig fyfy. :nono: Når det er sagt så ruster powertrimpumpene på Mercury uansett så hemmeligheten ligger i å rense godt, helst med syre, steame og legge rikelig med Phantom Black hver høst. Grunnen til at jeg anbefaler Mercury`s(quicksilver) Phantom Black er at den er ganske tykk og solid i forhold til andre merker spraylakk. Har også lagt merke til at mange forhandlere ikke gjør så veldig mye med braketten på motorer de har til service, noe som blir helt feil for meg. Hva jeg kan se av bildene så har ikke lakk vært påtenkt i det hele tatt på din brakett og da blir det fort seende ut som det her. Særlig hvis anoden har blitt neglisjert eller ikke blitt rensa/byttet ved service. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Litt vanskelig å se på bildet hva som er sink. Det er altså størrelsen på sinkflata som er avgjørende og ikke tykkelsen.Hvilken type motor er det snakk om? Hei, ja bildet gir et dårlig inntrykk av hva som er sink, men kan forsikre deg om at her er det lite igjen. Motoren er Optimax 115. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Har også lagt merke til at mange forhandlere ikke gjør så veldig mye med braketten på motorer de har til service, noe som blir helt feil for meg.Hva jeg kan se av bildene så har ikke lakk vært påtenkt i det hele tatt på din brakett og da blir det fort seende ut som det her. Særlig hvis anoden har blitt neglisjert eller ikke blitt rensa/byttet ved service. Hei igjen , takk for svar kimosabi. Etter en tlf. samtale med verkstedet er det ikke vanlig at de lakker noe som helst uten at kunden ber om det. Har tenkt å gjøre rent dette selv og du nevnte at Alu Safe var OK å påføre etter syrevasking? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 hmm betenkt. Dette må jaggu jeg sjekke på min OM også. For slik vil ikke jeg det skal bli. Alusafe hva er det? og Phantom Black er det sort lakk.. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kimosabi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Har tenkt å gjøre rent dette selv og du nevnte at Alu Safe var OK å påføre etter syrevasking? Alusafe er ok å påføre ETTER lakkering. Samme bunnstoffet som de bruker på drev etc. Er forøvrig ikke nødvendig hvis man ikke er 100% allergisk mot rur og skjell på braketten. Det viktigste er å ha bra med lakk(fundament). Jeg bruker alusafe på brakettene til nevrotiske kunder. Da blir de mindre nevrotiske en stund. Vet at mange forhandlere ikke gidder å gjøre dette fordi det er en drittjobb men braketten er fortsatt en del av påhengeren så hvorfor skulle man ikke ta service der også??? KenBjørk: Phantom Black er sortfargen til Mercury. Liker den best selv fordi den er tykkere enn andre sprayboks-farger. Lettere å legge på og den beskytter bedre fordi den legger seg tykkere før den renner. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Alusafe er ok å påføre ETTER lakkering. KenBjørk: Phantom Black er sortfargen til Mercury. Takker igjen, , men kan du si om det kun er Mercury forhandlere som selger denne lakken, eller om den kan kjøpes hos en bilforhandler. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Er nok bare Mercury forhandlere som selger Quicksilver`s Phantom Black. Quicksilver er jo delemerket til Mercury. Du skulle egentlig ha avmontert motoren din og hengt den i en kran så du kommer til på baksida og du vettu. Redigert 26.September.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Du skulle egentlig ha avmontert motoren din og hengt den i en kran så du kommer til på baksida og du vettu. Ja jeg får nok ta denne jobben for å være sikker. Så langt jeg greide å se på baksiden med et tannlegespeil, så var det mye bedre der. Takker igjen for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.