Campingkongen79 Startet 28.September.2008 Link til dette innlegget Startet 28.September.2008 Jeg lurer rett og slett på om noen er i besittelse av en lignende motor og har utført vinterkonservering selv? Jeg har hatt motoren i 3 år. Jeg har alltid utført service selv, men aner egentlig om jeg har utført alle de nødvendige tingen ! Jeg har dessverre ikke instruksjonsboken, så jeg får ingen hjelp der. Jeg har utført føgende: Byttet alle synlige sinkanoder, skiftet gear-olje, skiftet tennplugger, ferskvannskjølt motoren og byttet drivstoff-filter. Båten har fast tank, og jeg har slått på en flaske kondensfjerner før jeg fyrer igang sesongen etter. Skal sies at jeg aldri har hatt problemer, men det er vel ting som kanskje kan dukke opp over tid? Jeg har lest mange innlegg i løpet av kvelden og noen snakker om "fog-oil" i forgasseren. Dette er en innsprøytningsmotor så det er jo utelukket! Andre tips? Noen sprayer hele motoren innvendig med 5-56. Hensiktmessig. Alle tips mottas med takk! Hilsen en som gleder seg til neste års sesong, har forøvrig en båt på sjøen og der blir den liggende for jakt og fiskegleder i høst og vinter sesongen Sitér dette innlegget Link to post
eCera Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Ser ut som du har fått med deg det meste Sjekke impeller er heller ikke dumt.. Tror mercury har 3års intervall på skifting av impeller. Og spraye hele motoren innvendig med 5-56 vil jeg anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Når det gjelder vinterkonservering av Optimax anbefales det å benytte Mercury Fuel Stabizer /Quickleen som blandes i drivstofftanken før siste tur med båten. Dette skal rense og smøre injectorene før lengre lagring. De fleste nyere båter har en vannutskiller montert mellom tank og motor, som stort sett tar seg av kondensen. Mener å ha hørt at kondensfjerner ikke bør benyttes. Ifølge brukermanualen til min 115 Optimax, anbefales det også å fjerne pluggene å helle inn 30 ml Optimax olje i hver sylinder. Angående skifte av impeller står det ikke noe om 3 års intervall i min brukermanual. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 (redigert) Norsk manual her: http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...6;Optimax$ Dessuten så sier vel folket her inne etter div diskusjoner at det er CRC 6-66 man skal bruke til slikt: http://maritim.no/product.aspx?id=8036&...upkey=006003060 Redigert 29.September.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Norsk manual her: http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...6;Optimax$ Hei, fint du fant frem den Norske manualen `KenBjork`. Leste hurtig gjennom denne og fant ikke helt det samme som i min manual fra 2003. Dette med å fylle 30 ml Optimax olje i hver sylinder og "turne" motoren med svinghjulet så ut til å være utelatt i den nyere utgaven eller har jeg oversett det? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Har ikke tid å sjekke selv nå om det. Men 2008 modell manual her hvertfall: http://www.brunswickmarineemea.com/downloa...6;Optimax$ Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Hei igjen, Mercury har utelatt dette med å fylle olje i sylinderne ved vinteropplag. I min manual fra 2003 står det følgende:" Remove the spark plugs. Add approximately one ounce (30 ml) of engine oil into each spark plug hole. Rotate the flywheel manually several times to distrbute the oil in the cylinders. Reinstall spark plugs. Ja, det er vel tydelig at dette ikke er nødvendig lenger da. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 (redigert) jeg har/ser i siste utgave på pdf manualen for også min. Dette er utgave 90-10208g80 fra 04.05.2007 Beskytte interne motorkomponenterMERK: Forsikre deg om at drivstoffsystemet er klargjort for lagring. Se Drivstoffsystemet. VIKTIG: Se Kontrollere og skifte tennpluggene for å finne ut hvordan tennpluggkablene koples fra. 1. Fjern tennpluggene. Fyll på ca. 30 ml (1 oz.) motorolje eller spray i fem sekunder med Storage Seal i hvert tennplugghull. 2. Drei svinghjulet flere ganger rundt for hånd for å fordele oljen eller Storage Seal i sylinderne. Det samme står også i utgave 135-150-175 OPTIMAX _ 10199G81 også i utgave 135-150-175 OPTIMAX _ 10199G80 dette er manualer fra 2008 Redigert 29.September.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
LM 605 Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Ser ut som det er samme prosedyre på min firetakter (115efi 07 mod.) Det som står litt anderledes i min manual er at jeg kjører startmotoren en syklus for å fordele rustmiddelet i sylindrene, i stedet for å turne svinghjulet manuelt, men det gjør jo samme nytten begge metodene. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Takk for hjelpen `KenBjork`. Det er vel "aua" man først blir blind på. Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 29.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Fantastisk karer! Det er glimrende med litt hjelp! Ha en super høst Lars Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Np chagall Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kimosabi Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Hvis ikke du har bytta kompressorrem før så vil jeg anbefale å bytte den nå.På undersiden av remdekselet sitter det også et bittelite luftfilter som er innsuget til kompressoren. Hvis ikke du har bytta det før: Bytt det nå. Fuel-filteret på motoren(på vaporen) bør også byttes. Husk å sette på sensorkabelen igjen. Alle Optimax V6 har en pinglete liten impeller som helst bør byttes hvert andre-tredje år. Dette pga. at den har tynne, korte og stive vinger som mister spennet forholdsvis fort. Dette er samme impelleren som sitter på Alpha Gen. 1 drevene. Har du fuel stabilizer i systemet? Kjør motoren tom for bensin når du ferskvannskjører den. Med et fuelfilter og vapor+2stk Rails som rommer mye bensin så KAN du få avleiringer i bensina ved lagring i kjøligere temperaturer. Bruk vannfast fett på i smørenipler. 2-4-C med teflon er bra. Alt det der med sinker vet du jo allerede. Propellaksel bør også fettes godt inn. Ferskvannkjør MINST en halvtime. Tar litt tid før saltet i systemet løser seg opp. Og 5-56 eller WD40 duger like bra som 6-66. Er ganske tett under dekselet. Ikke få dette på reimhjul/remmer da remma er en serpentin/kile-rem. Styringa er også kjekk å ta hver høst. Løsne den store mutteren på styrbord side og dra ut styrekabel slik at du kommer inn med en tut WD40/5-56. Etterpå så spruter du inn Lithiumfett og kjedespray feks. Poenget er å ikke bruke for tjukt fett der siden det drar til seg mye møkk og blir hardt med tiden. Dra så til mutter etterpå og påse at du har fått vekk slarken i kabel. Har du hydraulisk styring så slipper du jo dette.:-) Litt lithiumfett på gass/gear kabler og på bevegelige armer/mekanismer på motoren gjør heller ingen skade. God høst. Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Kompressor? I alle dager... Kanskje en liten tur på serviceverksted alikevel da Det blir bare enklere og enklere. Noen anelse om hva impeller- og kompressor-rem skifte vil koste på merkeverksted?? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Tror nok impelleren holder mer en et par -tre år med gjennomsnittsbruk. Hadde tidligere en god gammel Evinrude på hytta. Den hadde vi i 20-25 år. Kan aldri huske at vi skiftet noen impeller. Den ble heller aldri vinterkonservert, bare satt bort i et skjul for lagring frem til våren. Mulig det blei skiftet tennplugg og gearolje et par ganger. Motoren putret og sveiv år etter år, kanskje den fremdeles gjør det? Så der er nok enkelte vedlikeholdsprosedyrer som er en tanke overdrevet? Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 LM 605. Please? Lars optimax: Har ikke prisene i hodet her nu men du trenger jo bare ta en telefon imorgen? De tipsa jeg ramsa opp over er anbefalte ting man bør ta på disse motorene etter 2-4år. Akkurat det samme håper jeg de vil si i telefon til deg når du ringer verksted imorgen også. Hvis de ikke gjør det og sier at du ikke trenger å tenke på det så vil jeg gjerne vite hvem du snakka med...... Sitér dette innlegget Link to post
Campingkongen79 Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Takk kimosabi! Høres ut som om dette er noe du gjør til daglig? Da blir det en telefon imorgen. Ikke lysten på at "gullgutten" eller hjertebarnet som den også kalles :), skal svikte meg til våren. Litt for mye penger inne i bildet til å la ting skure og gå. Vi får se hva dem sier. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Alle Optimax V6 har en pinglete liten impeller som helst bør byttes hvert andre-tredje år. Dette pga. at den har tynne, korte og stive vinger som mister spennet forholdsvis fort. Dette er samme impelleren som sitter på Alpha Gen. 1 drevene. Hei igjen `kimosabi`, hva med impellern på Optimax 75-90-115. Er den like liten og pinglete som på 135 ? Har ikke sjekket på min 115 hk som er en 2004 mod. Skal vel også få lydalarm hvis motoren ikke får nok kjøling. Fint hvis du har svar på dette. Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Alle Optimax R3 har et annet gearhus enn V6 og en større, mykere og mer solid impeller. Hvert 5. år pleier jeg å si der men mange går lengre enn det. Mercury sier hver 300 time eller hvert 5. år. Spør meg ikke hvorfor V6 ikke har de samme impellerne men jeg tipper det har med kostnader å gjøre siden de bruker samme gearhus som Alpha Gen.1. Optimax R3 har samme gearhus som F75, F90 og F115. Altså nyere konstruksjon. Gearhusa til V6 tåler dog langt mere juling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.