Jump to content

Yamaha kom sist i fersk test av 20 HK'ere...


Bjerknez

Recommended Posts

Hei, har akkurat lest den samme testen i den Svenske Motorbåtstidningen "Vi Båtegare". Det merkelige var at her var det Parsun som ble desidert sist, men er utelatt i den Norske versjonen. Ser at fofatteren (Staffan Westerling) er den samme i begge artikler. For spesiellt interesserte kan jeg nevne at Parsun F20 hadde et forbruk som lå ca: 70% !! over Mercury,Tohatsu og Honda.

Link to post

Worry2: Men HVORFOR er disse testene håpløse da?

 

Forde ditt favorittmerke ikke vant, eller ligger det dypere meninger bak?

 

Tro meg... jeg vil gjerne vite det, hvis det ikke testes på riktig måte her...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Menneh...

 

Døm tester jo alle aspektere da vetu, så drar de en samlet konklusjon....

 

Mercury var jo uansett bedre enn Yamaha på alle områder.

 

Hjelper ikke om Yamaha er lettest, så lenge man ikke får noe ut av det liksom... eller tar jeg feil?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

I sommer ble det kjøpt inn to nye Yamahamotorer til følgebåtene der jeg er instruktør i seiling.

 

Begge er Yamaha 9.9 4-takts motorer. De gammle motorene (fra tidlig 90 tall) var også yamaha, og vi har vært fornøyde med dem. Men til slutt av de modne for utskiftlig.

 

De nye motorene fra yamaha er grusomme;

- De er alt for svake til å være 9.9

- Bråker for mye ved normalt turtall, altså litt under maks. Lyden er også ubehagelig. På tomgang derimot er de ganske rolige

- De er forferdelig tungstartede, selv om motoren er varm!

- ALT som kan ruste på motorene har fått rustanggrep etter kun 3 måneder i bruk.

- Bryteren for å tilte motoren er plassert slik at du ikke klarer å få ned motoren med kalde fingre eller med hansker.

 

Listen blir nok lengre desverre.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Nok en samling tester som er helt uinteresanne.

 

Disse bladfykene lærer aldri ser det ut til.

 

Å teste ferske motorer rett ut av esken er helt uinteresant i det lange løp. Ingen av motorene er innkjørt, man får ikke avdekket noen kontruksjonsmessige svakheter etc.

 

Motorene burde brukes 1 år, hele året itgjennom. Ha en gangtid på minmum 100t før man begynner å teste de. Da ville man kunne legge frem både målte resultater, og skrevet om hva som holder og hva som ikke holder på disse.

 

Selv har jeg kjørt 250 timer med mercury Verado 275 i fjor. Og i år har jeg kjørt yamaha F350 i 250 timer. Dette på den samme båten, motorene skulle løse den samme oppgaven. Mercury kostet meg halve sessongen, 100.000,- i verkstedregning + 3 mnd venting på deler. Yamahaene har gått feilfritt, de har ikke blitt behandlet noe penere.

 

Har også fått studert et stort antall motorer fra de fleste merkene i sine enkeltbestandeler på verkstedet til nabo bedriften. Ser helt klart at ingengiørarbeidet hos de japanske produsentene holder høyere standard en hos de amerikanske produsentene.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
De fleste av disse testene inneholder vel forbruk/støy/effekt/vekt og pris som et minimum, så da blir det jo en konklusjon av disse faktorene.

I og for seg riktig. Men hvordan skal de ulike tingene vektlegges, ja det blir vel litt mer individuelt?

 

I testen - som altså konkludere mer Mercury som vinner - står det (uthevelsen har jeg gjort): "...Vekter man alle testkriteriene like mye, er det Mercury F20 som stikker av med seieren i denne testen..."

 

Altså - Mercury vinner i det tilfellet hvor alle elementene tillegges like mye vekt. Antakelig vil det være tilfellet for de færreste av oss.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Hadde støy betydd mest ville Honda vunnet, hadde vekt betydd mest hadde Yamahaen vunnet.

 

Jo, du har rett i det du sier `Worry`, men i denne testen er vektforskjellen minimal. Yamaha veide 3 kg. mindre enn konkurrentene som ikke har noen praktisk betydning. Honda støyet minst på de fleste turtall.

Personlig er det ikke disse kriterier jeg ville legge til grunn hvis jeg skulle velge motor i denne klassen. :wink:

Link to post

Uten å ta stilling til hvilket påhengsmotormerke som er "best i test", mener jeg black_pearl har et sentralt moment når det gjelder driftssikkerhet. Disse testene er etter min mening litt overflatiske. For å sette det litt på spissen: Hvor mange sekunder eller hundredeler av et sekund raskere i akselerasjon en motor er i forhold til annen, og hvor mange knop eller tidels knop hurtigere toppfart en motor gir i forhold til en annnen, når de testes på samme båt, er vel egentlig ikke det viktigste for en båteier i det lange løp, vil jeg tro. For meg ville driftssikkerhet telle mest. Men smaken er som baken. Og driftssikkerhet får man ikke vite noe om før motorene har gått noen hundre eller tusen timer.

Link to post
Har også fått studert et stort antall motorer fra de fleste merkene i sine enkeltbestandeler på verkstedet til nabo bedriften. Ser helt klart at ingengiørarbeidet hos de japanske produsentene holder høyere standard en hos de amerikanske produsentene.

 

Deg om det. Åssen i svarte granskauen klarer du å få over 100000,- i verkstedregninger på en Verado? Let me know, please.

Link to post
Nok en samling tester som er helt uinteresanne.

Selv har jeg kjørt 250 timer med mercury Verado 275 i fjor. Og i år har jeg kjørt yamaha F350 i 250 timer. Dette på den samme båten, motorene skulle løse den samme oppgaven. Mercury kostet meg halve sessongen, 100.000,- i verkstedregning + 3 mnd venting på deler.

 

Det er vel mange meninger om verdien av motortester, så det får bli opptil den enkelte leser hva han finner mest interessant. Syntes ellers det blir feil å bringe inn Verado 275 og Yamaha F 350 i en tråd som handler om 20 Hk`ère. :wink:

Link to post
*snip*

Motorene burde brukes 1 år, hele året itgjennom. Ha en gangtid på minmum 100t før man begynner å teste de. Da ville man kunne legge frem både målte resultater, og skrevet om hva som holder og hva som ikke holder på disse.

 

Selv har jeg kjørt 250 timer med mercury Verado 275 i fjor. Og i år har jeg kjørt yamaha F350 i 250 timer. Dette på den samme båten, motorene skulle løse den samme oppgaven. Mercury kostet meg halve sessongen, 100.000,- i verkstedregning + 3 mnd venting på deler. Yamahaene har gått feilfritt, de har ikke blitt behandlet noe penere.

 

Har også fått studert et stort antall motorer fra de fleste merkene i sine enkeltbestandeler på verkstedet til nabo bedriften. Ser helt klart at ingengiørarbeidet hos de japanske produsentene holder høyere standard en hos de amerikanske produsentene.

Enig med chagall her.

Men også som du sier black_pearl at over tid teller, så hadde vært kjekt og med brukstester/brukttester for å se hva de duger over tid.

 

Videre det du sier nedover så gruer jeg meg, da motoren nå er rundt.. tja 230-250 timer (husker ikke fra SC-monitoren siste tur) for utifra det så kan jeg vente meg utgifter på div reparasjoner..

Chagall og bjerkenz er da heldige som får høre hva som klikker på min og som da kan bytte motor i tide :lol:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Men HVORFOR er disse testene håpløse da?

 

Forde ditt favorittmerke ikke vant, eller ligger det dypere meninger bak?

 

Selvfølgelig , alle tester der ikke Yamaha vinner er useriøse. På samme måten som at Vi nordmenn vinner gull i OL/VM etc ,fordi vi er gode, mens hvis ytlendingene skulle vinne så er det fordi de er fullproppet med dop. :lol::cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Driver og titter igjennom den tabellen i bunn av teste... der står det at yamaha har slagvolum på 350 cc mens lengre opp i testen står det at yam har 361cc... Og når en sammenligner motorene så ser det mere ut som at spec på honda og merc er like og spec på yam og tohatsu er like. Synes det stod at det var merc og tohatsu som hadde samarbeidet om å lage en motor, burde ikke da boring og slaglengde vært lik og evt turtalsområdet? og utveksling i giret.

 

Det er noe muffens med den testen der :confused:

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Det er noe muffens med den testen der :confused:

 

Du har nok rett i at testen ovenfor har flere feil. Det har nok gått litt fort i svingene når den har blitt kopiert fra den Svenske testen. Mercury og Tohatsu har begge 351 cc sylindervolum. Tohatsu produserer begge motorer som er helt like. Kun forskjeller på utforming av motordeksel og gearkontroll. :yesnod:

Link to post

Kan man ikke bare ta disse testene for hva de er, eller hva den enkelte mener at disse er verdt, og når man leser testen, hvilke elementer som er tatt med, hvordan disse er vektet, eller ikke, og være fornøyd med det? Den helt objektive sannhet om de enkelte motorer er og har oppført seg over tid må det jo nødvendigvis ta noe tid å få etablert og da er vel kanskje dette forumet det beste sted å få det "rette" svaret? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Det merkelige var at her var det Parsun som ble desidert sist, men er utelatt i den Norske versjonen.

 

Selges Parsun i Norge? Hvis det ikke er et aktuelt merke i Norge er det gjerne derfor det er utelatt?

 

Jeg vil bare ha en motor som starter og går uten for mye krangling, så får den veie og drikke så mye den vil, og om jeg ikke får alle 4 hk som står på dekselet er ikke det så farlig.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...