Worry II Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 (redigert) Nettopp, Penny ! Hadde ikke Suzuki og Johnson betalt nok for å få være med i testen ? Hvis man først skal teste bør jo alle være med, eller ? Redigert 30.September.2008 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Hadde ikke Suzuki og Johnson betalt nok for å få være med i testen ? Hvis man først skal teste bør jo alle være med, eller ? Den enkle grunnen til at de ikke var med, var vel at ingen av de har noen ren 20 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Livsglad Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Når motorene er 20 år gamle ser man hva som var best. Og det har Yamaha bevist i over 30 år. De er jo nærmest uslitelige. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Har også fått studert et stort antall motorer fra de fleste merkene i sine enkeltbestandeler på verkstedet til nabo bedriften. Ser helt klart at ingengiørarbeidet hos de japanske produsentene holder høyere standard en hos de amerikanske produsentene. Tester som dette har marginal interesse, det er svært lite som skiller på de testkriteriene som her er benyttet. Byggekvalitet og holdbarhet over tid er langt mer interessant. Og har nok samme oppfatning som "black pearl" nevner her. Selv etter å ha lest en test som dette hadde jeg valgt Yamaha eller Honda om prisene på alle disse motorene var lik. Men om Mercury eller Tohatsu var vesentlig rimeliger hadde jeg vurdert de. Tohatsu produserer begge motorer som er helt like. Kun forskjeller på utforming av motordeksel og gearkontroll. Nettopp. Og derfor har vel Mercury en viss japansk kvalitet over denne konstruksjonen Tohatsu er vel regnet som billigmerket av japansk outboard, men mye for pengene er det. Hva med Suzuki? Har ikke de noen aktuelle motorer i denne klassen? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Skipper Worse Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Artig test dette og mange artige (skadefro) meninger. Som alle vet, er det bare EN ultimat og troverdig test av påhengere ... og den har YAMAHA vunnet i alle år siden 1975. Mere er det ikke å si om den saken. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ronald Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 (redigert) Worse - der var du! Jeg hadde tenkt å rope på deg tidligere i tråden, men lå litt på vent da jeg regnet med du ville finne fram på egenhånd Redigert 30.September.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Ja du var savnet i denne tråden Skipper Worse Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 (redigert) Det skrives i hytt og pine at yamaha er i en særklasse når de blir gamle, men mitt inntrykk er at det er akkurat like mye dritt med de som feks. evinrude-johnson-mercury osv. Det står og har stått mange halvdefekte og defekte yamahamotorer på Finn, så at de er så fantastiske når de blir gamle er bare tull. Det finnes like mange solskinns/røverhistorier om de andre merkene også hvis man bare tar av de rosa skylappene. Redigert 30.September.2008 av M/Y LUCIELLE (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Så vidt jeg vet, er YAMAHA i en særklasse fra den dag de blir bygget og til den dag de blir skrotet ... sistnevnte dag har en lei tendens til ikke å opprinne, nettopp på grunn av at de er i en slik særklasse Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Suggen (i sundet) Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Alle påstander som blir gjentatt ofte nok har en lei tendens til å bli nesten sannhet, det utvikles til og med egne menigheter av slikt. Rart at det blir solgt noen andre motorer i det hele tatt egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 (redigert) Deg om det. Åssen i svarte granskauen klarer du å få over 100000,- i verkstedregninger på en Verado? Let me know, please. En kombinasjon av flere faktorer, alle utenfor min kontroll. Punkt 1 er at mekanikerne har for dårlig opplæring på produktene og feilsøker i feil ende først. punkt 2. Treg leverandør av nye deler. De brukte 2 mnd for å få et pakningsett over dammen, selv om det går daglige fly. Veradoen sin kompressor går også varm etter 1 time på 80% av hva motoren yter, den ble så varm at lakken skiftet farge på den. Måtte også lage startmotor oppheng selv, da de orginale var for myke, slik at den bare spiste opp startkransen på svinghjulet. Skjedde 3 ganger på denne motoren. Det begynte med at giret på motoren brøt sammen, slik at motoren stoppet fra full gass til stille på 0.5 sek. Giret hadde pulverisert seg selv innvendig. Deretter en mekaniker som aldri fant ut hvor han skulle begynne før jeg ba han om røske av giret fra motoren. Disse motoren har jeg ikke brukt hardt i forhold til tidligere yamaha motor. Hadde en første generasjon av F225 den kjørte jeg beinhardt i 800t før jeg solgte den, den går like fint enda i følge ny eier. Yamaha Rules in my world, yamaha greier også å levere nye motor av de største variantene på 3 dager hvis det skulle være nødvendig. I min verden kan det være mere lønnsomt å bytte ut en motor enn å reparere hvis det betyr noen uker mindre stillstand på båten. Redigert 30.September.2008 av black_pearl (see edit history) Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Bjerknez Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Mange luftige svar her... hehe. Men det eneste jeg kan se utfra denne tråden, er at EN person har vert uheldig med en Verado. Noe som forøvrig ikke har noe med testen det linkes til. Alle kan sikkert dra opp en eller annen møkkete historie om en motorprodusent/merke. Jeg vet vertfall om en person som har hatt store problemer med Yamaha F-60 2007 mod. Måtte levere inn hele motoren på verksted da den regelrett lot vær og starte. Han fikk en ny lånemotor som faktisk også stoppet. Dette var en demokjørt F-60. De byttet noen elektriske komponenter så gikk den igjen, men det krevde lang ventetid og mye frem og tilbake for personen det gjaldt. Personlig så tror jeg faktisk alikevel at Yamaha er ett av de mest driftsikkre motorene man får tak i, men jeg mener også at de fleste motorer er veldig bra, så feil gjør man neppe uansett hva man velger. Jeg hadde overhode ikke vert flau over å hatt en Yamaha på hekken, men siden 2-taktsmotoren har overbevist meg totalt ble det en Optimax. Det som overasket meg med testen det linkes til i første post er at det ikke var noe gjevnt løp liksom... At Yamaha ikke vant bør jo ikke være noe krise i det hele tatt... men at den kom helt sist synes jeg var merkelig. Faktisk var den (hvis ikke jeg har lest feil) over en knop treigere enn Mercury. Skulle jeg hatt en motor i den størrelsen (20HK'er) så hadde det vert to ting som var viktig for meg: 1. Fartsressurser 2. Støy Om en 20HK'er veier 2-3 kg. mer eller mindre er meg klinkende likegyldig. Konklusjon: Først... så var jeg en Yamaha-mann, så ble jeg 2-taktsfrelst og måtte derfor utelate Yamaha, så ser jeg gang på gang at 2-taktere vinner jevnt over i forhold til 4-taktere, så ser jeg Mercury 4-takter utklasser Yamaha 4-takter. Jeg har fortsatt stor tro på Yamaha, men personlig så mener jeg at Yamaha overhodet ikke er overlegne på noe som helst måte. Faktisk vil jeg si dem ligger litt etter. I dette tilfelle er det Mercury som tok innersvingen på Yamaha. Og det med god margin. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
hifo Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) helt enig . min 76 mod 8 hk yamaha ble oppspist i kjølekanalene og ble ofret til en bp mann for 300 kr. den gikk til den varmskar seg etter 7 min hver gang :-) ( ble ikke mye ferskvannskjørt dessverre de siste 20 årene. ) Redigert 1.Oktober.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Suggen (i sundet) Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Min 67 mod. 9,8 hp. mercury går som en klokke ennå (når den ikke står på stativet sitt i furterommet). Byttet impeller på den for 10 år siden, så den har ikke vært helt feilfri. Sitér dette innlegget Link to post
Golito Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Imo vil jeg si at du har altfor lite erfaring bjerknez, til å komme med de konklusjonene du gjør.. Greit at du har prøvekjørt dem, men hvorfor tror du Yamaha har blitt så populært som det har blitt? joda selvfølgelig, det er mye riktig som du sier.. Men for meg virker det som du av en eller annen grunn har en trang til å fortelle alle og en hver om hvor fortreffelig alt du har er.. Når du i tillegg klarer å lire av deg ting som.. så ser jeg Mercury 4-takter utklasser Yamaha 4-takter. Jeg har fortsatt stor tro på Yamaha, men personlig så mener jeg at Yamaha overhodet ikke er overlegne på noe som helst måte. Faktisk vil jeg si dem ligger litt etter. I dette tilfelle er det Mercury som tok innersvingen på Yamaha. Og det med god margin .. da får jeg nesten lyst til å le! Å påstå at yamaha "henger etter" og at merc 4takt "utklasser" 4takt yam blir ihvertfall feil. Mercury vant denne testen, men det var 20hk sant? Si at jeg skulle skaffe meg en 250hk, er denne testen relevant overhodet? http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...4a?OpenDocument Her feks var det mercury som fikk bank, spessielt av yamaha. Poenget mitt med det hele er at alle fabrikanter har bedre, og dårligere motorer innenfor sitt modellspekter. Når DU valgte motor til DITT bruk, så var det som vi alle vet en optimax som passet DEG best. Som jeg prøver å vise deg, så betyr ikke det at ditt valg er best for alle, eller innenfor alle motorklasser. Bra at du er fornøyd, men værsåsnill å kutt ut den aktive misjonærvirksomheten.. Kan bli litt slitsomt innimellom Redigert 1.Oktober.2008 av Golito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Nå tror jeg kanskje du bør lese det jeg skriver før du kommer med utsagn som at jeg driver misjonærvirksomhet Golito. Jeg skrev da klart og tydelig følgende: "I DETTE TILFELLET er det merkury som tok innersvingen på Yamaha" Om du spør meg om disse testene er relevante har da ikke jeg noe peiling på. Nettopp derfor jeg slenger inn en link som kan åpne for diskusjoner rundt denne testen. Kjære deg... hvor har jeg skrevet at mitt valg er best for alle? Mulig du tolker det slik... men da tror jeg du må gå litt i deg selv, fremfor å kalle andre misjonærer... EDIT: Mulig jeg har skrevet mange innlegg og at jeg oppfører meg som over middels ivrig, men det skal sies at de fleste her nok har mer erfaring en meg hva båt/motor angår, men ingen kan vel hindre meg i å komme med egne meninger utfra det lille jeg har opplevd. I denne situasjonen så la jeg ved en link til en test, samt at jeg skriver litt om hva JEG mener, så er det opp til andre mer erfarne og kommentere dette. Derfor så kjøper jeg ikke utsagnet ditt angående misjonær... mulig du ble litt sur forde noe gikk deg imot på en eller annen måte, uten at jeg vet hva.... Du kan mene litt av hvert av det jeg skriver.. det har du all rett til å gjøre, men å kalle meg "misjonær" blir mer ett ubegrunnet personangrep. Redigert 1.Oktober.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Suggen (i sundet) Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Du skal være yyyderst forsiktig med hva du skriver om Yamaha Bjerknez, for det blir det alltid mange og saklige tråder ut av. Men jeg tenkte litt på den påståtte misjonsvirksomheten din....er det plass til flere disipler som har helt vanlige påhengsmotorer som ikke er laget av gull? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Hehe... er da plass til alle her... Kan da ikke gå rundt å være "redd" for å skrive om Yamaha.... hehe. Har dat heller ikke skrevet noe "dritt" om Yamaha i det hele tatt... hvis man leser det jeg skriver. Jeg sier mener bare ut fra det jeg har lest og selv erfart (selv om det ikke er mye) at Yamaha kanskje ikke like rådende i dag som for noen år siden. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Tintin Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Når det er så liten forskjell på motorene som i denne testen, tyder det vel ikke på annet enn at det stort sett er hipp som happ hva man velger? Så lenge det er en yamaha vel og merke Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
KenBjork Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Sånn er det jo uansett i alt av motortester i alle hk-klasser. Er stort sett marginale skiller. Sånn sett spiller det ingen rolle hva man kjøper tror jeg. Så egentlig kunne alle andre merker opphørt, lagt ned egne merker og heller hjulpet yamaha og lage yamaha. For det aller beste er jo spesielt 4takt, og samt yamaha. :lol: Redigert 1.Oktober.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Tintin Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) NeiNei! Hele poenget er at det ikke er noe som er BEST. Ut fra hvordan man vekter av argumenter kommer de ulike ut forskjellig hver gang. Dog har yamaha over tid skaffet seg et rykte som kan minne om det toyota har i bilmarkedet. Med rette eller urette. Toyota Rav4 har en dieselmotor på 136Hk. Samme motor er også levert som 177Hk uten endring i annet enn programmering. Honda leverer i samme segmentet en 140Hk diesel. Ved å softwaretrimme denne uautorisert får man ut rundt 170Hk på denne. Tilsvarende for dreiemoment. Hvordan bør en test mellom disse motorene gjennomføres? Har det noen ting som helst å si for kvaliteten hvor mye produsenten har valgt å ta ut av effekt? I hvilken retning? Redigert 1.Oktober.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
kimosabi Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Pratpratpratepratesnikksnakk. Bow your heads for the BLACK MAX, maggots! Redigert 1.Oktober.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Pratpratpratepratesnikksnakk. Bow your heads for the BLACK MAX, maggots! The 10 commandments 1. Thou shalt only stroke twice. 2. Thou shalt not inject oil in a performance motor. 3. Thou shalt not covet they neighbors Mercury. 4. Thou shalt treat all others as thou wisheth to be treated including the less fortunate who owneth motors of white. 5. Thou shalt recognize Karl K. as the one true god and Mercury as his son. 6. Thou shalt recognize Black Max and Mariner as disciples. 7. Thou shalt not arrange less than 6 cylinders in a V configuration lest thou flirteth with the white devil. 8. Thou shalt not meddle with injection systems thou cannot pronounce. Thou shall play with EFI, but not Ficht, Fucht ,or whatever the hell it mayeth be. 9. When thou prayeth or pay homage to the king, thou must face in the direction of Lake X, the holy land. 10. Thou shalt always have fun, regardless. If fun is not to be had, one must rid himself of all things marine, and taketh a break. Legg spesielt merke til NR 10....... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
chagall Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Kan da ikke gå rundt å være "redd" for å skrive om Yamaha.... hehe.Har dat heller ikke skrevet noe "dritt" om Yamaha i det hele tatt... hvis man leser det jeg skriver. Som jeg nevnte i en annen tråd, så har du nok irritert "Yamaha Bjørnen", men stryk han "litt" med hårene så blir han som regel mer medgjørlig. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 7. Thou shalt not arrange less than 6 cylinders in a V configuration lest thou flirteth with the white devil. Arne Kjetil Nuuuhhh..... i dag - bør vel dette endres til ......flirteth with "The grey divine completeness" Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.