Jump to content

lanternelys på brygga

m/s draugen

Recommended Posts

Hmm.Tenkte ikke på det,men lys som viser hvor den ligger må vel være bedre enn ingenting?

Ser også for meg at de ikke skal "stikke opp"men være så små at de kan monteres slik at de ikke går å snuble i eller hekte fast noe i de.

På str.med de som finnes på båten ser jeg for meg.....

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Uten at jeg skal skryte på meg noe stor kunnskap om emnet så tror jeg at det du kan bruke på kaihjørnene er gule lys (blinkende?) for å angi kaihjørne (på flytebrygge).

Vet om ihvertfall en brygge i gamlehavnen min som fikk pålegg om det fra kommunen...

:flag: TrondT

Er brannmann,så jeg har jo tilgang på blålys :smiley:

Har sendt forespørsel om dette til sjøfartsdir.så det gjenstår å se hva de mener.

Tror kanskje du enklere kan få svar ved å ringe havnevesenet for din komune .

Sjøfartsdir. er ikke alltid de raskeste på avtrekkeren.

Men antar du får sette opp hvit/gul belysning av bryggen din , dersom det ikke er til sjenanse for trafikk i leia, og at hjørnene dine kan merkes med fast rødt lys .

Har sendt forespørsel om dette til sjøfartsdir.så det gjenstår å se hva de mener.

Det er havnevesenet i kommunen, eller Kystverket, som har med slikt å gjøre - ikke sjøfartsdirektoratet.

Men indirekte belysning med på brygga, slik at trafikken ser lyset på brygga, men ikke lyskilden, må jo være best.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Tenker å style opp på brygga mi og da hadde det vært stilig med rødt/grønt lys på ytterkanten.Både dekorativt og "nyttig"i mørket.

Nå vet jeg ikke hvordan geografien er der du er, så kanskje er det kun deg selv som ser disse lysene.

Vi har hytte som ligger nær et nytt hyttefelt. Disse har satt opp sjøbuer, som er veldig synlige fra vår hytte. Skal vi se sjøen, har vi sjøbuene i synsfeltet for å si det slik. Sjøbuene - og brygga er fint utført så det er ikke det. Men de har lys på hele året, fra mørkets frambrudd og til daggry (styrt av fotocelle) . Vi har bedt om at dette skal slås av på vinteren, eller aller helst kun slås på når det er folk på brygga (bevegelsessensor), men de tar ikke hensyn til dette.

På en månelys natt er det jo fint å se stjernene, uten at lysene fra brygger/sjøbuer forstyrrer.

Kanskje en bagatell for noen dette, men jeg vil faktisk kalle det lysforurensing. Og det ønsker man ikke på hytta.

Moralen er: Dersom disse lysene vil sees av andre hytter (i tillegg til fra sjøen), tror jeg ikke det er noen god ide. Men du kan jo selvsagt ha lys som du slår på med bryter når du er på brygga, det vil nok andre kunne godta. Men ikke røde/grønne lys til enhver tid.

På en månelys natt er det jo fint å se stjernene, uten at lysene fra brygger/sjøbuer forstyrrer.

Kanskje en bagatell for noen dette, men jeg vil faktisk kalle det lysforurensing. Og det ønsker man ikke på hytta.

Moralen er: Dersom disse lysene vil sees av andre hytter (i tillegg til fra sjøen), tror jeg ikke det er noen god ide. Men du kan jo selvsagt ha lys som du slår på med bryter når du er på brygga, det vil nok andre kunne godta. Men ikke røde/grønne lys til enhver tid.

Enig i at man bør være obs på dette. Båthusnaboen min har plassert 5-6 ca 1m høye lysstolper langs bryggekanten. Disse lyser 360 grader uten noe skjerming og pærene som står i gir et intenst, hvitt lys som rett og slett blender og dermed mørklegger alt utenfor egen bryggekant.

Jeg ha montert to lamper ute av gammeldags messing type, disse er montert høyt nok til at man kan få med seg utsikten uten å bli blendet. I tillegg er de utstyrt med svakere pærer med lang glødetråd som gir et dempet lys. Selvsagt ikke godt arbeidslys men hyggelig koselys.....

Lurt å tenke på, synes jeg.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Flytebrygga ytterst i Holmestrand (småbåtdelen) havn har vanlige nedoverpekende gatelykter (omtrent) som lyser opp ytterste del av flytebrygga. Åpningen er ganske smal (i forhold til ingen brygge før) så det var mulig å gå rett i betongen tidligere. Lyset kom etter en stund, så noen har kanskje gått på. Tror nok det er bedre å lyse opp hindringene enn å bare ha et enkelt lys eller med farge. Jamfør sjømerker som er varder med gatelykter. Det er allerede mange av dem i indre Oslofjord (hurtigbåtmerker). Har du gatelys på brygga blir det mer en landting enn sjøfart og så blir det kanskje mindre problem med sjøfartsmyndighetene ?

Ole

Ole
S/Y Algol

En kjenning har rigget opp fin belysning på brygga, som også brukes som overett-merker når han kommer om kvelden. Under innseiling må det tas hensyn til noen skvalpeskjær. Så fra båtplassen kjører han på noen fyrlykter osv til han får bryggebelysningen overett. Da kan han legge over å kjøre rett mot brygga i forvisning om at han er på riktig kurs. Ikke noe problem å navigere i stummende mørke da..

Kan jo være greit hvis du har lignende forhold å ta hensyn til.

Sølyst båthavn i Stavanger har slike røde/grønne lys i moloåpningen. Nå er det mye lys rundt der, så det skal vel godt gjøres å ta dette for en båt. I tillegg ligger moloene parallelt med land, slik at feiltolkning er i praksis umulig. Er det en utstikkerkai uten mye lys omkring stiller kanskje saken seg litt anderledes. Men da kan du evt markere brygga med hvitt/gult lys med jevne mellomrom innover.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...