m/s draugen Startet 1.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2008 Tenker å style opp på brygga mi og da hadde det vært stilig med rødt/grønt lys på ytterkanten.Både dekorativt og "nyttig"i mørket.Dette opplegget ser jeg for meg i 220v og selvsagt vanntett. Er det noen på dette forum som kan hjelpe meg med å finne slikt eller komme med råd og vink? Draugen Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Skulle nesten tro det var no regler for/mot rød/grønt lanternelys på brygga? Er enig i at det kan se bra ut men.. Ha jo sett en del som har vanlige hvite lys og det er jo pent. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
baatsman Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Pass på at den ikke blir tatt for en båt under seil Helt mørkt og noen tar den for seilbåt, og skjærer aktenfor brygga. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
skibsplast ohoi Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Skal du ha noe som tåler fukt, kan du jo sjekke denne Vet at disse at testet nedsenket i vann. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
m/s draugen Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Hmm.Tenkte ikke på det,men lys som viser hvor den ligger må vel være bedre enn ingenting? Ser også for meg at de ikke skal "stikke opp"men være så små at de kan monteres slik at de ikke går å snuble i eller hekte fast noe i de. På str.med de som finnes på båten ser jeg for meg..... Redigert 1.Oktober.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 I min barndom var det en hytteeier som fikk smekk fordi hadde utstyrt hytta slik at den så ut som et skip om natten. Kunne nok være lurt å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Uten at jeg skal skryte på meg noe stor kunnskap om emnet så tror jeg at det du kan bruke på kaihjørnene er gule lys (blinkende?) for å angi kaihjørne (på flytebrygge). Vet om ihvertfall en brygge i gamlehavnen min som fikk pålegg om det fra kommunen... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
m/s draugen Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Pass på at den ikke blir tatt for en båt under seil Helt mørkt og noen tar den for seilbåt, og skjærer aktenfor brygga. Skulle så skje vil jeg som vet hvordan plasseringen av brygga er i landskapet,si at de som "misforstår"dette,ikke har noe i en båt å gjøre Redigert 1.Oktober.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Uten at jeg skal skryte på meg noe stor kunnskap om emnet så tror jeg at det du kan bruke på kaihjørnene er gule lys (blinkende?) for å angi kaihjørne (på flytebrygge).Vet om ihvertfall en brygge i gamlehavnen min som fikk pålegg om det fra kommunen... TrondT Er brannmann,så jeg har jo tilgang på blålys Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Tror maritim har noen flotte bryggelya Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
TrondT Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Er brannmann,så jeg har jo tilgang på blålys Med blinking...? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Sistestyrmann Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Kaihjørner er som regel markert med rød lanterne ,dersom det er montert lys . Fargen grønn blir iallefall feil . For generell belysning er det jo hvitt / gult . Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Har sendt forespørsel om dette til sjøfartsdir.så det gjenstår å se hva de mener. Men tilbake til spm.Hva kan anvendes på str.med vanlige lanterner hvis dette er lovlig? Sitér dette innlegget Link to post
Sistestyrmann Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Har sendt forespørsel om dette til sjøfartsdir.så det gjenstår å se hva de mener. Tror kanskje du enklere kan få svar ved å ringe havnevesenet for din komune . Sjøfartsdir. er ikke alltid de raskeste på avtrekkeren. Men antar du får sette opp hvit/gul belysning av bryggen din , dersom det ikke er til sjenanse for trafikk i leia, og at hjørnene dine kan merkes med fast rødt lys . Sitér dette innlegget Link to post
BjarneBob Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Da skulle det forundre meg om du ikke finner noe interressant hos Tranberg Jeg er stor fan av deres produkter som strekker seg fra klassiske lanterner til markeringslys for helikopterdekk, radiomaster osv. Have fun :) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Er det noen på dette forum som kan hjelpe meg med å finne slikt eller komme med råd og vink?Draugen Du skal vel ha et par stikkontakter på brygga (en til gjester)? Da anbefales vanntett søyle med innebygde stikkontakter, sikringer og jordfeilbryter. På toppen er det hvitt lys. Nyttig og dekorativt! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Har sendt forespørsel om dette til sjøfartsdir.så det gjenstår å se hva de mener. Det er havnevesenet i kommunen, eller Kystverket, som har med slikt å gjøre - ikke sjøfartsdirektoratet. Men indirekte belysning med på brygga, slik at trafikken ser lyset på brygga, men ikke lyskilden, må jo være best. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
tfjelde Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 TEF 2920 eller TEF 2438N er de typene vi leverer mest av til Kystverket Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Tenker å style opp på brygga mi og da hadde det vært stilig med rødt/grønt lys på ytterkanten.Både dekorativt og "nyttig"i mørket. Nå vet jeg ikke hvordan geografien er der du er, så kanskje er det kun deg selv som ser disse lysene. Vi har hytte som ligger nær et nytt hyttefelt. Disse har satt opp sjøbuer, som er veldig synlige fra vår hytte. Skal vi se sjøen, har vi sjøbuene i synsfeltet for å si det slik. Sjøbuene - og brygga er fint utført så det er ikke det. Men de har lys på hele året, fra mørkets frambrudd og til daggry (styrt av fotocelle) . Vi har bedt om at dette skal slås av på vinteren, eller aller helst kun slås på når det er folk på brygga (bevegelsessensor), men de tar ikke hensyn til dette. På en månelys natt er det jo fint å se stjernene, uten at lysene fra brygger/sjøbuer forstyrrer. Kanskje en bagatell for noen dette, men jeg vil faktisk kalle det lysforurensing. Og det ønsker man ikke på hytta. Moralen er: Dersom disse lysene vil sees av andre hytter (i tillegg til fra sjøen), tror jeg ikke det er noen god ide. Men du kan jo selvsagt ha lys som du slår på med bryter når du er på brygga, det vil nok andre kunne godta. Men ikke røde/grønne lys til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 På en månelys natt er det jo fint å se stjernene, uten at lysene fra brygger/sjøbuer forstyrrer. Kanskje en bagatell for noen dette, men jeg vil faktisk kalle det lysforurensing. Og det ønsker man ikke på hytta. Moralen er: Dersom disse lysene vil sees av andre hytter (i tillegg til fra sjøen), tror jeg ikke det er noen god ide. Men du kan jo selvsagt ha lys som du slår på med bryter når du er på brygga, det vil nok andre kunne godta. Men ikke røde/grønne lys til enhver tid. Enig i at man bør være obs på dette. Båthusnaboen min har plassert 5-6 ca 1m høye lysstolper langs bryggekanten. Disse lyser 360 grader uten noe skjerming og pærene som står i gir et intenst, hvitt lys som rett og slett blender og dermed mørklegger alt utenfor egen bryggekant. Jeg ha montert to lamper ute av gammeldags messing type, disse er montert høyt nok til at man kan få med seg utsikten uten å bli blendet. I tillegg er de utstyrt med svakere pærer med lang glødetråd som gir et dempet lys. Selvsagt ikke godt arbeidslys men hyggelig koselys..... Lurt å tenke på, synes jeg. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
olews Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Flytebrygga ytterst i Holmestrand (småbåtdelen) havn har vanlige nedoverpekende gatelykter (omtrent) som lyser opp ytterste del av flytebrygga. Åpningen er ganske smal (i forhold til ingen brygge før) så det var mulig å gå rett i betongen tidligere. Lyset kom etter en stund, så noen har kanskje gått på. Tror nok det er bedre å lyse opp hindringene enn å bare ha et enkelt lys eller med farge. Jamfør sjømerker som er varder med gatelykter. Det er allerede mange av dem i indre Oslofjord (hurtigbåtmerker). Har du gatelys på brygga blir det mer en landting enn sjøfart og så blir det kanskje mindre problem med sjøfartsmyndighetene ? Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Honduras Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 En kjenning har rigget opp fin belysning på brygga, som også brukes som overett-merker når han kommer om kvelden. Under innseiling må det tas hensyn til noen skvalpeskjær. Så fra båtplassen kjører han på noen fyrlykter osv til han får bryggebelysningen overett. Da kan han legge over å kjøre rett mot brygga i forvisning om at han er på riktig kurs. Ikke noe problem å navigere i stummende mørke da.. Kan jo være greit hvis du har lignende forhold å ta hensyn til. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tine IV Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Satt opp blinklys i innløpet i havna vår , kjøpte 2 stk på Batterinett.no . Kjempe flotte saker , virker meget solide og går på solcelle . Prisen var ok også , mener det var ca 300 stk . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Herman Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Sølyst båthavn i Stavanger har slike røde/grønne lys i moloåpningen. Nå er det mye lys rundt der, så det skal vel godt gjøres å ta dette for en båt. I tillegg ligger moloene parallelt med land, slik at feiltolkning er i praksis umulig. Er det en utstikkerkai uten mye lys omkring stiller kanskje saken seg litt anderledes. Men da kan du evt markere brygga med hvitt/gult lys med jevne mellomrom innover. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
m/s draugen Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Ligger helt alene denne brygga,uten lumske skjær å ta hensyn til og langt i fra skipsleia. Det er vel mere for at det hadde vært pent med ett slik arrangement. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.