Jump to content

Rur som faller av i ferskvann

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Hei

Har hørt at det skal hjelpe å la båten ligge i ferskvann for å fjerne rur og groe. Er det noen av dere her som har erfaring med dette, og hvor lenge må båten ligge i ferskvann tro.

Det var tidlig på 70tallet at en kunne kjøre båten opp til Porsgrunn og ligge der to dager så var båten helt ren under

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Rur er noen små dyr som sitter inni et skall av kalk. Dyrene kan en drepe med gift, men skallet må fjernes mekanisk eller med syre. Så at det ble rent i Porsgrunn, var nok pga. mye sur forurensing i vannet.

Lars H.

(frustrert over ikke å være på sjøen denne helgen)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er nok riktig det som er skrevet her, dyret inne i rur dør men skallet henger igjen.

Saltsyre "myker" det opp men det må nok fjernes mekanisk likevel.

Jeg holder for tiden på med å rengjøre to DP290 drev for rur så jeg vet at dette er en drittjobb, men gjøres ett godt grunnarbeid blir det letter neste år.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

• 12 år senere...

Løfter denne litt med erfaring av rur.

Mistet en stige som jeg dykket Etter men etter bare 2 uker i vannet var det helt jæ.....  prøvde å gjøre den ren omtrent umulig.

Kjøpte ny og brukte nye ut sesongen.

Men i år kikket jeg på stigen igjen og nå går rura lett av med svamp.

Jeg og låner en gjestebrygge i elva i håp om at det ikke skal gro for mye rur på båten. 

Litt morsomt at denne gamle tråden dukker opp igjen.  Jeg husker godt dette forsøket i 2008, alt av rur og sjødyr var døde under båten. Å det lukta noe aldeles helt for ....

Men med mot og skrape og saltsyre, så ble båten ren og pen. Det tok imidlertid noe tid før jeg ble venner med naboene igjen:giggle:

Endelig ble det Bobåt

• 1 måned senere...

Tar opp denne tråden igjen med en litt annen vinkling. Jeg mente å lese en gang at ruren har spesielle tider da den sprer seg og at man før ga rurvarsel i Sverige. Men jeg finner ikke noe om det på nettet nå.

Noen som vet . . ?

Dersom man på forhånd kunne vite når det er spesiell fare for spredning av rurlarver kunne det jo være en ide å ta båten en tur i ferskvann.

Rur er en  plage, og spesielt for oss med flabunnet båt som må ligge på ryggen og skrape. Ellers er det min erfaring ar ruren slipper lettest med en gang båten kommer ut av vannet. Så det er ingen god ide å la den sitte til vårpussen . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 30 minutter siden:

Tar opp denne tråden igjen med en litt annen vinkling. Jeg mente å lese en gang at ruren har spesielle tider da den sprer seg og at man før ga rurvarsel i Sverige. Men jeg finner ikke noe om det på nettet nå.

Noen som vet . . ?

Dersom man på forhånd kunne vite når det er spesiell fare for spredning av rurlarver kunne det jo være en ide å ta båten en tur i ferskvann.

Rur er en  plage, og spesielt for oss med flabunnet båt som må ligge på ryggen og skrape. Ellers er det min erfaring ar ruren slipper lettest med en gang båten kommer ut av vannet. Så det er ingen god ide å la den sitte til vårpussen . . .

Har ikke sjekket hvor oppdatert dette er men her er en hjemmeside: https://batmiljo.se/tvatta-baten/havstulpaner/havstulpankartan/ og her:https://skargardsstiftelsen.se/naturvard-och-miljoovervakning/havstulpanvarning/ kan du melde deg på gratis varsling på SMS.

Kallethekid skrev 50 minutter siden:

Har ikke sjekket hvor oppdatert dette er men her er en hjemmeside: https://batmiljo.se/tvatta-baten/havstulpaner/havstulpankartan/ og her:https://skargardsstiftelsen.se/naturvard-och-miljoovervakning/havstulpanvarning/ kan du melde deg på gratis varsling på SMS.

Takker så mye for den.

Havstulpaner(!). Hvem kunne gjettet det . . . . ? :smiley:

Problemet mitt var nok at jeg ikke er god nok i svensk . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...