Bjørn Løvjomås Startet 2.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 2.Oktober.2008 Hei Har hørt at det skal hjelpe å la båten ligge i ferskvann for å fjerne rur og groe. Er det noen av dere her som har erfaring med dette, og hvor lenge må båten ligge i ferskvann tro. Båten er tettgrodd, fant til og med blåskjell. desverre ikke stort nok til koking. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Jeg tror ikke det er så enkelt, selv om de har sluppet taket vil de feste seg lett igjen når det først har vert rur der. Du må nok få av skiten og på med ny bunnsmøring. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 det er planen, gjør bare et forsøk med ferskvann for å se om det stemmer Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 er det ikke noen som har utført dette forsøket før meg, løfter litt på denne for å høre litt fler erfaringer. jeg har hatt båten ei uke i ferskvann nå, og kunne ikke se særlig resultat i dag Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
index Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Skjønner ikke helt hvorfor ferskvann skulle hjelpe? Mulig ruren dør, men skallet sitter nok like godt. Så her må du nok til med skrape og saltsyre! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Jeg har ingen anelse, er bare så mange her omkring arendal som har sagt at det faller av i ferskvann. men det ser ikke ut som noen her har erfaring med det, og da regner jeg med at det er en myte. Så det blir nok saltsyra på meg og. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
M/S Malene Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Rur faller ikke av i fersvann, de dør men skallet blir sittende. Sly og "gress" faller av. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Hei Nå har min godt grodde båt ligget i ferskvann i flere uker, men ikkeno rur er falt av Så her blir det nok saltsyra og skrapa på meg og Men det var jo verd et forsøk. men myten er for min del avkreftet Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Framtia Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 De gode dagene med sur nedbør og forurensede vassdrag er åpenbart over Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Får ringe England og Tyskland og andre store land og be dem slippe ut litt... Slik at jeg slipper skrapa Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mulligan Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Rur faller ikke av av seg selv. Det har de ingen mulighet for selv om de gjerne ville. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Hei Har hørt at det skal hjelpe å la båten ligge i ferskvann for å fjerne rur og groe. Er det noen av dere her som har erfaring med dette, og hvor lenge må båten ligge i ferskvann tro. Det var tidlig på 70tallet at en kunne kjøre båten opp til Porsgrunn og ligge der to dager så var båten helt ren under Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Rur er noen små dyr som sitter inni et skall av kalk. Dyrene kan en drepe med gift, men skallet må fjernes mekanisk eller med syre. Så at det ble rent i Porsgrunn, var nok pga. mye sur forurensing i vannet. Lars H. (frustrert over ikke å være på sjøen denne helgen) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
arkmarin Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Det er en del organismer som ikke kan leve i ferskvann, men vokser godt i saltvann. Disse vil dø om du legger båten i ferskvann. Rur dør også, men selve kalkhuset blir sittende fast. Det må fjernes med andre metoder. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Honduras Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 En ide for de som driver marina. Lag ett stort "badekar" med litt ferskvann med saltsyre i. Surt nok til å løse opp kalken. Så kan man løfte opp båtene etter tur og la de ligge i karet over natta. Hvor mye ville DU gi for å slippe skrapinga... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Victora III Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Snakket med en eldre båtmann i dag som fortalte at før i tida så pleide fiskerne her i byen å be om båtplass en ukes tid i elva. Årsaken var å få fjernet groe. Den slapp visstnok taket. Men rur blir nok sittende fast. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 17.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2008 Det er nok riktig det som er skrevet her, dyret inne i rur dør men skallet henger igjen. Saltsyre "myker" det opp men det må nok fjernes mekanisk likevel. Jeg holder for tiden på med å rengjøre to DP290 drev for rur så jeg vet at dette er en drittjobb, men gjøres ett godt grunnarbeid blir det letter neste år. Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
okeido Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Løfter denne litt med erfaring av rur. Mistet en stige som jeg dykket Etter men etter bare 2 uker i vannet var det helt jæ..... prøvde å gjøre den ren omtrent umulig. Kjøpte ny og brukte nye ut sesongen. Men i år kikket jeg på stigen igjen og nå går rura lett av med svamp. Jeg og låner en gjestebrygge i elva i håp om at det ikke skal gro for mye rur på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Litt morsomt at denne gamle tråden dukker opp igjen. Jeg husker godt dette forsøket i 2008, alt av rur og sjødyr var døde under båten. Å det lukta noe aldeles helt for .... Men med mot og skrape og saltsyre, så ble båten ren og pen. Det tok imidlertid noe tid før jeg ble venner med naboene igjen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
okeido Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Har alltid hatt båt langt oppi elva men ikke lett å få plass om dagen.skal ligge en uke på svai fra i morgen igjen..Prøve å badet og sjekke propellen for rur og diverse. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 (redigert) Tar opp denne tråden igjen med en litt annen vinkling. Jeg mente å lese en gang at ruren har spesielle tider da den sprer seg og at man før ga rurvarsel i Sverige. Men jeg finner ikke noe om det på nettet nå. Noen som vet . . ? Dersom man på forhånd kunne vite når det er spesiell fare for spredning av rurlarver kunne det jo være en ide å ta båten en tur i ferskvann. Rur er en plage, og spesielt for oss med flabunnet båt som må ligge på ryggen og skrape. Ellers er det min erfaring ar ruren slipper lettest med en gang båten kommer ut av vannet. Så det er ingen god ide å la den sitte til vårpussen . . . Redigert 2.August.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Kallethekid Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 NilsPils skrev 30 minutter siden: Tar opp denne tråden igjen med en litt annen vinkling. Jeg mente å lese en gang at ruren har spesielle tider da den sprer seg og at man før ga rurvarsel i Sverige. Men jeg finner ikke noe om det på nettet nå. Noen som vet . . ? Dersom man på forhånd kunne vite når det er spesiell fare for spredning av rurlarver kunne det jo være en ide å ta båten en tur i ferskvann. Rur er en plage, og spesielt for oss med flabunnet båt som må ligge på ryggen og skrape. Ellers er det min erfaring ar ruren slipper lettest med en gang båten kommer ut av vannet. Så det er ingen god ide å la den sitte til vårpussen . . . Har ikke sjekket hvor oppdatert dette er men her er en hjemmeside: https://batmiljo.se/tvatta-baten/havstulpaner/havstulpankartan/ og her:https://skargardsstiftelsen.se/naturvard-och-miljoovervakning/havstulpanvarning/ kan du melde deg på gratis varsling på SMS. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Kallethekid skrev 50 minutter siden: Har ikke sjekket hvor oppdatert dette er men her er en hjemmeside: https://batmiljo.se/tvatta-baten/havstulpaner/havstulpankartan/ og her:https://skargardsstiftelsen.se/naturvard-och-miljoovervakning/havstulpanvarning/ kan du melde deg på gratis varsling på SMS. Takker så mye for den. Havstulpaner(!). Hvem kunne gjettet det . . . . ? Problemet mitt var nok at jeg ikke er god nok i svensk . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Bara att fråga. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 NilsPils skrev for 1 time siden: Takker så mye for den. Havstulpaner(!). Hvem kunne gjettet det . . . . ? Problemet mitt var nok at jeg ikke er god nok i svensk . . Sikkert lettere for oss svensker!😄 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.