TellusTellus Startet 5.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 5.Oktober.2008 Etter lengre vurdering har jeg kommet frem til å legge ut mine bilder og det som garantert kommer til å bli dyrkjøpte erfaringer med Walter her på forumet som den store inspirasjonen. Jeg har heldigvis ikke tenkt å begi meg ut på et like strabasiøst prosjekt, men har noe som jeg tror jeg kan gape over og som SKAL være ferdig til neste sommer. Får inderlig håpe jeg ikke må svelge sistnevnte setning. Etter litt leting fant vi (fruen og jeg) ut at vi skulle skaffe oss seilbåt. Jeg (som walter også nevner), har ikke noe behov for banklån, så jeg lette etter en båt som var rimelig og god for oss som er ny for seiling. Med en elsk for nostalgi så endte vi opp med en Karlskrona Viggen som er produsert i 1966. Ett salgsargument var innenbordsmotor (se punkt om dyrkjøpt erfaring) siden jeg ikke liker seilbåter som har en påhengsmotor hengende bak. Upraktisk i sjø siden propellen har en tendens til å være like mye over vann som under vann ved moderate bølger. Båten vi hentet i Sverige hadde vært under en lettere oppussing av forrige eier. Og hvem forrige eier kjøpte den av aner jeg ikke, men den har stått en stund. Jeg vet derimot at en eier som het Georg har tatt godt vare på båten. Fikk en perm med mange notater hvor han hadde samlet mye informasjon og kvitteringer. I Georgs og Stanko (forrige eier)'s ånd skal jeg fikse plastbalja til en respektabel båt igjen. Den hadde sett bedre dager og forrige eier gjorde jobben halveis bra utvendig.. Dette ble resultatet etter forrige eiers innsats utvendig. Innvendig gjorde han derimot en bra jobb, spesielt med utgangspunktet han hadde. Ganske grei innsats vil jeg si. Ser bra ut, følse god ut. Men putene SKAL trekkes om! Blir sjøsyk av bare å se på stoffet :) Min plan: Først fikk vi en strabasiøs tur hjem med båten. Selibåt på henger og svensk motorvei er mer spenning enn jeg liker i bil.. Vel hjemme fikk jeg plassert båten bak garasjen og så umiddelbart at jeg må ha en plass å jobbe i vinter. Neste prosjekt ble "naust" for vinteren.. Byggteknisk er jeg ei krøkke, men ved hjelp av litt innsats og en kompis kom det opp til slutt. Legg merke til at jeg har bygd inn båten. Det er også ensbetydende med at rakleverket må demonteres før båten flyttes. Men det skal iløpet av høsten dekkes av x-antall lag med presenning. Tettes og fungere som lakkeringshall. En dyr slipemaskin senere og utallige timer brukt på 4-5 lag med bunnstoff og grunning er gelcoaten ganske clean på den ene siden. Den andre siden ble ferdig i to uker senere og kostet meg en billig slipemaskin og en formue i slipepapir. Men ganske fornøyd med å være ferdig med den jobben :) Fremdriftsplan: Slipe ned resten av båten, sider og dekk (vekk med den blå stripen og mattslipe alt hvitt). Sparkle Lakkere dekk og båt, tar alt over vannlinjen så kjapt som mulig. Under vannlinjen venter jeg med til våren. Ta ut motor - overhale/sørge for at alt fungerer. Lakkere mast og bom. Sprayhood. Installere VHF. På bildene ser båten ganske fin ut i lakken, men ved nærmere ettersyn ser du en gammel gelcoat og den dårlige lakkeringen av den blå stripen øverst (appelsinhud). Bunnstoffet sitter dårlig pga. dårlig heft og derfor tar jeg på meg jobben med å slipe alt ned slik at neste lakkering sitter godt. Gjøre det bra en gang, så sipper jeg å gjøre det to ganger. Har bestemt meg for og kjøpt inn mesteparten av det jeg trenger av lakk og annet utstyr fra International. Bruker to-komponent lakk og grunning over vannlinja. Under vannlinja blir det watertite sparkel, 5 strøk med Gelshield og hvitt hardt bunnstoff. Så skal jeg ha mørkt blått selvpolerende bunnstoff til slutt. Ser for meg følgende look etter å ha gjennomført lakkeringen: Motoren er ferskvannskjølt, men må ut for å se om alt er som det skal. Vil unngå havari i sommer! Avsluttet dagen i dag med å ta bilde og se for meg vann rundt båten og sol og skyfri himmel.. Sånn ca om 9-10 måneder :) Skal legge ut oppskriften jeg fikk for lakkering av en meget hyggelig mann som jobber for International yacht paint. Imponert over hvor godt han kunne sakene sine og evnen han hadde til å forklare lakk på en enkel måte. Holder denne posten oppdatert ettersom fremskrittene og tilbakeslagene kommer.. Så håper jeg noen kan dra nytte av det. Til sist vil jeg bare tilføye at målet vårt var en billig seilbåt som vi skal lære oss å seile med og som vil ta vare på oss hvis vi tar vare på den. Leste på baatplassen en eller annen plass at; Prisen på båten er omvendt proposjonal med gleden du får ut av båten. Satser på at dette er sant og gir gass med vår lille Viggen :) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Ser jo ut som at du er kommet godt i gang med prosjektet. Lykke til videre og vi venter i spenning på fortsettelsen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Siden jeg først har båten hjemme kom jeg frem til motoren bør tas ut og overhales/sjekkes før jeg setter båten på vannet. Føler meg litt tryggere når jeg vet alt fungerer, motoren er en viktig del av sikkerheten ombord. Kanskje den viktigste ved vanlig båtbruk. Båten slik den så ut i mårrest før jeg begynte demontere. Motoren sitter under trappa. Siden dette er en seilbåt er det ganske vrient å få ut 125 kg gjennom en smal luke uten å ødelegge halve båten. Løsningen ble en talje og en god venn som er meget nevenyttig (god venn i rød dress). Motoren er plassert på pall i båten inntil vi finner ut hvordan vi skal få den ned derfra. Mistenker det blir traktor og talje. Motoren er utenfor og inventaret er nesten borte. Det viste seg at beslutningen om å ta ut motoren skulle lønne seg. Vi støtte på to problemer, det ene er at motorfestene må få seg en skikkelig omgang med rengjøring/lakking og dette fordi U-benden som blander sjøvann og eksos og sender det ut hekken er gjennomrusten. Den hadde sprukket og lekket sjøvann in i båten samt litt eksos. Sjøvannet hadde rustet deler av eksosanlegget/systemet som leder opp til U-benden (mixing elbow i manualen) og dette må jeg altså bare kjøpe nytt. Greit å løse dette hjemme og ikke etter to dager på sjøen.. Dette er U-benden som blander vann og eksos før det kommer ut av akterspeilet. Den har sprukket på den ene siden og har rustet gjennom på den andre siden. En liten tragedie, men ingenting som ikke kan fikses (eller kjøpes). Skal vel bestille dette fra andre siden av dammen siden det koster 1/3 del av prisen (ink.moms og frakt). Skulle noen ha dette liggende og vil bli kvitt det, så gjerne ifra. Er ute etter å kjøpe deler nå :) Gode råd om hvor det er greit å bestille innenfor landegrensene mottas også med takk.. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Hei, volcomstone - velkommen ombord og flott at du deler prosjektet med oss! Prosjekter er bra! Alltid interessant hva og ikke minst hvordan folk angriper ting. Alltids noe nyttig man plukker opp når man leser og lærer av andres erfaringer. Og så vokser man litt selv, når man ser at det faktisk går an å gjøre ting på en enkel måte!! I tillegg så har vi jo baatplassen.no som idébank, idéutklekker, hjelpemannskap og sparringpartner når det gjelder å diskutere diverse løsninger. Jeg må bare innrømme at uten baatplassen.no i ryggen hadde jeg selv aldri tørt å sage et digert hull i dekket på båten min... ...men ekspertisen på baatplassen.no har gitt meg trygghet nok til å våge. Først og fremst! Jeg misunner deg "båt-hallen" med fast tak og bakhon-gavlvegg! Dette blir bra. Noe helt annet enn dette trekkfulle sirkusteltet som jeg må nøye meg med. Det var nære på, nå sist helg, at hele "rukklet" blåste avgårde. Nei, fast tak og noen faste vegger gir trygghet og litt mere kontroll over elementene! International sin 2-komponent lakk tror jeg er noe rimeliger enn Jotun sin, den kommer i større bokser ihvertfall. Også har du mange flere farger å velge mellom. Når det gjelder tegningen din og 'look' så hadde det ikke vært dumt med en rød stripe ved vannlinjen, i forbindelse med den blåe streken. Rødt-hvit-og-blått gjør seg alltid! :o) Har du bestemt deg for skrogfarge ellers? Denne motoren din ser for meg ut som en Yanmar, er den det? I så fall finnes det U-bend å få kjøpt i rustfri eller syrefast stål (tror jeg å ha sett et sted...), da ville du slippe å tenke noe mere på det. Eller er det Storsjøen du skal seile på, kanskje - men den er vel for grundt? Med en kone som har familie i Nord-Odal (Austvatn og Sanneruds-grenda) så er det ekstra interessant for meg å følge med prosjektet ditt! Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Alltid kjekt å lese om andre som har (seil)båter i den rimelige prisklassen. Viggen er sikkert en kjekk båt som dere kan få mye glede av! Trodde ikke disse kom med innenbordsmotor, er den originalmontert? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Hei Walter! Må ærlig innrømme at båthuset ble hakket større enn det skulle vært. Har en nabo som skjærer plank og han donerte alt av materialer til huset. Han var glad for at de ligger tørt i vinter og skal bruke noe av det til å bygge veranda neste år. Materialen lå vått og var litt misfarget så han foreslo at jeg brukte den. Kan ikke takke nei til et slikt tilbud. Og bakhon finnes det mer enn nok av her inne i de dype skoger! Hadde en god venn som er snekker av yrke på besøk denne uken. Han sa med egne ord " Jeg er meget imponert over det du har gjort, men snekkeren i meg er veldig urolig." Så jeg må nok feste noen flere skråavstivere og hanebjelker. Men godt fornøyd ja! Skrogfargen blir ellers hvit. En normal hvitfarge, mellomtone av hvit kan en si. Hadde valget mellom den og "snow white" som var den hviteste hvitfargen jeg noengang har sett. Holdt meg til vanlig hvit. Blir en litt standard seilbåt, men skal vurdere rødstripen. Kanskje greit med en til farge på skroget. Hvis du skal innom de odalske skoger, så må du bare si ifra hvis du vil lufte deg fra svigerfamilien. Austvatn er ganske nært her.. egentlig er alt ganske nært i Odalen fordi det er en liten plass :) Storsjøen blir det nok ikke, vi er begge fra kystbyer. MÅ ut til kysten å lukte litt tang av og til. Skal prøve å få båten en eller annen plass langs oslofjorden. Dessuten er storsjøen en dam med mange skjær. Klarer knapt nok å snu båten uten å gå på ei grunne. Følger fortsatt med tråden din og henter motivasjon! Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Alltid kjekt å lese om andre som har (seil)båter i den rimelige prisklassen. Viggen er sikkert en kjekk båt som dere kan få mye glede av! Trodde ikke disse kom med innenbordsmotor, er den originalmontert? Motoren er såvidt jeg vet montert i etterkant. Båten er bygd i 1966 og motoren tror jeg først kom på tidlig 70-tallet. Det er en YSE modell, hvor E-en står for "Early" altså den tidligste av YS motormodellene som kom. Den har også ferskvannskjøling som kanskje har hindret motoren å ruste ihjel. Hvis du har en eldre båt med en eldre motor anbefaler jeg deg å se på websiden: www.nf.broach.se Hvis linken ikke fungerer, lim den inn i google og klikk på søkeresultatet. Da fungerer den. Noe rart med den websiden tror jeg. Under fanebladet motor på venstresiden finner du masse fin info om forskjellige motorer i våre herlige gamle båter :) Når det gjelder rimelige båter, så tror jeg vi kommer til å kose oss mye i båten til en rimelig penge. Vi må først finne ut om vi liker seilbåtlivet nok til å satse på det. Båtlivet er vi begge glade i fra før av. Tror vi havner på mellom 50 og 60 båtpenger før jeg er ferdig med båten til neste år. Det anser jeg som ganske bra! Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Motoren begynner å ta form. Godt å se at noe går fremover og at alt ikke bare blir demontert. Har pusset motoren fri for løs rust og vasket den så godt som jeg fikk til. Grunnet med owatro som fikk tørke og så lagt på et strøk arcanol. Etter arcanolen så blir det to-tre strøk med sølvgrått som var originalfargen. Motoren begynner å se bra ut. Diverse deler som har blitt pusset ned og grunnet med owatrol og arcanol. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Walter_S Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Yess! Jeg like slik grundighet i måten å gå frem på. Motoren blir bra den! Og Owatrol som 'grunning' er helt topp, den har en utrolig inntrengings- og hefte-evne. Stå på, volcomstone - og lykke til med resten. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 15.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2008 Dårlig med tid disse ukene, men noe går fremover. Hele motoren er grunnet ferdig med owatrol og så arcanol. Første strøket. Blir metallgrå og signalrød. Liker litt farger og har med vilje valgt lyse farger for å se etter lekasjer/rust. Blir godt å montere sammen motoren og få den til å gå.. helst knirkefritt.. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Da er våren kommet og given tilbake igjen. Kan ikke si det går fremover med stormskritt... har brukt opp fire stk. pussemaskiner og mye tålmodighet. Her er båten pusset ned. 4 lag med bunnstoff og annet gørr, pusset vekk den blå stripen som var ved fenderlisten.. under den var det både en rød, svart og blå stripe til.. så har jeg mattet ned skroget. Begynner å komme seg nå :) dekk.. mattslipt, har pusset ned den treluka som vises siden lakken var litt sliten etter vær og vind.. Skal sparkle småsår og få grunnet hele båten. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Hvor grovt sandpapir bruker du og hvilken type maskin? Eksentersliper? Stilig prosjekt! JRO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Jeg har prøvd det aller meste. Både plansliper, orbital sander (trykkluft), Kjemisk fjerning av maling(bunnstoff) og eksentersliper. Skraping kunne jeg bare glemme..Med mindre du har planer om å sitte i en mnd. med fint papir og plansliper så ville jeg anbefalt å bruke en eksentersliper med 80-120 korning på papiret på bunnstoff. Men da må du passe god på at du ikke sliper gjennom gelcoat. Tar litt tid, men en får forbausende god "feel" med slipemaskinen etterhvert som timene går. Mattsliping av skroget har jeg brukt 240 eller 280 papir. Bare for at grunningen skal få feste. Blir alvorlig mange timer med pussing, men har ikke akkurat lyst til å blåse 17 båtlapper på isblåsing. Hadde definitivt gjort det om jeg hadde hatt 17 lapper liggende til overs. Sparer mye tid. Men slipingen er verdt det etterpå :) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Endelig oppdatering, flott tråd dette. Det ser ut til å bli en flott båt dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 17.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2009 Takker! I vinter var ikke motovasjonen på topp til å stå i kulda å banne med slipemaskinen. Fikk et lite hatforhold til den i høst. De går fremover nå. Har et arsenal med grunning, lakk, gelshield og bunnstoff på lager. Skal i morgen å handle ruller, pensler og finsparkel. Det går fremove om.. ikke raskt, men fremover. Bestillt sprayhood nå som hentes i gøteborg neste helg. Godt når ting begynner å komme i orden :) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 17.April.2009 Del på Facebook Svart 17.April.2009 Du må kjøpe skikkelig verktøy! ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sodne Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Hei, fin tråd eg hadde ein ys8g i den forige båten min, utrolig lite forbruk, god motor. I så fall finnes det U-bend å få kjøpt i rustfri eller syrefast stål (tror jeg å ha sett et sted...), På min var dette montert i 2003, så dette finns. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 18.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2009 Du må kjøpe skikkelig verktøy! ;) Jess, det hadde jeg gjort. Og den dyre eksentersliperen tok kvelden etter en side med bunnstoff. Så kjørte jeg forbi montèr. De hadde noen q-tools slipere til 300 kr. Tenkte jeg kunne prøve. Og de varte like lenge som en bosch til 1200 kr. Tilfeldigheter kanskje, men bruker nå billige slipere på båten, så kan en god slipemaskin holde seg til husholdningsoppgaver Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 18.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2009 Hei, fin tråd eg hadde ein ys8g i den forige båten min, utrolig lite forbruk, god motor. På min var dette montert i 2003, så dette finns. Motoren gikk fint som bare det når jeg tok den ut. Litt pussing og lakking senere og den ser ut som ny. Jeg fant tilfeldigvis på nett en side som selger et "on board spares kit" som har alt jeg trenger nå til våren minus den u-benden som jeg må ha tak i. Dette kitet er helt genialt og sikkert greit å ha liggende i båten, så må vel kjøpe to stk. Et til å bruke nå, et til å ha som reserve. Link til websiden som selger kitet: YSE8 spare kit Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 18.April.2009 Del på Facebook Svart 18.April.2009 Jess, det hadde jeg gjort. Og den dyre eksentersliperen tok kvelden etter en side med bunnstoff. Så kjørte jeg forbi montèr. De hadde noen q-tools slipere til 300 kr. Tenkte jeg kunne prøve. Og de varte like lenge som en bosch til 1200 kr. Tilfeldigheter kanskje, men bruker nå billige slipere på båten, så kan en god slipemaskin holde seg til husholdningsoppgaver Kan det være at bunnstoffet ødelegger maskinene eller noe slikt tror du? JRO Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 18.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.April.2009 Jeg er rimelig sikker på at det er bunnstoffet som har drept maskinene mine. De brukes i veldig mange timer og det fine støvet er absolutt overalt. En ting som kan være verdt å huske er å ikke bruke den støvoppsamleren som følger med enkelte maskiner. Ødela en maskin på under 15 minutter med den. De andre har vart i mange timer så noe slitasje på maksinen vil det være. Men har aldri opplevd at en pussemaksin har tatt kveld så kjapt. Moralen er å ikke bruke en maskin du er glad i. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 19.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2009 Måtte rydde i kaoset i dag og ta en telling på hva jeg har og hva jeg mangler. Etter å ha hentet bokser fra diverse lagringsplasser så ser det ut som jeg begynner å komme i mål. Nok gelshield vil jeg tro. Perfection grunning mangler det kanskje en boks av. Bunnstoff har jeg nok av. Etter gelshielden blir det hvit hardt bunnstoff og så et blått selvpolerende bunnstoff så jeg kan se når det er behov for nytt strøk med blått. Det jeg mangler er perfection hvit 2-komp lakk. Vurderer å plukke opp en 2,5 liter i sverige neste helg. Burde holde. Av en eller annen grunn selger de ikke 2,5 litere i Norge.... All denne malingen er takket være "Tante" som har diverse annonser her på baatplassen. Fikk det for en meget god pris. Kjøpte to stk. av denne typen som skal forsyne motoren med luft. Tenkte å ha en vifte i topp som blåser inn luft og ha en i bunn av motorbrønnen som suger ut luft. Synspunkt på dette mottas med takk. Er tett og isolert motorrom. Så litt friskluft har den godt av. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Den vifta der er ikke til kontinuerlig drift. Varer bare noen timer. Been there, done that. Jeg satte inn en i skipskvalitet fra ITT. Står der på fjerde året. Går alltid når motoren går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 19.April.2009 Del på Facebook Svart 19.April.2009 Elektrisk verkty som blir brukt i støvete omgivnadar varar lengre om ein bles gjennom dei med trykkluft av og til. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TellusTellus Svart 22.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2009 Vannlinje... MYE vanskeligere enn hva jeg trodde. Mye jobb og mye feiling. Men ble fornøyd til slutt. Har hevet vannlinja med noen cm. synes den var for lav, spesielt bak på båten. Så nå er alt som det skal være. Bare å begynne med grunning av båten nå :) Her er ene siden av båten. Andre siden er lik. Har kontrollmålt og ordnet. Så nå skal det stemme. Forfra. Ser likt ut. Og var en vanskelig jobb. Men har lært ganske mye. Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.