Jump to content

Prosjekt: Seilbåt, Karlskrona Viggen


TellusTellus

Recommended Posts

Går fremover nå. Smått, men fremover..

 

Har hentet sprayhood i Sverige og har startet med grunning av skrog. Har fått to strøk på skrogside og i dag var det første strøk på dekk.

 

lakkering.jpg

 

Her er vi igang med første strøk på dekk. Akkurat begynt og ser en meget stor forskjell på gammel, sliten gerlcoat og grunningen.

 

lakkering_2.jpg

 

Her er beviset, klar forskjell på grunning og gelcoat. Trodde at båten var hvit.. så feil kan jeg ta.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Endelig fremgang..

Etter utallige timer med pussemaskin(er), kan jeg begynne å legge gelshield epoxy på skroget.

Begynner med grått strøk, så blir det grønt strøk, så grått osv.

Tror jeg skulle ha nok gelshield til ca 7 strøk, noe som er anbefalt av international som lager gørra som skal på båten.

Etter alle disse strøkene skal jeg ha strøk med hvit og hardt bunnstoff før jeg avslutter med mørkt blått selvpolerende bunnstoff.

 

epoxy1.jpg

Første strøket

 

epoxy2.jpg

Andre strøket

 

Slik fortsetter det. Bruker mellom 1,5 og 2 timer på hvert strøk. Går med noen timer til dette her.. også.

 

Men på den positive siden har vi fått båtplass ved fræksta. Blir godt å få den på vannet om ikke så alt for lenge :)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei

Leste gjennom

Artig prosjekt..

 

Da du kom til motoren begynte jeg å lure på om du har sjekket inne i gearsjaltehuset.

Har en likedan motor, og har nettop reparet mekanismen inne i sjaltehuset.

Delene var så slitt at sjaltearmen plutselig gikk "alle veier", dvs gaffel og trusteringer var helt utslitt.

Går sikkert å få fatt i nye deler, men jeg laget nye i dreiebenken.

Din kan godt være helt fin, men anbefaler en sjekk :yesnod: , om du ikke allerede har gjort det?

 

Mvh Torehol

Link to post
Share on other sites

Hei Torehol,

Har ikke sjekket den. Hadde en kar her som hørte på/så på motoren i høst. Den gikk som ei klokke, men vanskelig å vite om det er noe som ikke er helt hundre. Jeg har papirene på at motoren ble renovert i -98. Og jeg vet at den ikke er kjørt så alt for mye siden den gang siden båten hadde stått rolig og var preget av dette.

I år må jeg nesten gamble litt på at dette er i orden. Har vurdert å få tak i en annen lik motor for å sette den istand til neste vår.

Krysser fingrene for at motoren holder og oppfører seg. Skal forhåpentligvis fyre den opp neste uke. Da er det vinn eller forsvinn for båtferien :)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Endelig!

 

En liten milepæl er passert :)

 

Har fullført 10 lag med epoxy og bunnstoff under vannlinja og fikk en flott mørkeblå farge (synes vi selv).

 

Så har vi jaggu blitt ferdige med alt over vannlinja (til ripa). To lag med grunning og ter strøk med lakk. Ble blank og fin!

 

Ble ferdig for ca. 10 min. siden. Måtte bare inn å poste siste nytt.

 

skrog1.jpg

 

Bildene blir tatt nært grunnet lite naust..

 

skrog_2.jpg

 

Ganske fornøyd nå. Ikke helt ferdig enda. Må ha en mørk blå stripe ved ripa. Men det er bare kosmetisk..

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På tide med en oppdatering. Har jobbet mye de siste to ukene og båten begynner å bli klar.

Legger ved noen bilder, så kommer det mer når den har kommet på sjøen.

 

nytvendig.jpg

Ferdig lakkert.

 

nytvendig1.jpg

Ble så bra som jeg får til med begrensede egenskaper og erfaringer.

 

dekkny2.jpg

Hvitt og fint dekk. Må nesten bruke solbriller hele tiden :)

 

dekkny1.jpg

Lakkerte også tredetaljene.

 

innvendigf2.jpg

Nye puter til hele båten.

 

innvendig1.jpg

Forpiggen. Her er planen å få tak i en overmadrass for å gjøre nattesøvnen litt mer komfertabel.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dagen før sjøsetting så lekker det meget godt fra pakkboks.

Må da demontere alt jeg har skrudd opp og begynne med pakkboks.

Fikk et stort problem. Hvor får jeg tak i simmringer til pakkboksen?

Ringte rundt til alt og alle jeg kom over. Etter et par timer med surfing på nett og ringing kom jeg til momentum som ligger i Oslo. Der har de tydeligvis alt og på lager.

Kjøpte to av hver simmring og ekstra rustfrie fjærer som jeg bytter med de som sitter i simmringen.

 

pakkboks.jpg

Sliten pakkboks med gamle simmringer

 

pakkboksfoer.jpg

Gamle pakkboksen før den shines og renses.

 

pakkboksetter.jpg

Pakkboks etter en liten shining og rengjøring.

 

pakkboksim.jpg

Nye simmeringer på plass. To stk 25 - 47 - 7 mm istedet for et stk. 25 - 47 - 10mm

 

pakkbokssim1.jpg

Ny simmring bak dim. 25 - 35 - 7 med rustfri fjær

 

Hadde aldri trodd dette måtte til nå, skulle hatt båten på vannet i dag. Men bedre å ta oksen med hornet og gjøre det som gjøres må. Får håpe dette tetter bra nok.

Redigert av volcomstone (see edit history)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei volcomstone!

 

Utrolig bra resultat av mange dagers, og netters også kan jeg tenke meg, slit. Karlskrona Viggen ser helt ny ut og får det nok bra hos deg. Ser også at du har fått båtplass her i nærheten (Fredrikstad) da må vi nok se og besøke prosjektet ditt når det er sjøsatt. Så fikk du noen hektiske og (kan tenke meg...) nervøse timer med plutselig å finne nye simmeringer, også. Nå har du vel dekket det meste, vel?

 

Lykke til med transporten, sjøsetting, o.s.v. og resten av sommeren også!!!

 

Hilsen fra Tangen / Kråkerøy

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takker for alle vennlige kommentarer!

Alltid hyggelig etter mange timers arbeid.

 

Lippert

Hva har du dyppet den i? Eller er det bare ren muskelkraft så har gjort jobben??

 

Brukte borremaskin med børste. Fester bare borremaskinen til et bord med tvinge, så er jeg fri til å behandle pakkboksen som jeg vil. Så rense med rødsprit.

 

Til Walter:

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen når jeg først får plastbalja på vannet- Så skal du ikke se bort ifra at jeg kommer på besøk for å beundre baatplassens beste prosjekt :)

Gratulerer!

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Får legge i et innlegg her, siden jeg faktisk har sett den nyoverhalte båten til volcomstone.

 

I en en annen tråd her på BP, lurte volcomstone på om noen kunne hjelpe han med riggingen av seilbåten, siden han selv ikke hadde noe erfaring med slikt. Noe jeg hadde lyst til å hjelpe han med.

 

Torsdagen opprant og Anders (volcomstone) ringte meg da han var på vei tilbake til Øienkilen i sin bil. Båten hadde da blitt sjøsatt der i mellomtiden. Skulle så treffe han der ved ca 16:00-tiden. Fant frem og der lå den nye Viggen, ren og hvit som en svane, skinnende blank i ettermiddags-sola!

 

viggen_090708_22_web.jpg

Snart var vi i gang med å klargjøre masten sammen...

 

viggen_090708_23_web.jpg

...salingshorn og stag og vant sorteres ut og festes med riggbolter.

 

viggen_090708_24_web.jpg

Her utfører Anders en siste sjekk på el-ledningen til motorlanterne. Truck'en ble snere brukt til å heise masta på plass.

 

 

viggen_090708_26_web.jpg

En par timer senere står masta som den skal. Manglet noen flere riggbolter og brukte derfor noen sjakler som midlertidig gjorde tjenesten med å holde undervantene på plass.

 

 

Dagen etter:

 

viggen_090709_04web.jpg

Anders må opp i masta for å tre en line (til bomløft) i blokka under mastetoppen - noe (vi) jeg selvfølgelig glemte dagen i forveien... :rolleyes:

I mangel av et skikkelig rigger-setet brukte vi den største fendern og heiste opp den i storseilfallet. Walter vinsjet fallet, fendern (og Anders) som en gal på en nokså liten vinsj (genua skjøte-vinsj) uten særlig utveksling. Men opp kom han (tøff gutt!) og ned kom han også hel og uten skrammer!

 

:o)

 

viggen_090709_05web.jpg

Her er Karlskrona Viggen ferdig rigget og ny spray-hood montert. Det provisoriske båtsmanns-setet (fendern) fra heisingen ligger enda på dekk! Senere fikk vi også på plass mann-tau og rekkestøttene.

 

 

Det var moro å rigge en seilbåt igjen, noe jeg ikke har gjort på over 10 år.

Takk for et hyggelig bekjentskap, Anders og god tur til Kristiansand!!

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har akkurat kommet hjem fra to ukers seilferie tur-retur kr.sand.

Mye takket være Walter og hans godhjertede innsats med rigging av båten!

Tusen hjertelig takk Walter for godt selskap og god hjelp :)

Jeg legger ut bilder så snart jeg har fått pakket ut klær/kamera og fått litt sævn. Brukte 7 timer fra stavern til fræksta i dag. Var godt med hurlumhei over oslofjorden...

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering etter ferien. Fikk transportert og sjøsatt båten uten større vansker.

 

transport.jpg

Kjekt med stor bil. Leide hengeren på nesbru trailerservice og det er den stooore snekkehengeren som også kan transportere seilbåter som veier ca 1,5 tonn og som ikke er lenger enn 25 fot. Går fint å kjøre med, har transportert båten fra gøteborg, hjem og fra huset mitt til fræksta. Tilsammen ca 70 mil uten vansker. Så for de som har tenkt å gjøre dette, så er det helt greit, bare ha en bil som kan dra alt.

 

rep.jpg

 

Litt fixing må til. Et kobberrør hadde gnisset mot en skrue og ble lekk. Kjølsvinet var rimelig fullt hver dag og jeg måtte finne lekkasjen. Når det var gjort var resten rimelig enkelt.

 

forbikjoert.jpg

Båten vår går ikke raskere enn ca 5 knop for motor. Max hastighet er 6 knop. Etter å ha lest tekniske tips fra viggenklubben har jeg skjønt at det har ingen hensikt å lete etter større motor eller annen propell. Utforming av skrog gjør det meget vanskelig å gå mer enn 6 knop for motor. Så denne båten er den ENESTE vi har kjørt forbi hele ferien, det var vi nødt til å ta bilde av :)

(av båter som gikk i samme retning som oss og ikke gikk i dorgefart)

 

gunnarsholmen.jpg

Her ligger båten på feire. Godt etter nesten et år med pussing og gnikking. Verdt all tid :)

 

viggenvalle.jpg

Traff en annen viggen på Valle/Våg marina. Denne viggen var jeg og fruen å så på i Oslo før vi kjøpte en annen viggen i Sverige. Morsomt å se den igjen og den var full av en kompisgjeng på ferietur. Hyggelige folk med noen gode tips om hvor jeg skulle kjøpe nye seil. Hvis eieren av denne viggen kommer innom siden her, så beklager jeg at jeg glemte å skrive ned hvor du kan kjøpe sprayhood. www.garbo.us - snakk med Thomas. Hyggelig kar med et flott hus i gøteborg om du skulle hente sprayhooden selv. Koster MYE å sende den med bøyler og alt.

 

Enda ikke ferdig med båten.

plan videre:

- Montere vifte som suger inn friskluft til motoren

- Montere vifte som suger ut luft fra bunnen av motoren så det ikke lukter for mye motor inne i båten.

- Gennakerpeke (lage selv eller kjøpe)

- Seil: må ha nye seil, seilmakeren sa de var svært tynne og ganske gamle.

- Gennaker på rull fra gennakerpeke til mast, kanskje magic furl?

 

Har en hel vinter på meg.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Takker for "kort-versjon" av en seiltur fra Fredrikstad til Kristiansand og tilbake i løpet av 14 dager i nyrestaurert Karlskrona Viggen. Nå har du prøvd ut båten i all slags vær og på ulik føre - "stuegulv" og "telehiv", opplevd både sol og regn, kuling og vindstille, og du har fremdeles planer for ...

 

 

...plan videre:

- Montere vifte som suger inn friskluft til motoren

- Montere vifte som suger ut luft fra bunnen av motoren så det ikke lukter for mye motor inne i båten.

- Gennakerpeke (lage selv eller kjøpe)

- Seil: må ha nye seil, seilmakeren sa de var svært tynne og ganske gamle.

- Gennaker på rull fra gennakerpeke til mast, kanskje magic furl?

 

Har en hel vinter på meg.

 

 

...og det tyder på at du / dere har blitt seilere og kompetente båtfolk! Gratulerer med vel gjennomført tur og at dere vil fortsette. Vel møtt i Fredrikstad også neste år!

 

:seeya:

 

P.S.: Takker for innlegg og bildene i min egen tråd. :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvordan navigere i liten båt?

Tja, kartbord hadde vært kjekt å ha. Men med begrenset plass blir dette et alternativ. Kartplotter og papirkart, supplert med havneguiden.

 

kart.jpg

 

Skal se å få montert ekkoloddet snart. Bare å lime det fast til dørken.

Redigert av volcomstone (see edit history)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Denne er til Nora,

 

Fallene var trukket bak når jeg kjøpte båten. Jeg vet at forrige eier kjøpte nye fall siden han måtte ha lengre fall når han trakk fallene ned.

Fallet til storseiler går gjennom en serie blokker og er i grunnen veldig enkelt å gjøre selv :)

 

fall1.jpg

 

Her ser du systemet sett fra cockpit. Det som er vanskelig å se er den fremste blokken. Den er festet i dekk gjennom et øye ved mastefoten. Dette øyet er borret gjennom dekk og festet med mutter på undersiden. Blokk nr to er flat under og skrudd rett i dekk.

Tredje plast dingsen er bare en ring som holder tauet på rett kurs på vei til den siste clamcleaten som holder fallet stramt og låser det av. Jeg vil bytte denne clamcleaten ut mot en avlaster snart.

 

fall2.jpg

 

Her ser du systemet forfra. Enklere å se blokken ved masten her.

 

Spør bare hvis det er noe som er uklart. Usikker på om jeg har fått med meg alt du lurer på :)

 

Når det gjelder sprayhooden så trer jeg inn bøylene og på enden av bøyla er det et rundt hull som skal inn på et beslag som sitter på båten.

 

På bildet under ser du de to endene på bøyla som sitter fast til beslaget som sitter fast i båten min. Disse beslagene er å få kjøpt på båtbutikker.

 

sprayfeste.jpg

 

Hvis det er denne typen du har. Hvis ikke så kan du sikkert bytte ut nederste delen på bøyla og bruke et slikt beslag. Hvis ikke så er det nye bøyler eller sprayhood som gjelder.

Det kan du få kjøpt gjennom www.garbo.us

En svenske som holder til i gøteborg. Hyggelig kar som leverer raskt, men anbefaler å hente den hos han. Billigere!

 

Er det noe mer er det bare å spørre i vei!

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar :smiley:

 

Når det gjelder tilbakeføring av fall til cockpit kan jeg se av bildene at taket på karlskrona viggen og albin viggen er forskjellig. På Albin viggen er det en kant som fallene må føres gjennom :sad: Noe som kompliserer det hele. Det er festet på to blokker, tilsvarende de to fremste du har, deretter er det hull i glassfiberkanten som fallene har gått igjennom. Dette er nok ikke en god løsning, uten at denne er forsterket med noe? Så mangler vi den siste clamcleatern eller avlasteren.

 

Når det gjelder sprayhoodfestene var det en god idé å skifte ut den nederste delen, skal også vurdere å bytte ut med en helt ny etterhvert. Men for nå holder vi på å skifte det elektriske anlegget.

Link to post
Share on other sites

Hei Nora,

Den kanten du refererer til er vel sprayhood feste?

Jeg måtte lage et feste til sprayhood som vist på andre bilder her inne, og den tok jeg et borr og fikk lagd et passende stort hull. Så kommer ikke fallet i konflikt med sprayhooden. Og da blir det vel mye likt som på min båt vil jeg tro.

Men om jeg har den optimale løsningen er en helt annen diskusjon. Den fungerer helt greit for oss, men en erfaren seiler hadde kanskje kunne kommet med punkter til forbedring.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Sommeren og høsten er over og båten er endelig tatt opp.

 

opplag.jpg

 

Her står den forhåpentligvis trygt til våren. Nå er den tømt for utstyr og mastet av.

 

Har allerede bestillt nye seil og lazy-jack bag til båten og har satt et bomtelt til sying.

 

Neste sommer blir bra!

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Fant en omtale som praktiskt båtägande gjorde nå i vår/sommer av Albin og Karlskrona viggen.

Kan være til hjelp hvis noen som oss skulle ha lyst på en rimelig og god båt.

 

http://www.praktisktbatagande.se/incoming/article481289.ece

Redigert av volcomstone (see edit history)

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...