chagall Startet 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2008 Hei, tar imot gode tips for å få løsnet tappepluggen for gearolje på min Optimax. Pluggen ble dratt til hos forhandler sist høst. Syntes det er merkelig at det fortsatt benyttes skrutrekkerspor på disse pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
bjornak Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Prøv en slagskrutrekker, men vær forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Hei, tar imot gode tips for å få løsnet tappepluggen for gearolje på min Optimax. Pluggen ble dratt til hos forhandler sist høst. Syntes det er merkelig at det fortsatt benyttes skrutrekkerspor på disse pluggene.En slagtrekker er nok det greieste, burde ikke sitte så hardt....er jo ikke korrodert fast.En annen mulighet er å prøve å slå skruen løs.....bruk en stor flat trekker og prøv å slå skruen rundt.. MEN ville heller gått for en slagtrekker. Kjøp deg et par nye skruer da de gamle sikkert vil være litt vanskelige å løsne neste gang også ( sporet er jo sikker litt herpa ) Merc delenr 10-79953Q04 ( pris i statene ligger under $4.- , burde ikke være så mye mere her på berget ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Per Harald Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Få tak i en slagtrekker og et skikkelig bit først som sist, før sporet blir ødelagt av mange misslykkede forsøk. Med slagtrekker mener jeg en slik som holdes i hånden og slåes på med en tung hammer. Alt fåes til en rimelig penge på biltema, og det er tilstrekkelig kvalitet for dette. Litt av feilen mange gjør er at de ikke har verktøy som er grovt nok til det store sporet og da skades kantene i sporet og verktøyet glipper. Lykke til. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
chagall Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Ja jeg får nok stikke innom Biltema etter en slagtrekker i morra. Takker for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Danemann Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Hei! I tillegg til en god slagtrekker burde du prøve sk. "frysespray" CRC ROST-FLASH, den kjøler ned skruen ved å sende en -40 grader sjokksprut mot skruen, denne blir litt mindre og løsner garantert. Lykke til!!! Mvh. Dan. Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Ulv I Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Jeg har et skikkelig kubbe-skrujern, det like bredt som sporet, og nesten like tykt. I andre enden er det ett hull, her tok jeg et annet lengre skrjern og satte inn i det hullet, og fikk da en slags "latmannsarm" på skrujernet. Jeg brukte min kraft til å presse kubbejernet innover, mens en kompis skrudde.. og det løsnet greit. Jeg byttet ut de to skruene på den gamle yamaha'en jeg hadde.. (bare husk ny pakning også) Redigert 6.Oktober.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
mah Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Bruk en STOR skrutrekker som passer , ikke slå Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Jeg har ikke opplæring innen "maskin & mek" på skolen, men jeg anser at jeg derfor "tapte" noe på skolen i forbindelse med mekanikk. Dette er grunnen til at jeg er interessert i dette temaet. Det har ikke vært mange innlegg i denne tråden før rådene har blitt svært forskjellige: fra nedfrysing av bolt til forksjellige former for teknisk behanling av skruen. Er det virkelig slik at rådene varierer så mye på verksteder i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Nei, det er ikke det roaldbj. mah sier det i sitt innlegg. Riktig verktøy til jobben. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Har sammen erfaring som Ulven og mah nevner her. Jeg har og ett mega stor flatskruvjarn (som vi sier da ) som passer godt på disse pluggene. Mulig en kombinasjon med CRC ROST-FLASH, som Danemann nevner kan være til hjelp om den sitter ille. Redigert 6.Oktober.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
kimosabi Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Jeg bruker en stor flattrekker med sekskant feste v/håndtaket som jeg kan sette skiftenøkkel på.(12") Trykk skrujernet så hardt så du trur du gjør i buksa hvert øyeblikk også tar du hinna på`n med et kjapt og bestemt RYKK moturs med skiftenøkkel. Pleier å lure de aller aller fleste(som bonden sa). Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Bruk en STOR skrutrekker som passer , ikke slå Hei, jeg brukte en skrutrekker som var 10 mm bred,(hadde ikke bredere) men sporet i skruen er ca: 13 mm. Har vel ikke andre muligheter enn å prøve slagtrekker + eventuellt frysespray. Litt merkelig at den sitter så "jæ...g" etter å ha vært hos forhandler. Har ikke hatt dette problemet når jeg har skiftet gearolje selv. Forhandleren må ha brukt et voldsomt moment. Som `Droll`sier så kan den umulig være korrodert . Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 ville ikke brukt for tung hammer på ett undervannshus. må du bruke slagtrekker ville jeg tatt en medium - hammer og viktig å få snert i slaget fremfor tyngde. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
kimosabi Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Helt riktig. Vær forsiktig med å slå. husk at alt er aluminium, inkludert gjengene i huset. Gjør som jeg sa nå og drit i alle "mirakelsprayer" og "truvann" så fikser du det her vettu. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Begynner å få betenkeligheter med å benytte en slagtrekker på denne pluggen etter alle tips. Vil prøve `KenBjork``Kimosabi`og `Ulven` metoden med en stor flattrekker med sekskant feste + 12" skiftenøkkel og vice versa. Må vel i en spesialforretning for å få en større flattrekker enn 10 mm bredde. Så ingen hos Biltema. Takker igjen for alle gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Hei! Hadde selv samme problem med min Optimax i går. - brukte en solide skrutrekker, la den an (litt vinklet) mot øvre del av sporet, kakket forsiktig med en hammer, så kom den med en gang. Husk også å bytte pakning hver gang du bytter olje, da setter den seg ikke like fort. Slagtrekker (som andre har nevnt) er nok å foretrekke, men dette er et velkjent mekanikertriks. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Hei Vist du ikke klarer dette med en stor bred skrutrekker, ville jeg ha brukt en sett-meisel og en lett hammer og slått den løs. Den skal sitte alvorlig fast visst ikke dette går. Ville ikke brukt slag-skrutrekker på undervannshuset. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Ser det er mange advarsler mot å bruke slagtrekker på undervannshus........... Har brukt denne metoden i mange år på mange motorer i de fleste størelser, og det er jo forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue da. Med slagtrekker og en tung hammer så slipper man å slå hardt. Det slagtrekkeren trenger et markert slag. Ikke så himla hardt som mange tror. Det er jo derfor jeg vil anbefale slagtrekker. Den skrur samtidig med slaget og vil på den måten gi skruen det lillt kikket som får den til å løsne. Den er som nevnt over aldeles ikke irret fast eller lignende. Den trenger bare et lite kikk. Så det er IKKE nødvendig å slå undervannshuset tvers av jamt med vannpumpa. Ha en fin dag Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
hifo Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 sikkert riktig det , men ville gått for en mindre hammer , og kakket til den. ikke fult så lett å få snert i en tung hammer. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Gikk selv til innkjøp av en slagtrekker da jeg hadde samme problemet for noen år siden. Motoren hadde da foregående år vært hos forhandler for konservering inkl. skifte av girolje. Behøvde ikke hverken mange eller harde slag for å få løsnet skruen. Etter at jeg selv har gjort det har jeg ikke måttet benytte slagtrekkeren igjen. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
chagall Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Etter at jeg selv har gjort det har jeg ikke måttet benytte slagtrekkeren igjen. Har samme erfaring som deg `Mouche`. Skulle nesten tro at forhandler/merkeverksted benyttet slagtrekker ved montering.!! Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Støtter de andre forslagene med Slagtrekker. Det gir en skånsom måte mot både hus og skrue. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
kimosabi Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Etter over 1000 oljeplugger i løpet av x antall år så har jeg ennå ikke brukt slagtrekker. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Jeg har brukt både slagtrekker og stort skruejern av firkanttypen. Setter så en skiftenøkkel inn på skruejernet og presser jernet kraftig inn mot pluggen mens du vrir på skiftenøkkelen. Når det er sagt er en slagtrekker også meget effektiv. Ser at mange er skeptisk men her er det snakk om et bestemt slag på toppen mens du vrir med den andre hånda. Har den først satt seg så er dette en effektiv og skånsom måte å løse pluggen på. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.