Hilmar 2 Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Jeg har drevet en del med dette selv og har hatt dette problemet mange ganger. Ha en stor skrutrekker du kan sette en skiftenøkkel på. Press sikkelig på trekkeren og dra på Skiftenøkkelen. Det fungerer nesten alltid. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
chagall Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Endelig fikk jeg løsnet pluggen. Tok sjansen på en slagtrekker fra Biltema. Ett "knakk"med hammeren og skruen var løs. Fikk faktisk bekreftet av forhandler at De gir skruen ett "knakk" ved montering.!! Skulle vel være helt unødvendig etter min mening, men De vil vel være 110 % sikre. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Tok sjansen på en slagtrekker fra Biltema. Ett "knakk"med hammeren og skruen var løs. Fint at det ordnet seg. Har brukt samme metode på drev et utall ganger, min erfaring er at den er effektiv og skånsom. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
TMe Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Skaffe deg en stor skrutrekker med tilstrekkelig bredde og file/slipe denne til slik at den passer nøyaktig i en ny plugg. Viktig at trekkeren får paralelle flater slik at den ikke glipper i sporet. Monter ny plugg og pakning og trekke moderat til.Ha gjerne litt "pasta" på gjengene. Ikke glem at der oftest skal dobbelt så stort moment til for å løsne pluggen enn ved tiltrekking. Sett en merkelapp på skrutrekkeren for identifisering og bruk den kun til denne jobben.Lære deg å vedlikeholde motoren selv og la ikke andre klusse med din motor. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 .Lære deg å vedlikeholde motoren selv og la ikke andre klusse med din motor. Joda, har tatt det meste av vedlikeholdet på mine motorer i alle år. Hadde min Optimax hos forhandler senhøstes ifjor, for en avlesning av timeantallet. Av makelighet/latskap fikk jeg de til å skifte gearolje samtidig. Har i ettertid fått opplyst at forhandler gir pluggen ett "knakk" med slagtrekker ved tiltrekking. Ellers takk for tipsene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 (redigert) Skaffe deg en stor skrutrekker med tilstrekkelig bredde og file/slipe denne til slik at den passer nøyaktig i en ny plugg. Viktig at trekkeren får paralelle flater slik at den ikke glipper i sporet. Godt tips. Virker ellers som at enkelte verksteder bruker muttertrekker på omtrent alt, både ve demontering og montering. Kan ikke se at det skulle være nødvendig å bruke slagtrekker ved montering - men forhandleren har kanskje slurvet litt tidligere, og pådratt seg reklamasjoner pga at pluggen har ramla ut og det blir tomt for olje.....???? Redigert 8.Oktober.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chagall Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 - men forhandleren har kanskje slurvet litt tidligere, og pådratt seg reklamasjoner pga at pluggen har ramla ut og det blir tomt for olje.....???? Tror nok du er ved sakens kjerne her `ivar`. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Hei chagall. Kjekt at du fikk den opp greit da. Har du linken til den trekkeren? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Hei `KenBjork`, se link: http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80943 Bredden kunne gjerne vært litt større enn 10mm. Mulig det er 13-14 mm å få, som vil passe bedre med sporbredden i skruen, men det gikk bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Min trekker til slike formål er 2x12 mm. Og den kommer ikke fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 Min trekker til slike formål er 2x12 mm. Og den kommer ikke fra Biltema. Ja, den hadde nok passet bedre, men den var vel vesentlig dyrere?. Får du kjøpt løse bits til den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.