Jump to content

Ny ulykke med hurtigbåt på vestlandet..


Birchwood 320

Recommended Posts

Vi har vel alle friskt i minnet tragedien med Sleipner på "Sletta" får noen år siden.. Så har det skjedd igjen. Heldigvis ikke så alvorligt denne gang..

 

Har fått opplyst 1 skade men vet ikke alvoret i denne..

 

Hurtigbåten Baronessa som går her i Sunnhordalands bassenget har gått på land sansynligvis med full fart (30knop) Ved Ranavik i Kvinnherad komune like innenfor Stord kl 22:30 i kveld..

 

Opplysningene sier at båtens manøvrering til motorer ikke virket og dei klarte i siste liten å svinge unna fergekaien.. Men gikk på land i full fart.. Skal se om eg får bilder i morra..

 

Båten klatret opp en steinrøys på ca 2-3 meter og havnet delvis på parkeringsplassen..

 

Se nyhetene kl. 23:30 om der kommer noe der..

 

[glow=red,2,300] Ny info[/glow]

 

2 personer skadd

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Som i forsikringsreklamen for en tid siden: "Sikt på den billigste båten" .......eller kanskje den billigste bilen :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, hvordan ville en annen reagert i en slik situasjon :sailing::lol: :lol:

 

"heldigvis gikk det "godt"

 

Vet ikke helt hvordan jeg ville reagert!!!!  Men tenker jo på det og derfor senker jeg farten såpass og i så god tid at om noe skulle svikte vil skadene på både mennesker og utstyr bli minimale.

 

Til opplysning har jeg barna mine ombord i den båten annenhver fredag. Står på kaikanten og venter på at båten skal komme, men flytter meg alltid noen meter inn når den kommer. (Grunn er at den har 20 knop (30-40 tonn) til den bare er en båtlengde ifra kaien)

 

Til ettertanke........håper de gjør som meg heretter.....senker farten slik at skadene blir minimale i tilfelle noe skulle svikte.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Uten å ta stilling til denne konkrete saken, så undrer jeg  meg over er at jeg innimellom

får hurtigbåt som passerer meg så tett den bare kan når den innhenter meg. Når den

går med 37 knop og jeg med 7 så synes jeg gjerne at de kunne holde LITT avstand når de passerer, spesielt  når de har VELDIG god plass på siden . Jeg prøver å være aktpågiven (også)  akterover, men ofte har jeg bare tid til å dreie hodet til den siden hurtigbåten passerer på (for å sjekke at ikke det kommer en j.... til)

og deretter gi fullt ror til den siden for å møte sjøene på baugen. Å ta dem rett fra siden kan sende det meste i dørken. Det KAN virke som cowboy-fakter fra enkelte av disse gutta.......

Trodde det var et vestlandsfenomen, men da jeg gikk nordover i vinter opplevde jeg det samme i Trøndelag (én gang).

Link to post
Share on other sites

Hei Dreggen,

 

Det du nevner kan være direkte plagsomt. Jeg nekter å tro at det er generelt, men der finnes ihvertfall ingen tvil om at enkelte hurtigbåtførere har gjort det til en sport. Jeg har sogar opplevet at de endrer kurs for å komme så nær som bare mulig. Dette er ille når man er underveis og tross alt har en mulighet for å dreie. Men det kan være direkte fatalt når man f.eks ligger og fisker  -  helt uten mulighet til å dreie opp mot sjøene.

 

Med den båten jeg har nå er der ikke noen fare på ferde, men med en tidligere båt hadde jeg en opplevelse som var så ille at jeg skrev et skarpt brev til rederiet, med kopi til havnedirketøren, kystverket og sjøfartsdirektoratet. Om slike brev hjelper er ikke godt å si, men jeg tillater meg å tro at en skipper som "blir innkalt på teppet" vil være litt mer tilbakeholden neste gang han fristes til å demonstrere sin mangel på sunn fornuft.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har montert bakspeilet fra den gamle bilen i båten og kan følge med trafikken som kommer aktenifra, men det er klart at det noen som har det som sport og passere deg så nær som mulig med sine store bølgeproduserende båter, :flag: har også prøvd å gi dem tegn til og passere lenger i fra men da får en bare et flåsete flir tilbake og så hilser de :flag:.

En skulle hatt en "liten" kanon ombord og gitt dem et skremmeskudd for baugen men det er vel ikke noe hjelp i for de er gjerne mer opptatt av all elektronikken og se forover for bak har de ikke det minste peiling på hva som skjer.

Men de fleste tar da hensyn heldighvis :smiley:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

At navigatører på hurtigbåter bevisst seiler så nært som mulig når de passerer andre båter må da være det reineste svada. Hurtigbåtene som seiler ut fra Bergen seiler i i farvann som i sommerhalvåret er tett med fritidsbåter. Tror at mesteparten av disse fritidsbåtene er bevisst hvor hurtigbåtleiene er, ut fra dette bør man da være oppmerksom.

Det er mulig at hurtigbåtene kunne vært flinkere når man innhenter andre båter, dette med oppmerksomhets signal eller via vhf.

Dessverre er det slik at mange småbåter tydeligvis ikke har begrep om at det finnes noe som heter sjøveisregler. Hvordan skal/ bør de forholde seg når de treffer en hurtigbåt? Hvordan er det med passasjerer ombord når hurtigbåten må foreta nødstopp i 35 knop fordi en kar i 40 fot passerer foran baugen inn fra bb, med fingeren i været.

 

Krav om sertifikat for fritidsbåt bør komme, muligens det også burde det vært krav om vhf ombord også.

Link to post
Share on other sites

At navigatører på hurtigbåter bevisst seiler så nært som mulig når de passerer andre båter må da være det reineste svada.

Åneida, slett ikke i det hele tatt. De fleste er vettige folk men der er også noen unntak. Har opplevd det mange ganger opp gjennom årene. Sist i fjor sommer da jeg innhentet en seilbåt i en rimelig brei fjord nord for Bergen. Jeg holdt noen hundre meter avstand til seilbåten men pga størrelsen på fjorden syntes jeg at jeg var litt "ubehagelig nærme". Fra nærmeste land og ut til meg var vel gjerne 300 meter (seilbåten var nærmest land) og dette var i alle fall ikke mer enn 1/4 av fjordens bredde. Da kommer 2 katamaraner tilhørende BNR i samme retning som oss. Den ene avviker sin naturlige kurs og går mellom meg og seilbåten, den andre følger naturlig kurs og er i god avstand og sjenerer ikke i det hele tatt.

 

Svada Jakob? Neppe........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg holdt noen hundre meter avstand til seilbåten men pga størrelsen på fjorden syntes jeg at jeg var litt "ubehagelig nærme". Fra nærmeste land og ut til meg var vel gjerne 300 meter (seilbåten var nærmest land)

 

Svada Jakob? Neppe........

Jeg må jo si at når du holder av en kabel eller to så skulle du være på den sikre siden. Kan det være at den ene av båtene oppfattet det slik at du ville vike mer, til den ene eller andre side?

og ut fra dette valgte en annen løsning ved passering. (det er nå slik at en liten båt ofte ligger å girer på kursen sin, dette kan faktisk oppfattes som kursforandring) var det forhold langs land som gjorde det?

Nekter å tro at noen av de på bro gidder å bevisst lage mest mulig bølger for andre båter.

 

Vi kan jo spørre oss om hva som er rimelig avstand for en hurtigbåt på størrelse 40 meter eller for andre båter (30 foter) (40 fot)  å passere andre, enten om det er innhentende  eller møtende. Åpent farvann/trang fjord.

 

At hurtigbåtnavigatører er "ut etter" andre båter regner jeg som svada.

Link to post
Share on other sites

At navigatører på hurtigbåter bevisst seiler så nært som mulig når de passerer andre båter må da være det reineste svada.

 

Krav om sertifikat for fritidsbåt bør komme, muligens det også burde det vært krav om vhf ombord også.

Dette var to klare utsagn Jakob....

 

Jeg kan gjerne være enig med den siste, for et minimum av maritim kompetanse og en pålitelig kommunikasjon   -   det burde være et minstekrav for vår felles sikkerhet på sjøen.

 

Men at det som her er påstått om ENKELTE hurtigbåtførere skulle være "det reineste svada"   -   det sier dessverre mest om deg selv.

 

For min egen del er jeg ikke spesielt lettskremt på sjøen, jeg har mine maritime sertifikater iorden og seiler jevnlig både i passasjerfart, sleping og fritidsfart. Hvorfor i all verden skulle jeg påta meg bryderiet/belastningen med å skrive til rederi og autoriteter hvis grunnlaget var "det reneste svada".

 

Jeg har også ligget stille og harpet makrell, hurtigbåter har passert med få meters avstand  -  og kjølvannstripen har vist helt tydelig hvordan hurtigbåten endret kurs for å komme så nær innpå oss, selv om han hadde "hele fjorden til rådighet". Dette er en sannhet som jeg har forutsetninger for å vurdere  -  og slett ikke "det reneste svada".

 

For sikkerhets skyld: jeg presiserer at det dreier seg om ENKELTE hurtigbåtførere, og det lar seg absolutt ikke avvise med å slenge ut en påstand om "den reneste svada".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

At hurtigbåtnavigatører er "ut etter" andre båter regner jeg som svada.

Kan jo komme med et annet eksempel:

Bilde

Skissen viser litt for små avstander mellom båtene men er rigtig nok for prinsippets del.

 

Hendelsen skjedde midt i Boknafjorden (= RIKELIG med åpen sjø i ALLE retninger) og når jeg var midt i de verste bølgene åpnet styrehusdøren seg og en uniformert skikkelse kikket på meg. Bølgene var ille nok selv om min båt var 58 fot. Trenger jeg si mer..........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi riktignok ikke hurtigbåter her i min krok av skauen, men når det gjelder ferger har jeg et helt klart sett med regler:

 

- Jeg holder meg lengst mulig vekk fra dem.

- Sjangsen for at han har sett meg er relativ liten.

- Sjangsen for at han legger om kursen en grad eller to for enten å gå forrapå eller aktenpå meg er ikkeksisterende. Jeg har ikke mulighet for å beregne sikker distanse når jeg kommer i 5 knop og ferga i 20.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi riktignok ikke hurtigbåter her i min krok av skauen, men når det gjelder ferger har jeg et helt klart sett med regler:

 

- Jeg holder meg lengst mulig vekk fra dem.

- Sjangsen for at han har sett meg er relativ liten.

- Sjangsen for at han legger om kursen en grad eller to for enten å gå forrapå eller aktenpå meg er ikkeksisterende. Jeg har ikke mulighet for å beregne sikker distanse når jeg kommer i 5 knop og ferga i 20.

Dette var bra skrevet! Har selv opplevd to liknendes ting som er beskrevet ovenfor. Ikke forvent at den store ser deg, flytt deg heller. Opplevde og bli nesten nedrent i min gamle rana 17 for mange år siden, da var det en vis kysttanker som vi har i Stavanger, mannskapet hadde sikkert middag. Jeg og min far ligger like ved bøskinnene(liten lykt) Tankbåten passerer oss med få meters klaring vi ligger ca tjue meter ifra lykta. Det er sikkert 2km brett her, alle andre supply/frakte båter etc går ca femhundre meter ute men ikke denne lokal kjente båten nei. Hadde ikke vi startet påhengeren og kommet oss innenfor lykta brennkjapt så..... Moralen er følg reglene men følg med om de andre gjør det og gjør de de ikke så VIK unna!

Link to post
Share on other sites

Moralen er følg reglene men følg med om de andre gjør det og gjør de de ikke så VIK unna!

Det er jo nesten en livsnødvendighet å leve etter en slik regel, både i båt og bil.

 

Poenget med mine siste innlegg i denne tråden er å få fram at ENKELTE som lever av å være på sjøen driver en slags terror mot fritidsbåter. Jeg skjønner svært godt at de blir irriterte på oss av og til men de eksemplene jeg her har nevnt, og der er en del flere, er så dårlig sjømannskap at det gjerne burde koste dem en stripe.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

 

Dette var to klare utsagn Jakob....

 

[/quMen at det som her er påstått om ENKELTE hurtigbåtførere skulle være "det reineste svada"   -   det sier dessverre mest om deg selv. ote]

 

 

Poseidon.

 

En bombastisk uttalelse fra deg, "det sier dessverre mest om deg selv. ote]. "

At navigatører hurtigbåter generellt er ut etter andre båter er det som er sagt.

 

 

"At navigatører på hurtigbåter bevisst seiler så nært som mulig når de passerer andre båter må da være det reineste svada.  "

Les mellom linjene så forstår du at dette er den ment som den jevne navigatør. At det kan forekomme feil hos noen kan vel ingen argumentere mot, kanskje  pga for dårlig opplæring. Men at noen er bevisst ut etter andre , ja, så ondt tror jeg ikke om folk.

Link to post
Share on other sites

Her er et selvopplevd prakteksempel på et graverende og soleklart brudd på vikeplikten. (regel 15 og 16 i sjøveisreglene)

 

http://www.bt.no/lokalt/sf/article118653

 

"Kommandøren" kommer sørfra, "Hauk" kommer fra øst, holder forskriftsmessig sin kurs og fart (regel 17), og "Kommandøren" har allverdens tid og plass til å vike. I tillegg til det som står her, kan det nevnes at da "Kommandøren" ble kalt opp på kanal 16 like etterpå, og de ble spurt om kapteinens navn, og en forklaring på situasjonen, fikk vi til svar at: "Det skal du bare drite i". Det sier vel det meste om kapteinens ferdigheter og holdninger til sikkerhet på sjøen? Og dette med 126 passasjerer ombord :headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...