Jump to content

Ny ulykke med hurtigbåt på vestlandet..


Birchwood 320

Recommended Posts

Hei Jakob,

 

jeg tror ikke det er foten det er noe i veien med, det måtte i såfall være at du traff en øm tå når du begynte din generelle ufeilbarliggjørelse av hurtigbåtnavigatørene. Jeg har nemlig opp gjennom årene ergret meg gul og blå over den suverene forakt som ENKELTE av disse viser for andre sjøfarende.

 

Men nå begynner jeg å bli for gammel til å ergre meg, jeg forsøker heller å mobilisere overbærenhet for de utslag av ungdommelig lettsinn og uforstand som demonstreres når ENKELTE glemmer både sjøveisregler og sunn fornuft i det øyeblikk spakene står "full forover".

 

mvh

Poseidon

 

PS

At du selv var hurtigbåtnavigatør var egentlig en overflødig opplysning   -   det hadde den oppmerksomme leser forlengst funnet ut på egenhånd  :wink: :wink: :lol:

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det gjør meg så forbanna at HSD kan være så arogante så dette her...

Trodde der var lytte plikt på VHF..

Jeg sitter med det intrykket at det opp gjennom årene har utviklet seg en lite heldig "verdensmesterkultur" hos dem som driver slik trafikk, og at det må ulykker til a la Sleipner før slike saker får oppmerksomhet.  

 

Hvor mange nestenulykker som ikke registreres noe sted har man?

 

"HSD får få klager" sies det i artikkelen fra bt. Kan det komme av at folk flest vet at det ikke hjelper å klage?  

Link to post
Share on other sites

Kapteinen på hurtigbåten «Baronessa» har fått beskjed om at han er oppsagt. Kapteinen har fått skylden for at båten gikk på land på Halsnøy i april i år. Aftenposten: Hurtigbåtkaptein får sparken

Godt å se at noen i HSD tar ansvar og sørger for at navigatører som i mine øyne opptrer uansvarlig blir luket ut av selskapet.

Har selv fartet langs kysten med båt i snart 20 år, samt vært passasjer på hurtigbåtene til HSD flere ganger.

Er til tider sjokkert over farten de bruker i trange farvann og når de skal anløpe kai, tanker om at kontrollsystemer eller drivverk kan svikte virker fraværende.

I åpne farvann derimot har jeg forståelse for at de ikke kan redusere farten hver gang de kommer i nærheten av fritidsfartøyer, her får vi vise litt hensyn og holde oss mest mulig unna hovedleden.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Er der noen som fikk med seg at en av hurtigbåtene til hsd bakket på land for en tid tilbake. Når husker eg ikke.

 

Historien er slik..

 

En av HSD*s båter var på storservice og motor og gir ble tatt ut for overhaling.

Ved montering av disse ble en lærling(IKke at lærlinger er dårlige arbeidere) satt til arbeidet med å skru sammen motor og gir.

 

Under girkassa var der noen bolter lærlingen ikke klarte å sette på plass , og det er jo selvsakt formann som er ansvarlig for å sjekke at alt var som det skulle.. Båten fikk nye propell blader til x antall 10000,- lapper..

 

Båten ble satt i rute og kom et god stykke inn å ruten da uhellet skjedde.

Båten hadde lagt til kai og skulle bakke ut igjen. Girene hengte seg opp pga disse manglene boltene. Båten bakket rett opp på land. Knuste akslinger og propellere. +++ :cheers:

 

Ikke kapteinen sin feil men bare påpeker at der ligger mer bak en bare sjøfolkene som fører slike båter.

 

Her kor eg bur er ortaket "HSD best på land og vann" ofte brukt. Og da mener vi ikke busser ol. :smiley:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ikke kapteinen sin feil men bare påpeker at der ligger mer bak en bare sjøfolkene som fører slike båter.

Litt forsiktighet i slike situasjoner fører ofte til att omfanget av skadene reduseres, det er bedre å bakke på land i 2-3 knop enn 6-7 knop.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

En sak fra 4 år tilbake...

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=5216885

Bilde

 

Såvidt jeg vet kom det aldri skikkelig fram hvorvidt hurtigbåten befant seg for nært land eller om det var småbåten som lå midt i leia (uten lanterneføring..)

 

Må iallefall ha vært en skremmende opplevelse...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...