bjoris Startet 7.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2008 (redigert) Når jeg lar Eberen gå på fult en stund med en del av de 5 utblåsningene lukket lukter det svidd gummi etter en tid. Antar det er noe som blir for varmt, men tross div snusing rundt om, også i rommet der den står og henter luften finner jeg ikke noe spesielt... Noen som har vært bort i dette problemet? Til nå har vi bare hatt åpent i akterlugarene også og latt det ta litt lengre tid å få det varmt i kabinen, da har det ikke vært noe merkbar lukt, men nå når det blir kaldere ute er det jo fristende å lukke alle lugarene og få varmen fort, f.eks når en bare skal varme seg litt etter en seiltur... Redigert 7.Oktober.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Fusebox Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Husker jeg ikke feil så er båten din ganske ny i år ? Kan det være at luftslangene må "brennes" inn, som f.eks. på en ny varmeovn ? Da vil det som regel være en lukt av olje eller lignende som varene er "konservert" med. Hvis du ikke har kjørt apparatet hardt tidligere, så kan det hende at det er dette som gasser litt. Da vil det eventuellt gi seg etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Pass på at innsugsslangen ikke ligger nærme eksosslangen. Jeg synes at disse står vel nærme hverandre. Kunne godt tenkt meg bilder av ulike D4 innstallasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Kanksje ikke innkjørt ennå? Luktet litt svidd først eåret hos meg også, men ingenting nå. Jeg henter også luft utenfra, og det ble mye bedre enn å ta luft loaklt. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 (redigert) Kanksje ikke innkjørt ennå? Luktet litt svidd først eåret hos meg også, men ingenting nå. Jeg henter også luft utenfra, og det ble mye bedre enn å ta luft loaklt. Ok, jeg har også tenkt at det kunne være at det må "brenne" seg til litt, det er ikke ekstremt, men du kjenner det godt når du kommer inn utenfra, når du har vært ned en stund merker du ikke noe til det. Antar det går seg til da. Den har jo ikke vært kjørt så hardt nei, i sommer har den jo skrudd seg fort ned, men nå går den en tid på fult før den roer seg, som forrige helg gikk den på fult mange timer på fredagen før den kunne holde hele båten varm uten mer enn laveste trinn og av og til økte den litt en stund. Ja, dette med luft utenfra høres jo veldig fornuftig ut, det blir jo nesten som resirkulering, selv om det er mye luft i det rommet den står. Har du prøvd begge deler, altså først ved å hente luft innenfra og så byttet? Hva skjer når det er kaldt ute, reduseres effekten? Det vil jo bli mange grader forskjell på temperaturen på luften inn i varmeren... Redigert 7.Oktober.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Tranen2 Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Husk flere enn 1 inntak! Minst 2!! Plus så korte inntaksslanger som mulig. Jeg har 3 inntak, hvorav 2 henter friskluft og 1 henter luft fra cabinen (omluft). Et vekselspjeld veksler mellom omluft og friskluft. Da får jeg enten 100% friskluft eller 50/50 omluft/friskluft. Under utprøving av systemet prøvde jeg D4'en på fullt med kun 1 luftinntak åpent. DA kom det brentlukt! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
NAL Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Hei. Ikke at jeg tror det har noe med denne saken å gjøre, men benytter allikevel denne tråden til å spørre om noen har merket seg noe med Eberen når en tilsetter "D-vitamin" i dieselen. Synes min har fått en tendens til å sote litt. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Kjører på autodiesel fra egen kanne. Har hørt at flere merker mer soting både på varmere og bysse med farget diesel. Har ikke testet det selv.... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 (redigert) Husk flere enn 1 inntak! Minst 2!! Plus så korte inntaksslanger som mulig. Jeg har 3 inntak, hvorav 2 henter friskluft og 1 henter luft fra cabinen (omluft). Et vekselspjeld veksler mellom omluft og friskluft. Da får jeg enten 100% friskluft eller 50/50 omluft/friskluft. Under utprøving av systemet prøvde jeg D4'en på fullt med kun 1 luftinntak åpent. DA kom det brentlukt! Hmm. Det er jo ikke lagd for at du skal måtte ha åpent to da, men jeg har jo erfart at det ikke lukter svidd når 2 eller flere står åpne, varmen som kommer når alt annet er stengt er skikkelig kraftig så det er ikke så jeg har tenkt at det ikke er så rart at det lukter litt svidd, men du mener det er varmeren som går for hardt og at det kommer derfra? Det er vel overopphetingsvern på den? Har du 90 mm rør på hovedrøret, antar det, det er vel standard. Mitt rør er jo noen meter også, tipper ca 4-5 meter fra varmeren, altså det som ikke kan stenges... Redigert 7.Oktober.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mariell Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 (redigert) Litt på siden men jeg låner denne strengen. Ser at flere tar luften utenifra. Drar dere ikke inn mye fuktig luft da? Hva er fordelen? Kan ikke se i monteringsanvisningen til Webasto at det står noe om å ta luft utenifra. Varmeren er utstyrt med ett filter/gitter som skal settes rett på innsiden. Skjønner jo at å ta innluft fra motorrom kanskje kan medføre noe lukt. Men trodde det beste var å suge inneluft. En båt er vel ikke så tett, at det kan bli manko på oksygen, ved å gjøre det på den måten? I Marine Traderen så sto den gamle varmeren under en benk i salongen. Uten noe egen "innluft" slange. For å redusere støy fra varmer. så tenkte jeg å flytte varmeren ned i maskinrommet som ligger rett under og føre en "inn luft slange" opp i nevnte benk. Så varmeren får luft derfra i stedet for fra motorrom. snakker da om luften som skal varmes opp. luft til varme motor tas fra motorrom. Mot forestillinger? Redigert 8.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fusebox Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Vi har luftinntak fra kabin (resirkulert). Vi har ofte mye dogg på vinduene innvendig når varmeren står på. Det kommer nok ofte av mye fuktig badetøy. Luften utenfra vil nok være tørrere, da man vil presse ut fuktig luft istedet for å bare resirkulere fukten. Planlegger et forsøk med uteluft ila vinteren, muligens med vekslespjeld inne/ute. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Motforestillinger? Ja! Jeg jobber til daglig med ventilasjon og inneklima. Omluft (resirk av gammel luft) er forbudt i normaldrift av et vent anlegg. Omluft er kun tillatt som oppvarming av bygg når det ikke er mennesker der. I en båt blir det etter min erfaring fort klam og dårlig luft. Spesielt hvis en da tidvis har fuktige klær (f.eks i en seilbåt). Skal en da kun kjøre omluft, blir det fort for dårlig luft. Hent luft utenfor de tette kabinene! Om båten brukes i vinterhalvåret så kan en vender monteres mellom friskluft og omluft, for å fortere øke temp i båten. Eber anbefaler friskluft på inntakene. Mvh Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Jeg tar luften i fra en forholdsvis stort motorrom. Ser ikke problemer med det. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Med en bensinlekkasje i motor-rommet kan vel innetemperaturen stige litt vel fort kanskje... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
jo_no Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Jeg tar luften i fra en forholdsvis stort motorrom. Ser ikke problemer med det. Jeg vil også tro dette måtte fungere i alle fall hvis en har rikelig med luftekanaler inn i motorrommet. Selv den båten jeg har, har 4 x 3" lufting. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Det er flere ulemper med å ta luften fra der hvor varmeren sitter. Dårlig luft og lukt er en ting. Hvis man f.eks får en liten eskoslekkasje på varmeren så vl jo også denne spres raskt ut i kabinen. Å ta luft fra kabinen er som nevnt ikke å anbefale. I monteringsanvisningen står det klart at det SKAL man IKKE. Man kan dermimot ta luft lokalt der varmeren står hvis denne plassen er adskilt fra kabinen, ellers ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Men hva hvis naboen sin eksos ligger der ditt inntak er? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Helt greit at temaet om hvor luften hentes fra kommer opp, skal forresten sjekke dette med lekkasje på eksossiden, da jeg forrige gang jeg startet den syns det luktet diesleeksos akkurat ved oppstarten, noe som jo er et litt dårlig tegn.. Hmm. Her må jeg bak å sjekka når den starter opp. Har ellers et ganske stort rom der den henter luften fra og det lukter ikke svidd her når den går på fult, det har jeg sjekket Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
olpi Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 (redigert) Men hva hvis naboen sin eksos ligger der ditt inntak er? Ja, det er noe å ta med i betrakningen. Jeg bruker aldri varmeren når jeg er underveis. Da brukes defroster som har utløp til vinduer, salongen og i kabinen. Den varmer veldig godt. Derfor har jeg valgt å hente friskluft til varmeren gjennom luftinntaket akterut på båten. Hadde jeg brukt varmeren underveis så hadde jeg kanskje kjent eksoslukt med denne løsningen. Har ikke testet det. I havn fungerer det imidlertid veldig fint. Sjelden noen fortøyer med båtsiden til hekken min Redigert 8.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Jeg har testet begge deler. La opp inntak både utenifra og innenifra med spjeld for å velge mellom dem. Hva jeg fant ut ? Jo å ta luften innenifra salongen er det desidert beste. Mye mindre fuktproblemer med denne løsningen. På kalde råe dager ble det mye mer rått og klam luft med luften tatt utenifra. Nå praktiserer jeg kunn å ta luft innenifra, men satser samtidig på god lufting i tillegg. Dette gir et mye bedre og tørrere inneklima i båten. Jeg bruker båten året rundt. Nå er dette en lukket og godt isolert motorbåt med isolerglass i vinduene. Hvordan dette blir i en kjeller på en seilbåt har jeg ingen formening om. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 (redigert) Ser man i innstallasjoveiledningen så skal bl.a. varmeren ikke plasseres i oppholdområder (s7), og varmluften må ikke gå direkte tilbake til varmeapparatet. Tolker det som resirkulering ikke anbefales. Da har man innsug i samme "rom" som utblåsningen er. At man får mindre dugg ved slik monteringen overrasker meg. Det er ikke min erfaring fr f.eks bil. Side 9 i Installasjonsveiledningen ! Forsiktig! • Varmluftinntaket må ikke plasseres slik at utløpsgasser kan trekkes direkte inn i varmeapparatet og kanalsystemet under normale forhold. • Luftinntaket må plasseres slik at varmluften ikke kan gå direkte tilbake til varmeapparatet. • Ved overoppheting kan lokal lufttemperatur nå 150 °C og overflatene kan nå temperaturer på opptil 90 °C. Bruk kun godkjente temperaturbestandige kanaler fra Eberspacher. • For å forhindre overoppheting må ett utløp være permanent åpent og ha tilstrekkelig tverrsnittsområde til å tillate at fullstendig luftstrøm fra varmeapparatet kan passere uten hindringer Redigert 8.Oktober.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Nå roter du vel litt. Man kan godt montere varmeren f.eks i motorrommet, og samtidig ta innluften annensteds fra. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 Hei. Har selv hatt en Eber D2 et år nå, og er meeeget fornøyd. Jeg har en Saga 27 kalesjebåt med varmeren plassert i "kalesjerommet". Der suger den både luft til oppvarmingen og luft til forbrenningen fra der den står. Varmluften fordeles til dette området og til den lukkede salongen fremme. Kondens har jeg aldri hatt problem med. Luften føles aldri "tung", selv om forbrenningsluften hentes fra et oppholdsrom. Men dette rommet er som sagt under en kalesje med rikelig tilgang på frisk uteluft. Så langt er jeg svært godt fornøyd med hele opplegget. Men kanskje jeg skulle hente luften som skal varmes opp utenfra for å få friskere luft? Da vil det vel kanskje bli vanskeligere å opprettholde god temperatur med en utetemperatur på et par varmegrader nå i oktober enn med å varme opp den allerede varme luften inne i båten? Luften til forbrenningen henter jeg nå også fra dette området under kalesjen. Teoretisk hadde det nok vært bedre å hente det utenfra, men betyr det noe i praksis når luften hentes fra innunder en "lekk" kalesje? På min forrige varmer, en Termic 2000 ble forbrenningsluften hentet i et dobbeltrør som omkranset eksosutløpet. Helt genialt opplegg. Da slapp en å bruke opp oksygenet der folk befant seg, pluss at luften til forbrenningen allerede var oppvarmet fra eksosen før det ble tilført forbrenningskammeret. Så, egentlig fungerer alt 100% så langt jeg forstår, men kunne jeg få en gevinst med å hente forbrenningsluften utenfra? Å hente luft som skal varme oss opp utenfra, ser jeg ingen fordel med. Det må da bli lettere å få det varmt i båten med omlufting enn å varme opp luft ned mot frysepunktet? Lars H. (imorgen blir det langhelg i båten til Holmsbu!) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LALUNA II Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 (redigert) Har samme erfaringen som LarsH Har D4 og ingen kondesproblemer eller tung luft men vurderer å flytte varmeren ned i motorrom for å dempe litt støy samt hente friskluft under kallesjen for raskere oppvarming ...forbrenningsluft hentes fra maskinrommet hvor det ikke er noen brennbare gasser (dieselmotor) Redigert 8.Oktober.2008 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mix Svart 8.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2008 (redigert) Da begynner vi jo å bli noen med samme erfaringen,,,,i båt vel og merke... Redigert 8.Oktober.2008 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.