Jump to content

Hvor mange nautiske mil har vi gått i år?


Dykker

Recommended Posts

750Nm og 97 overnattingsdøgn betyr at vi ikke har kastet bort tida til andre ting enn å være på sjøen fra vi sjøsatte i beg. av mars. Vi tar opp rundt den 29/10, og da skal vi nok ha plusset på ytterligere noen overnattinger slik at vi runder 100. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kring 1750 nm har det blivit så här långt. På ungefär 300 motor-timmar.

 

Kan tänka mig att det blir 100 nm till innan det är dags att ta upp båten. Vilket gör 2008 till ett rätt normalt båt-år för vår del.

 

En liten undran i sammanhanget. När man läser inläggen i denna tråd så vill man gärna spegla uppgiven distans mot den båttyp som ägaren har, men det verkar vara en tendens bland forumdeltagarna att inte ange båttyp. Även en del av dom som tidigare har uppgett båttyp har efterhand slettet detta i sin profil. Kan någon fortelle vad som är anledningen till detta. När erfarenhet och uppfattningar framförs så har det ju ett visst intresse att veta vilken utgångspunkt och horisont som finns hos författaren.

Link to post
Share on other sites

Kan någon fortelle vad som är anledningen till detta.

Ingen bestemt anledning ebonita, kun tilfeldigheter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er noen mnd igjen av året?

 

Men når en leser Loggen og sjekker på trippteller på Gps,en på egen båt, 2 200nm hittil i år. Det er første året jeg er under 3000nm på egen båt. Mangler en 1000mils race regatta i år, pluss transport til race, og noen andre spennende race?

 

Som skipper blir det en del mere når en tar med seiling med andres båter. F eks en tur langs kysten non stop? ( 650 nm)blir det fort nm på noen få dager?

 

Summerte da, det lengste turene mine fort sammen med egen båt, 4 800nm.

 

Og skal en regne med når en er mannskap blir det enda mere???

 

Som sagt det blir enda noen nm, båten ligger på sjøen enda. Blir dårlig bare ved tanken ved å ta opp båten. Så det blir dugnad på land med båten, i max 3 dager med vask og bunnstoffing. Før den er på sjøen igjen :wink:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

1380 stod det på plotteren, loggen har en programfeil så den er ikke rett... Simrad grr... 550 av disse kom første uken, men 830 etter hjekomst er jo ikke så verst mtp at vi ikke har hatt andre skikkelig lange turer enn henteturen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg har seilt ca. 4000 nautiske i år. Dette har vært den beste båtsesongen noen sinne for min del. Vi har virkelig vært på MYE eventyr så langt, og i november blir det ny tur med minst et par hundre mil til.

 

Noen av høydepunktene må ha vært:

-Fantatisk påsketur oslo-skagen i knallvær (selv om endel av seilas sine skribenter ga inntrykk av at det var utrolig kaldt og surt. Det er bare tullprat!)

-Oslo-orkenøyene i april (kjempetur)

-Skottland og lock ness i sommer (denne turen var aldri planalgt, det var en impulshandling, fantastisk tur med utrolig mye galskap!)

-oslo-bergen for et par uker siden (dette var også en knalltur i solskinn og stjerneklare netter, men ikke et vindpust på hele veien, så yalmaren fikk noen timer på nakken)

 

Kommende høydepunkt:

-Regatta 18 oktober, med ekte sjøslag og middag i båten på kvelden :cheers::drink::drink:

-Langhelg i november (da blir det nok skagen, evt. väderøarna eller svenner)

-Atlanterkryss i desember i en 25 foter fra afrika til karibien (det blir nok også ganske morsomt :sailing::sailing::fishing: )

 

Nå som det går mot høst ser vi frem til noen flotte natteseilaser, kunne legge oss akkurat der vil vil uten at det er noen andre der. Fiske, høre på musikk, spise god mat, seile i iskaldt rufsevær (det er også en opplevelse). For et utrolig flott båtliv!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...