Jump to content

Ultralyd mot groe


Enzo

Recommended Posts

 

 

 

Takk for at du sjekket med vennen din, Kristina III.

Det er flott at det virker godt på skroget, men det var nedslående at det ikke hadde noe særlig virkning på drevene. I mine øyne er dette vel så viktig.

Kan det være at senderen ikke er montert på ytre skroglag? Jeg leste at det kunne være hensiktsmessig å plassere senderen så nær akterspeilet som mulig.

Etter min mening er det KUN drevet som er viktig. Har aldri hatt seriøs groe på skroget. Kun litt slim som lett tørkes av. Drevene derimot [emoji22]

Min venn prøvde som sagt å flytte senderen nærmere akterspeilet uten hell. Jeg tipper man må ha sterkere og kanskje flere sendere på en båt med to drev.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha montert Algaefree i juli i sommer har det grodd mer og mer på selve drevet og på flapsene. Første to uker hadde jag sender ca. 1,5 meter fra akterspeilet så har jeg flyttet den bakover nesten til selve akterveggen.

Og det fortsetter bare å gro ,så jeg er nødt til å skrape som jeg pleide å gjøre før. Så sjekker jeg samtidig åssen det er med selve skroget,men jeg tror det er mye bedre enn det var før siden båten går i lett i plan enda. Det var vanskelig å få til tidligere.

Så lenge er jeg skuffet over resultatet, må jeg si.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det kan jo se ut som de er inne på noe med dette ultralydgreiene, men det må ærlig talt vise langt mer overbevisende resultater dersom prisen er nesten 12.000,-

 

Hadde vært strålende om vi slipper å stoffe båten, men samtidig bruker jeg ofte ikke mer enn ca 1/2 liter på min Fjord 880. Dvs at jeg at jeg tar vannlinja, flapsen og roret, og flekker litt. Jeg kan derfor ikke se hensikten med slik ultralyd, dersom det likevel gror.....

Link to post
Share on other sites

 

Kjøpte du den i Norge eller utlandet? Hadde vært interessant om du sjekket litt med leverandøren for å se hva de sier ift at ikke du er helt happy?

Kjøpte det hos Seatronic og hadde snakket med dem og sendte noen eposter til Alagaefree. I følge dem skal det fungere bedre med tiden. Noen som hadde kjøpt det var også misfornøyd den første sesongen men så ble det bra effekt neste sommer...

Egentlig kom det bare litt groe på propellene og flapsene, og ganske mye de små skjell innerst i drevet,men jeg forventet ikke noe som helst.Skroget var rent bortsett fra to flekker der det flasset av bunnstoffet. Der kom det også noe groe.

Siden båten ligger på sjøen om vinteren tok jeg opp båten for en uke siden og spylte det som var. Jeg tok noen bilder samtidig så skal jeg vente og se på ytterligere resultater.

Link to post
Share on other sites

Her kommer bilder fra 15 sept., 2 måneder etter at jeg satte på Algaefree.

Båten var stoffet i mai og etter ca to måneder  så jeg første groe på drev. Da bestemte jeg meg for å kjøpe meg ultralyd,som jeg faktisk bestilte hos Seatronic to måneder tidligere.

Det var bare litt groe da jeg monterte dette.(to,tre hvite prikker) To moneder har gått med Algaefree( på hele tiden) så ser vi at det komm mye mer enn jeg forventet... :nonod:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Pøver denne igjen... :smiley:

 

Eg opplever at det er lite blest om dette systemet. Er det på grunn av manglande effekt, eller manglande promotering?

Er på utkikk etter noko som verkeleg kan visa til dokumentert resultat.

 

Vil gjerne ha nook som virkar når prisen er sopass...

 

PS! er det nokon som har prøvd den versjonen som skal monterast på brygga?

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Tror støyforurensingen her er et minimalt problem. Det gir en viss reduksjon i algevekst i et meget lokalt område. Ingen utslipp, ingen giftstoffer. Man reduserer behovet for påføring av bunnstoff, noe som over tid gir reduksjon i giftutslipp. Pris og kompleksitet tilsier at dette uansett ikke vil bli veldig omfattende i utbredelse. Av alle potensielle miljøfarer anser jeg denne som svært liten. Temaet er forøvrig omtalt på diverse fora og produktet ville ikke blitt godkjent på markedet dersom dette var et stort problem.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ingen erfaring, men i alle tester jeg har sett har båten hatt bunnstoff i tillegg.... Om det virkelig fungerer ville vel produsenten ha dokumentert det skikkelig. :rolleyes:

 

Og  skulle det fungere går iallfall teknologien en lysende fremtid i møte, mye taler for at det vil bli restriksjoner for bunnstoff i fremtiden.

Svenskene er allerede igang. Transportstyrelsen har laget en informasjonsbrosjyre, ultralyd er ikke nevnt.

 

Mange var nysgjerrige på et tilsvarene produkt som skulle skremme bort måker, "Drittlei" måkejager - felles innkjøp"
Ble ingen suksess.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Båtmagasinet har testet  Algefree over mange år med sine Targa 27 med bra resultat. Les testen i Båtmagasinet 2/2018.

 

Noen som har flere erfaringer på disse systemene. Det er også ulike produsenter. Seatronic og Maritim Hultsonic på tilbud som er noe billigere en Algefree.

Men virker som Algefree har et bedre system hvor den bytter mellom 12V og landstrøm . Så slipper du å tappe batteriet når du ligger i havn.

 

 

Båt historikk: HP 12 Sport m/30 hk Tohatsu (1989-dd), Sessa 21 Islamorada m/115 hk Yamaha (2002-2008), Marex 280 Holiday (2010-2011), Marex 320 ACC (2013-dd),

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...