Jump to content

Diesel Priser i øst og vest


atr72

Recommended Posts

Hei. Er det noen som kan forklare hvorfor det er 25% billigere diesel på vestlandet enn

på østlandet. Det er noe som skurrer når autodiesel har samme pris. Da skulle marine diesel

være ca like dyrt/billig. Fargen blir jo bare tilsatt??!

I min andre verden innen luftfart, er f.eks. Jet A-1 også like dyrt/billig som i øst og vest, så

logistikken bør være rimelig ens.. Bare lurer... :confused:

Link to post
Share on other sites

Kan det ha noe med volum å gjøre?

 

Er vestlandsseiler, og ser at de bunkringsstasjonene som betjener fiskeflåten gjerne er billigere enn 'marina'-stasjonene. Les: Vassøy, Kvitsøy, Egersund f.eks.

 

Lenger sør-østover, fra ca Mandal, går prisene rett tilværs. De selger vel det de skal allikevel.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Beklager å være "uforskammet", men det viser bare at østlendinger er 25% mer lettlurte enn vestlendinger... :confused:

 

Nei, i alvors snakk: der finnes vel ingen som helst fornuftig grunn til slike differanser. Trolig er det noe som har utviklet seg over tid og som brukerne/kundene "stilltiende" har godtatt. Det kan ha en sammenheng med at vi på vestlandet har godt utvalg av bunkersstasjoner som brukes av den kommersielle flåten, de opererer med relativt gunstige priser   -   og dermed kan marinaene i nærheten heller ikke legge seg alt for høyt, hvis de er interessert i å selge.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Problemet vårt er jo at vi ikke har valgmuligheter når det gjelder bunkring. Statsjonen ligger der og prisen står på pumpa. Thats it.

En liten tanke i hodet og som kanskje noen vet noe mere om.

Er med i en båtforening med ca 220 medlemmer. Mange dieselbåt.

Er det noen som har kjennskap til/hvilke mulighter for å ha fylling for medlemmer. Vet det er krav til tanker og slikt, men dette kan jo fort tjenes inn. Vi snakker jo i verste fall om 2-3 kroner literen.

Link to post
Share on other sites

Det er vel et utslag av ren grådighet. Se bare på Sørlandet om sommeren. Prisen dobbler seg nesten i sesongen, når turistene kommer. Og det gjelder ikke bare diesel.

Jada, det er markedskreftene som rår;  den riktige prisen er det markedet til enhver tid er villig til å betale.  Som Poseiden sier er det mange bunkringsstasjoner for yrkesfartøyer på Vestlandet, dermed er dette med på å holde prisene på et "fornuftig" nivå

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Problemet vårt er jo at vi ikke har valgmuligheter når det gjelder bunkring. Statsjonen ligger der og prisen står på pumpa. Thats it.

En liten tanke i hodet og som kanskje noen vet noe mere om.

Er med i en båtforening med ca 220 medlemmer. Mange dieselbåt.

Er det noen som har kjennskap til/hvilke mulighter for å ha fylling for medlemmer. Vet det er krav til tanker og slikt, men dette kan jo fort tjenes inn. Vi snakker jo i verste fall om 2-3 kroner literen.

Hør med et oljeselskap om det er mulig å få en tankbil til å komme i båthavna og fylle rett i båtene. Vet dette gjøres andre steder, ofte til svært gunstig priser.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hør med et oljeselskap om det er mulig å få en tankbil til å komme i båthavna og fylle rett i båtene. Vet dette gjøres andre steder, ofte til svært gunstig priser.

Hei igjen.

 

Ordla meg vel kanskje litt dumt. Tenkte mere på et fast tankannlegg.

Ser jo fortsatt rundt omkring tønner og tanker med diesel som står plassert. På gårder etc.

Kanskje verre å få til sånt idag med godkjenninger og alt.

Så hvis det er noen båtforeninger el.l rundt omkring som har et opplegg så vil jeg gjerne vite mere.

Link to post
Share on other sites

Hør med et oljeselskap om det er mulig å få en tankbil til å komme i båthavna og fylle rett i båtene. Vet dette gjøres andre steder, ofte til svært gunstig priser.

Det var engang aktuelt i den båthavna jeg ligger i. Problemet mitt var bare at tankbilsjåføren ikke var interessert i å stå og fylle i timesvis på båter som bare tok 50-100 liter, eller folk som kom med "løse kanner og brusflasker". Det ekskluderer jo veldig mange båteiere av små snekker, samt de aller fleste seilbåter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Noe er helt galt da, når f.eks bunkers stasjonen på Filtvedt selger til kr4,85 og de påstår

at de tjener nesten ingen ting.( $35 for fatet for råolje) Det er 1,05 dyrere enn på Vassøy.

Mulig at Østlendinger er dumme, men ifra denne stajonen bunkrer f.eks Lysline og Bukser&

Bergning. Skulle tro noen er prisbevisste...?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ordla meg vel kanskje litt dumt. Tenkte mere på et fast tankannlegg.

Ser jo fortsatt rundt omkring tønner og tanker med diesel som står plassert. På gårder etc.

Kanskje verre å få til sånt idag med godkjenninger og alt.

Så hvis det er noen båtforeninger el.l rundt omkring som har et opplegg så vil jeg gjerne vite mere.

Vi har et sånt anlegg i båthavna i Betongen Båthavn i Moss.. Stor tank med egen pumpe. NB: kun diesel. Pumpa er betjent ca to ganger i uken, kl 17-19, og betjenes av faste personer fra foreningen. Diesel selges kun til medlemmer med båt i havna, og prisen var ifjor kr 4,50 pr/l. Oveskuddet går til foreningen. Enkelt og greit. Vet ikke hva foreningen betaler inn for drivstoffet, men tror ikke de tjener så mye på salget, men litt bør det være. Det koster jo å drive et slikt anlegg også, tross alt.
Link to post
Share on other sites

Vi har et sånt anlegg i båthavna i Betongen Båthavn i Moss.. Stor tank med egen pumpe. NB: kun diesel. Pumpa er betjent ca to ganger i uken, kl 17-19, og betjenes av faste personer fra foreningen. Diesel selges kun til medlemmer med båt i havna, og prisen var ifjor kr 4,50 pr/l. Oveskuddet går til foreningen. Enkelt og greit. Vet ikke hva foreningen betaler inn for drivstoffet, men tror ikke de tjener så mye på salget, men litt bør det være. Det koster jo å drive et slikt anlegg også, tross alt.

Interessant. Hvor mange medlemmer er dere?

Er dette et ganske nytt anlegg?  tenker på godkjenninger.

Link to post
Share on other sites

Interessant. Hvor mange medlemmer er dere?

Er dette et ganske nytt anlegg?  tenker på godkjenninger.

Husker ikke eksakte tall, men mener det er ca 350 plasser i havna, og ca 650-700 medlemmer.

Tankanlegg har vi hatt en del år, men det ble oppgradert for noen få år siden med ny tank og pumpe. Kjenner ikke til hva som må til for å lage et slikt anlegg med tanke på forskrifter osv, men det kan ikke være allverden. Mange bønder har jo et tilsvarende system. Kan sikkert lønne seg å ta en prat med brannvesenet kanskje?

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til hva som må til for å lage et slikt anlegg med tanke på forskrifter osv, men det kan ikke være allverden. Mange bønder har jo et tilsvarende system.

Takk for svar. Dette skal sjekkes ut.

 

Kan også være så enkelt som en traktorvogn med tank og pumpe. Vi har traktor.

 

:eek:Oiii ble vist oppgradert igjen også :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen steder har jeg sett en tank med kanskje 3 kubikk og påmontert måler/pumpe. På meg virker det som om dette er standardiserte anlegg  -  og jeg mener å huske at det er Statoil som har dem.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Hva godkjenning og forskrifter angår, så vil det nok svare seg å holde seg til diesel. Bensin er en helt annen sak.....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Ordla meg vel kanskje litt dumt. Tenkte mere på et fast tankannlegg.

Ser jo fortsatt rundt omkring tønner og tanker med diesel som står plassert. På gårder etc.

Kanskje verre å få til sånt idag med godkjenninger og alt.

Så hvis det er noen båtforeninger el.l rundt omkring som har et opplegg så vil jeg gjerne vite mere.

Jeg kjørte olie for et av de "store" olieselskaber for noen år side. Da var der flere kunder med 3000 - 12000 liters tanke som jeg fyldte til. Jeg mener at oolieselskabet holte tanken. Ta' kontakt med din lokale parafin/fyringsolie leverandør, han kan sikkert hjelpe deg.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Noen som har hørt snakk om at myndighetene vil ta fra oss farget diesel???

 

Hørte snakk om at kun jordbruk og fiske skal få tilgang på dette.

Vi kommer vel under kategorien "fiske" alle her da i så fall  :yesnod:

 

Jaja, hva ligger dieselprisene på rundt omkring da? Her ligger den på 3,99 nå, men pleier alltid å gå ned noe til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Det er vel et utslag av ren grådighet. Se bare på Sørlandet om sommeren. Prisen dobbler seg nesten i sesongen, når turistene kommer.

Ikke bare om sommeren er jeg redd. I Januar måned skulle jeg seile nybåten hjem fra Lillesand. Jeg gikk inn til fiskemottaget i Grimstad for å fylle opp tankene og spurte hva avgiftsfri diesel kostet. Regner med at han hørte jeg var fra Østlandet da han litt beklemt stotret fram kr 9,20 pr liter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Rem - kr. 9,20 pr liter er jo mer en hva avgiftsbelagt diesel koster. Det kan da umulig stemme.

 

Min nærmeste bunkringsstasjon har ligget fast på kr. 4,50 inkl. mva det siste året. Vanligvis fyller jeg hos en bekjent med tankbil og da har prisen variert fra 3 til 4 kroner. Har 280 liters tank så det blir da noen kroner spart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...