Jump to content

Diesel Priser i øst og vest


atr72

Recommended Posts

Rem - kr. 9,20 pr liter er jo mer en hva avgiftsbelagt diesel koster. Det kan da umulig stemme.

.

Beklager Saga, husket feil i farta. Sjekket kvitteringen og ser at jeg betalte kr 7,80/l. Ille nok det, ikke sant

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja, det altfor ille at enkelte marinaer holder en så høy pris og på den måten flår de som ikke har andre alternativ.

 

Virker som det er mer et sørland/østlands-fenomen med slike høye priser. Her på nordvestlandet har dieselprisene vært på et akseptabelt nivå så lenge jeg kan huske. Heller ikke er de preget av slike sesongsvingninger som andre steder i landet.

 

Nå trenger jeg ikke dra lenger enn 2 timers båttur sørover (45 nm) til romsdalen hvor vi har sommerhus før at prisene er nesten 1 kr. dyrere pr. liter. Men så er jo romsdalingene kjent for å være litt "gnetne" og ha en utpreget forretningssans.

Link to post
Share on other sites

Enig med Poseidon, det har utviklet seg prisdifferanser i landsdelene utfra kundegunnlaget og hva markedet er villig til å betale.  Etter hva jeg har oppfattet så har bunkersstasjoner med egne anlegg bedre marginer enn de som er drevet med innleid utstyr fra oljeselskapene.  Ellers har vel fraktutgifter fra raffineri til bunkersstasjon et mindre kostndadsbidrag.  Jeg har snakket med en storforbruker, altså rederi (kystfart), og de forhandler direkte med oljeselskaper om dieselleveranser.  Prisene ligger her for tiden rett i overkant av 2 kr per liter.

 

Hvis ikke det er vikarierende motiver som  f.eks. at noe av overskuddet skal gå til båtlaget/foreningen, er det pussig at f.eks. bunkersstasjonen i Hillevågsvannet, Stavangers største småbåthavn, på langt nær greier å konkurrere med Vassøy bunkersstasjon.  Kundegrunnlaget er i allefall tilstede. Og slik er det vel i resten av landet også tenker jeg.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden bunkret jeg i en havn i Sogn og Fjordane. Leverandøren kunne fortelle at han hentet  dieselen  fra et anlegg 6 mil unna og kunne selge dieselen billigere enn om han hentet dieselen fra anlegget 200 mtr. unna. :flag: :flag:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nevnt det før og nevner det gjerne igjen; der finnes mange merkverdigheter i dette markedet......

 

For en mannsalder siden kjørte jeg tankbil for et oljeselskap, vi leverte ut bl.a. autodiesel, diesel, solar, fyringsolje 1 og fyringsolje 2.

 

Dette var altså 5 forskjellige produkter med 5 forskjellige salgspriser.

 

Men det "merkelige" var at når vi hentet disse 5 forskjellige produktene på tankanlegget  -  så hentet vi dem fra samme tanken :smiley:

 

Han som gjorde det best var nok den lille forhandleren på en kaikant i Ryfylke: han kjøpte nemlig konsekvent "Fyringsolje 2" som var det billigste produktet. Men av en eller annen merkelig grunn solgte han kun "Autodiesel" som var det dyreste produktet......

 

Forstå det den som kan :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det er vel noe sånt lurendreieren på marinaen i Holmestrand holder på med og.

Han klager over at det ikke er penger og tjene på denne marinaen, men takk f...n for det når diesel prisen bestandig er den dyreste her i by´n.(6,90l i fjor)

Jeg fyller diesel på Statoil i kanner og kjører det ned til båten.(5,60l) i fjor

Men heretter skal jeg og naboen hente diesel på fat og fylle selv.

De som har skøyter bestiller tankbil og fyller direkte fra denne.

 

Må si jeg misunner dere som kan fylle diesel for 3,5-4 kr. literen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen understreker vel behovet for at vi vedlikeholder databasen på drifstoffbørsen på medlemssidene. Skal man fylle noen hundre liter blir det fort penger av "uskyldige" prisforskjeller.

 

Var innom en nabohavn for noen dager siden, så på prisen, og bestemte meg for å legge den inn på driftsoffbørsen så snart jeg var hjemme. Nå finner jeg ikke lappen jeg skrev det på, skal skrive på sistesiden i loggboken (den som brukes til alle slags notater) neste gang..

Laholm

Link to post
Share on other sites

Han klager over at det ikke er penger og tjene på denne marinaen, men takk f...n for det når diesel prisen bestandig er den dyreste her i by´n.(6,90l i fjor)

:yesnod:

Dette er definitivt grådig utbytting.  Det samme skjer på Sørlandet i sommermånedene.  "Sugerørene" er mange og store.

 

Er det ingen som har tankbåt så vi kan bunkre i rom sjø når vi er på ferietur? :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...