benq Startet 9.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2008 Nå har jeg pusset teak i flere dager , i perioder har hendene sett ut som pinnsvin av teakfliser. Nå er tiden kommet for neste skritt, hvilken lakk er den "beste" til innvendig bruk. Utvendig så har jeg pusset og oljet all teaken. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Her har vel alle sine preferanser. Sjøl sverger jeg til Epifanes. En utrolig god lakk når du lærer deg knepa med å tynne. Inne går jeg for flere lag blankt, 5-6 lag hvis du lakker på ubehandlet, så ett eller to lag halvmatt/silke. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tuta Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Jeg har mange års erfaring med ulike lakktyper, bl.a. Epifanes. Denne lakken egner seg godt til innvendig bruk, men her helt ubrukelig utvendig. Ikke bare jeg, men mange andre, har samme erfaring. Problemet er krakelering. Etter mange tester av ulike lakktyper er utvilsomt Rylard den som så langt har vist seg å ha best egenskaper. Den holder suverent i solen og beholder blankheten lenge. For mange er nok dette en ukjent type, men vær ikke redd og prøv - du blir positivt overrasket! Her ser du et bilde av en båt som er behandlet med Rylard. Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Det kommer utvilsomt ut på hvilken finish du vil ha på teaken din. Hvis du vil ha en blank overflate henger jeg meg på Tuta om Rylard. Den har jeg også brukt, dog på dekk, og den holder! Hvis ikke har jeg også veldig god erfaring med Epifanes Teak lakk og Owatrol Edelolje. Fordelen med sistnevnte er at den kan smøres flere strøk før det mattes. Hvis du derimot ønsker en silkematt overflate, som jeg personlig syntes er veldig pent på innredningen i en båt, er Hempel Dura Satin absolutt å anbefale. Bruker denne selv, både på benkeflater, sider, dørker o.l. og det finnes faktisk ikke en eneste ripe etter en sessongs bruk og dette med 2 små barn ombord. Se gjerne tråden om Vivvi for å se mine resultater på innredningen. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
primusmotor Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Er det noen som vet hvor Rylard lakken selges i bergensområdet?? Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
REM Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Vakkert, vakkert, bare vakkert Tuta. Jeg skal ikke belære deg om lakk skjønner jeg. Sjøl bruker jeg som sagt Epifanes inne. På det vi har av teak som eksponeres for sol/regn/utemiljø bruker jeg edelolje Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
benq Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Hva mener du med dette "Rem" "Her har vel alle sine preferanser. Sjøl sverger jeg til Epifanes. En utrolig god lakk når du lærer deg knepa med å tynne. Inne går jeg for flere lag blankt, 5-6 lag hvis du lakker på ubehandlet, så ett eller to lag halvmatt/silke." Har du sagt "A" så får du vel si "B" også, hvordan gjør man det med tynningen ? Her ser det ut for at det blir mere arbeid enn beregnet , se bare på den nypussa sølvskjeen som ligger i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Epifanes er suveren ! Tynnertrixet står på boksen ! 25% på første strøk, og 5% på de neste ! Bare å følge bruksanvisningen ! Regn 24 timer mellom hvert strøk ! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Ja, og prøv ikke å bruk noe annet enn Epifanes tynner. Har alikevel hørt at noen tynner med Owatrol, uten at jeg vil gå god for dette. Lakker du om vinteren når det er kalt tynner du ytterligere, alternativt varmer opp boksen før påføring. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
rogre Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Enig med deg der Rem , lakket teaken på skøyta ( rutekarmer , dører etc ) tynnet ut lakken på første og andre strøk skal legge på tredje og fjerde nå før vinteren setter inn. Brukte Epifanes og Epifanes tynner og fikk et knall resultat. Gleder meg virkelig til og gå på med di neste lagene. Skal ta rorhusfronten og skrog sidene til våren , kommer til og bruke Epifanes der også , ser ingen grunn til og skifte fabrikant når resultatet blir så bra. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Jeg har brukt Epifanes Teak Sealer på min teak badeplattform med godt resultat. Er ganske fornøyd med det. Sitér dette innlegget Link to post
Tuta Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Jeg er ingen amatør! - Bruksanvisningen er fulgt til punkt og prikke og rett tynner er selvfølgelig brukt. Dersom en ikke er nøye med å bruke produsentes tynner kan en jo heller ikke reklamere. Båten(e) som jeg har lakket med Epifanes har stått inne i rett temperatur og luftfuktighet. Nei, Epifanes holder ikke nede ved vannflaten, se bare bilder. Dette problemet har jeg ALDRI opplevd med Rylard. Rylad kan bestilles hos Asdal Trading i Arendal (jeg er ikke agent!) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Takk for svar og innspill, det ser ut for at det blir "epifanes lakk og tynner" siden dette skal være inne i båten, så får man jo håpe at en nybegynner får det til. Alt er pusset og lakkingen skal foregå hjemme i en godt luftet bod med rundt 18-20 grader. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 skla til med samme jobben jeg også i min scand 7600 . tenkte å bruke owatrol olje på badeplattform men er i tvil hva jeg skal gjøre oppi båten .. kan jeg lakke ? lakken vil jo bli utsatt for sol osv når kalesjen er av .. hva ville dere gjort ? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Utvendig i min båt så brukte jeg "owatrol" sin teakolje, smurte vått i vått 4-5 strøk, tok deretter våtpapir nr 600 (fikk på det lokale opprettingsverkstedet) og dyppet i oljen og pusset ett strøk olje på teaken, ventet en stund og gikk deretter en gang til over med olje. Lot dette tørke i 2 døgn og polerte over med en fille som ikke loet. Var sjøl fornøyd med resultatet. Men dette var som sagt utvendig. PS. glemte å si at jeg først pusset teaken helt fri for alle uhumskheter, såsom gammel krakelert lakk og grått treverk. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 da går jeg for det på badeplattformen .. men hva blir best på teaken oppi båten .. kunne godt tenkt meg en veldig blank overflate .? legger inn ett bilde også .. som dere ser så er teaken veldig slitt .. Har nå demontert hele gulvet (faktisk hele båten er demontert) så er spørsmålet : hvordan går jeg frem på teaken ? (pussepapir,lakk/olje type osv) takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 hva ville dere gjort ? På badeplattformen? Absolutt ingen ting! Utendørs teak som man skal gå på bør være ubehandlet, da den ellers vil bli glatt. Og grunnen til at teak benyttes er jo at den er god og sikker å gå på, samt at den tåler å stå ubehandlet! På innvendig teak derimot ville jeg ha brukt Owatrol Edelolje. Denne er grei å jobbe med, og gir en slitesterk, helblank overflate. Puss forsiktig vekk gammel lakk, bruk eventuelt en sikling for forsiktig lakkfjerning. puss lett med fint pussepapir for å få frem fargen i treet, beis evt et strøk med teakfarget beis og olje fire-fem strøk med Edelolje. Eventuelt kan Epifanes Teaklakk brukes, men Edelojen er lettere å jobbe med. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
KaRsK Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 takker for svar angående badeplattformen så ser den slik ut .. blir nok olje på teaken der også , da jeg synes det er finere en ubehandlet. kan jeg bruke terassevasker (høytrykk) og så gå over med pussepapir før jeg oljer gulvet ? Sitér dette innlegget Link to post
MagnarA Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Jeg har god erfaring med Le Tonkinois lakk som er løsemiddelfri. Den har samme finish som Epifanes. Jeg tok deler fra båten med hjem og lakket dem innendørs uten problemer. sjekk www.letonkinois.se Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Jeg fikk et råd av innehaveren av Maritim på Slependen, som går for å være ekspert på lakker.. Han ba meg tynne ut med Owatrol til Epifanes. Rustolje gjør samme jobben og jeg kjøpte Rustolje. Det har jeg brukt ombord både innvendig og utvendig på Astor med godt resultat. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Eos Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 På alle innvendige flater har jeg benyttet Jotun Klipper I og II med etter min mening godt resultat. Oljer først 7 til 10 strøk vått i vått med Klipper I, deretter 5 til 7 lag lakk (KlipperII) På dørken har jeg brukt Epifanes teak lakk blank, tynnet etter instruks på boksen, Fungerer meget bra Paul Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 kan jeg bruke terassevasker (høytrykk) og så gå over med pussepapir før jeg oljer gulvet ? Ja, hvis du ønsker å ødelegge teaken så... Forsiktig vask, ikke høytrykk! Og deretter sliping med passe fint (120-180) slipepapir. Men jeg mener fortsatt at du vil gjøre lurt i å kun vaske teaken på plattformen, ikke olje/lakke den. Du vil påføre deg selv masse unødig arbeid her, da dette må gjøres på nytt hver sesong. I tillegg får du en plattform som er så glatt at du risikerer å slå kollbøtte og havne i sjøen når du går på den i våt tilstand. Ikke mye å trakte etter.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Finn Erik Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om Golden Teak er annbefalt. Jeg er selv kjempefornøyd med å bruke det på Teak som skal stå "ubehandlet" liker ikke den grå fargen, spesielt når det ikke er seilbåt det er snakk om. www.seacrest.noVisit My Website Dette er ikke min side, men den kom opp på denne måten da jeg prøvde og legge inn en link til det firmaet som er grosist for produktet. Se på bildene de lyver ikke og det holder seg så fint uten etterbehandling så godt som hele sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Jeg vet at bla. Nord West bruker denne. Om det er pent eller ikke er sikkert en smaksak, men gul teak er ikke pent i mine øyne. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Finn Erik Svart 5.November.2008 Del på Facebook Svart 5.November.2008 Ja jeg er enig at den kan virke noe gul, men jeg har erfart at den ikke ser så gul ut dersom mann legger på 3-4 strøk, og særlig ved andre gangs behandling. Jeg har også sett ny teak som er behandlet kunn en gang og den har etter en stunds bruk blitt alt for gul. Jeg har derfor lurt litt på og spe den litt med en mørk rødbrun narvsverte, slik som en fargsetter skinn med. Men som sagt så er jeg ganske fornøyd med fargen på badeplattformen min. Den har jeg vel nå behandlet en 6-7 ganger. Fargen som er på bilde-eksemplene er vel egentlig ganske riktig i forhold til virkligheten, så om det er vakkert eller ikke får jo være opp til vær enkelt å mene, men jeg syntes nå at at det er penere å se på enn grå værbitt teak. Tror også at det beskytter godt mot svartsopp og fugt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.