Jump to content

Hvilken type lakk brukes på teak?

benq

Recommended Posts

Her har vel alle sine preferanser. Sjøl sverger jeg til Epifanes. En utrolig god lakk når du lærer deg knepa med å tynne. Inne går jeg for flere lag blankt, 5-6 lag hvis du lakker på ubehandlet, så ett eller to lag halvmatt/silke.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg har mange års erfaring med ulike lakktyper, bl.a. Epifanes. Denne lakken egner seg godt til innvendig bruk, men her helt ubrukelig utvendig.

Ikke bare jeg, men mange andre, har samme erfaring. Problemet er krakelering.

Etter mange tester av ulike lakktyper er utvilsomt Rylard den som så langt har vist seg å ha best egenskaper. Den holder suverent i solen og beholder blankheten lenge. For mange er nok dette en ukjent type, men vær ikke redd og prøv - du blir positivt overrasket!

Her ser du et bilde av en båt som er behandlet med Rylard.

216.jpg

Det kommer utvilsomt ut på hvilken finish du vil ha på teaken din. Hvis du vil ha en blank overflate henger jeg meg på Tuta om Rylard. Den har jeg også brukt, dog på dekk, og den holder! Hvis ikke har jeg også veldig god erfaring med Epifanes Teak lakk og Owatrol Edelolje. Fordelen med sistnevnte er at den kan smøres flere strøk før det mattes.

Hvis du derimot ønsker en silkematt overflate, som jeg personlig syntes er veldig pent på innredningen i en båt, er Hempel Dura Satin absolutt å anbefale. Bruker denne selv, både på benkeflater, sider, dørker o.l. og det finnes faktisk ikke en eneste ripe etter en sessongs bruk :flag: og dette med 2 små barn ombord.

Se gjerne tråden om Vivvi for å se mine resultater på innredningen.

Vakkert, vakkert, bare vakkert Tuta. Jeg skal ikke belære deg om lakk skjønner jeg. Sjøl bruker jeg som sagt Epifanes inne. På det vi har av teak som eksponeres for sol/regn/utemiljø bruker jeg edelolje

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Hva mener du med dette "Rem"

"Her har vel alle sine preferanser. Sjøl sverger jeg til Epifanes. En utrolig god lakk når du lærer deg knepa med å tynne. Inne går jeg for flere lag blankt, 5-6 lag hvis du lakker på ubehandlet, så ett eller to lag halvmatt/silke."

Har du sagt "A" så får du vel si "B" også, hvordan gjør man det med tynningen ? :cheers: Her ser det ut for at det blir mere arbeid enn beregnet :wflag: , se bare på den nypussa sølvskjeen :tongue: som ligger i tråden. :cheers_wine:

Ja, og prøv ikke å bruk noe annet enn Epifanes tynner. Har alikevel hørt at noen tynner med Owatrol, uten at jeg vil gå god for dette. Lakker du om vinteren når det er kalt tynner du ytterligere, alternativt varmer opp boksen før påføring.

ad. planlegging:

Enig med deg der Rem , lakket teaken på skøyta ( rutekarmer , dører etc ) tynnet ut lakken på første og andre strøk skal legge på tredje og fjerde nå før vinteren setter inn. Brukte Epifanes og Epifanes tynner og fikk et knall resultat. Gleder meg virkelig til og gå på med di neste lagene.

Skal ta rorhusfronten og skrog sidene til våren , kommer til og bruke Epifanes der også , ser ingen grunn til og skifte fabrikant når resultatet blir så bra.

Jeg er ingen amatør! - Bruksanvisningen er fulgt til punkt og prikke og rett tynner er selvfølgelig brukt.

Dersom en ikke er nøye med å bruke produsentes tynner kan en jo heller ikke reklamere.

Båten(e) som jeg har lakket med Epifanes har stått inne i rett temperatur og luftfuktighet.

Nei, Epifanes holder ikke nede ved vannflaten, se bare bilder.

Dette problemet har jeg ALDRI opplevd med Rylard.

Rylad kan bestilles hos Asdal Trading i Arendal (jeg er ikke agent!)

Utvendig i min båt så brukte jeg "owatrol" sin teakolje, smurte vått i vått 4-5 strøk, tok deretter våtpapir nr 600 (fikk på det lokale opprettingsverkstedet) og dyppet i oljen og pusset ett strøk olje på teaken, ventet en stund og gikk deretter en gang til over med olje. Lot dette tørke i 2 døgn og polerte over med en fille som ikke loet. Var sjøl fornøyd med resultatet. Men dette var som sagt utvendig. :flag: PS. glemte å si at jeg først pusset teaken helt fri for alle uhumskheter, såsom gammel krakelert lakk og grått treverk. :yesnod:

• 4 uker senere...

da går jeg for det på badeplattformen .. men hva blir best på teaken oppi båten .. kunne godt tenkt meg en veldig blank overflate .?

legger inn ett bilde også .. som dere ser så er teaken veldig slitt .. Har nå demontert hele gulvet (faktisk hele båten er demontert)

så er spørsmålet : hvordan går jeg frem på teaken ? (pussepapir,lakk/olje type osv)

takker for svar

img_0456.jpg

hva ville dere gjort ?

På badeplattformen? Absolutt ingen ting! Utendørs teak som man skal gå på bør være ubehandlet, da den ellers vil bli glatt. Og grunnen til at teak benyttes er jo at den er god og sikker å gå på, samt at den tåler å stå ubehandlet!

På innvendig teak derimot ville jeg ha brukt Owatrol Edelolje. Denne er grei å jobbe med, og gir en slitesterk, helblank overflate. Puss forsiktig vekk gammel lakk, bruk eventuelt en sikling for forsiktig lakkfjerning. puss lett med fint pussepapir for å få frem fargen i treet, beis evt et strøk med teakfarget beis og olje fire-fem strøk med Edelolje. Eventuelt kan Epifanes Teaklakk brukes, men Edelojen er lettere å jobbe med.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg fikk et råd av innehaveren av Maritim på Slependen, som går for å være ekspert på lakker.. Han ba meg tynne ut med Owatrol til Epifanes. Rustolje gjør samme jobben og jeg kjøpte Rustolje. Det har jeg brukt ombord både innvendig og utvendig på Astor med godt resultat.

test_intr._nikon_4.jpg

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

kan jeg bruke terassevasker (høytrykk) og så gå over med pussepapir før jeg oljer gulvet ?

Ja, hvis du ønsker å ødelegge teaken så... :wink: Forsiktig vask, ikke høytrykk! Og deretter sliping med passe fint (120-180) slipepapir. Men jeg mener fortsatt at du vil gjøre lurt i å kun vaske teaken på plattformen, ikke olje/lakke den. Du vil påføre deg selv masse unødig arbeid her, da dette må gjøres på nytt hver sesong. I tillegg får du en plattform som er så glatt at du risikerer å slå kollbøtte og havne i sjøen når du går på den i våt tilstand. Ikke mye å trakte etter.... :crazy:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg vet ikke om Golden Teak er annbefalt. Jeg er selv kjempefornøyd med å bruke det på Teak som skal stå "ubehandlet" liker ikke den grå fargen, spesielt når det ikke er seilbåt det er snakk om. www.seacrest.noVisit My Website

Dette er ikke min side, men den kom opp på denne måten da jeg prøvde og legge inn en link til det firmaet som er grosist for produktet. Se på bildene de lyver ikke og det holder seg så fint uten etterbehandling så godt som hele sesongen.

Ja jeg er enig at den kan virke noe gul, men jeg har erfart at den ikke ser så gul ut dersom mann legger på 3-4 strøk, og særlig ved andre gangs behandling. Jeg har også sett ny teak som er behandlet kunn en gang og den har etter en stunds bruk blitt alt for gul. Jeg har derfor lurt litt på og spe den litt med en mørk rødbrun narvsverte, slik som en fargsetter skinn med. Men som sagt så er jeg ganske fornøyd med fargen på badeplattformen min. Den har jeg vel nå behandlet en 6-7 ganger.

Fargen som er på bilde-eksemplene er vel egentlig ganske riktig i forhold til virkligheten, så om det er vakkert eller ikke får jo være opp til vær enkelt å mene, men jeg syntes nå at at det er penere å se på enn grå værbitt teak. Tror også at det beskytter godt mot svartsopp og fugt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...