Jump to content

Bobåtmiljøer i Norge; hvor finner jeg dem?

pegge

Recommended Posts

Jeg vil gjerne prøve å få en oversikt over hvor i Norge det finnes "aktive" bobåtmiljø. Jeg kommer i løpet av de neste par årene til å ta en avgjørelse om bobåt kan være noe for meg, og i den forbindelse har jeg prøvd å finne aktive bobåtmiljøer ved hjelp av nettet, men det eneste jeg finner - både på nett og i papirbaserte beskrivelser av bobåtmiljøer er Herber'n/Aker Brygge. Men jeg VET jo at det finnes flere miljøer i Norge. Har dere lyst å presentere dere? Det er masse man lurer på i en slik sammenheng, alt fra pris/fasiliteter/miljø og helt ned til bunnforhold/dybde/ og så videre, men jeg ville satt stor pris på en kort-kort presentasjon i første omgang...

Mvh

Pegge.

Nimbuster: Lurer på om jeg har sett hjemmehavnen du nevner - dersom du mener havnen som ligger på Jeløysiden sånn i området rundt Rossnestangen... Har sett havnen fra toget og lurt på om det var bobåthavn der...

Servicemannen: Jeg takker så masse for innbydelsen og innrømmer at både båtliv og vakre kvinner interesserer meg ;) Skal prøve å komme innom...

Pegge.

Takk så langt!

Jeg kan jo lergge til litt info for å blottlegge hva JEG er på jakt etter - samtidig som jeg inbiller meg at det er flere som kan ha interesse av bobåtmiljøer rundt omkring i Norge, så all informasjon om dette er bra...!

Arbeidsplass, boplass og "Helgepappastatus" henger litt dårlig sammen for meg, og jeg kunne tenke meg å ta meg en alternativ boplass (som en hybel eller pendlerleilighet). Dette kombinert med et gammelt ønske om å bo i båt har fått meg nysgjerrig på hvor jeg evt. kan håpe på å få plass for meg og en båt i bobåtstørrelse. (Hva nå det måtte bety!). Jeg har utgangspunkt i det sentrale østland, sånn cirka fra Moss - Oslo - Skien - Porsgrunn (med alle områdene derimellom...) Med andre ord: Fleksibel! Det er jeg i alle fall!

Pegge

Hei Lindes Rederi.

Jeg er veldig nysgjerrig på hvilke planer du har, hvor du (evt.) planlegger osv. Hvis dette foreløpig er i tanketåka, så er jeg sikker på at du kan be om inspill fra medlemmene på båtplassen (har fått MASSE hjelp her inne før!!!). Hvis planene er i ferd med å bli konkretiserte er jeg veldig interessert i å høre litt mer om hvem/hva/hvor/når osv...

Mvh

Pegge.

Vet at havnefogden i Sandefjord, evt. i samarbeid med Gokstad kystlag, går med planer om havn for større båter, deriblant også bobåter. I kommunen her er vi visst 8 - 10 stk som bor / planlegger å bo i båt. Tror et innspill far Linde her ikke akkurat ville forsinke prosessen :smiley:

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Jeg tar gjerne initiativ overfor kommuner o.l., men tror man skal komme litt lengre først.

Viktig å ha et antall interessenter som er sikre på at dette vil de gjøre dersom opplegget er riktig.

Geografisk plassering vil da være avhengig av hva denne gruppen har behov for.

Dumt å bo i båt i Sandefjord hvis man jobber i Trondheim..

Det er også viktig at denne gruppen definerer sitt behov, altså vet hva man skal jobbe for av

fasiliteter i havna. Tross alt er det vårt nye bosted vi snakker om..

Tanken er å få det så stort at man kan koste på en infrastruktur.

Tenker på felles kabeltv, dusjanlegg, strømopplegg, verkstedmulighet o.s.v.

Tja, det er jo egentlig en vanlig havn eller båtforening. Det eksisterer mange slike allerede, og spørsmålet er om det er noen ildsjeler som kan holde en havn åpen om vinteren. En av utfordringene er gjerne å holde toalett og evt dusj frostfri (og sikre at det er inntekter nok til å betale for fyring).

• 2 uker senere...

OK!

Det betyr altså at det er aktive bobåtmiljøer i Oslo, Leangen, Moss, Horten, Bergen og Trondheim... Er det virkelig ikke flere aktive miljøer i Oslo? Hva med Drammen? Tønsberg? Skien og Porsgrunn var jeg HELT sikker på at det var et etablert miljø.... Kom igjen godtfolk! Del av deres viten!

Jeg har altså en potensiell båt på hånden, villig samboer, penger i banken... alt - foruten en fornuftig plass til å gjøre av båten! Grusomt om drømmen må begraves av den grunn... :cryin:

Per Gunnar

Drammen er et veldig aktuelt område, pga nærheten til Oslo og de fleste byer på Østlandet.

Byen har også hatt en utvikling som gjør at den virkelig har blitt en trivelig by.

Det finnes mulige havneområder, og flere har meldt sin interesse for å betale leie for

"husbåt-tomt" i Drammen. Jeg har tatt kontakt med Drammen Havn, men ikke fått

særlig reaksjon enda.

• 9 måneder senere...

Finnes det noen som bor i båt i Stavanger/Sandnesområdet eller vet noen om det er tilrettelagt for å bo i båt i området? Fra neste høst blir vi (kjerring, meg og et barn) båtboere hvis alt går som planlagt. Planen var først Trondheim, og der var det gode forhold, men så har det blitt litt forandringer i planene.

Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...