Pelle Parafin Startet 11.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2008 (redigert) Forstår at folk tar båten på land om "vinteren" der som det er isproblemer,men her på vestlandet finnes ikke det problemet.Tror for min del at båtene har bedre av å ligge på sjøen hele året.Det er så mange fine dager "vinterstid" det går an å bruke båten til en fisketur-dagstur- etc. Redigert 11.Oktober.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Helt enig. Har hatt båtene mine på vannet hele tiden, med untak av nødvendig service. Ikke opplevd det som noe problem. Har hatt mange fine vinterturer også Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Så lenge båten er forskriftsmessig behandlet under vannlinjen (pest..) er det ingen grunn til å ta den opp. Forutsetter at du har en trygg havn, vind og drag i sjøen er tøffere om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Jeg har så langt kun hatt båten på land en vinter, og det var i fjor i forbindelse med motorbytte. Vinteren er jo fisketid, kan ikke ha båten på land da! Jeg føler meg også tryggere for båten når den ligger på sjøen, trygt oppstøttet av vann i stedet for treverk. Og så er det greit å ha noe å pusle med om vinteren også da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JonnyBoy Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 For min del er det enkelt: Så lenge jeg har kalesjebåt, så blir den tatt opp om vinteren. Med en god presenning over, er den sikret mot det som er av vær og vind. Trenger ikke tenke på å måke snø, eller å få noen til å se etter båten om jeg reiser vekk. Men får jeg båt med fast overbygg, da blir den sannsyligvis liggende ute hele året. Båter er jo til for å brukes! Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
NilsPils Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Er helt enig med JonnyBoy her. Tresnekka Tora blir tatt opp om en ukes tid, så jeg slipper ettersyn og snømåking i vinter. Det blir også upraktisk å bruke båten når frosten setter inn. Motorkonservering for hver tur blir for problematisk, og så fryser jo Frognerkilen til etteh hvert. Men når jeg får den neste båten skal den ligge ute om vinteren. Det er den konstruert for. (Den klargjøres for CE-merking i disse dager). Redigert 11.Oktober.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ingar Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Synd at det ikke finnes hardtop'er til kalesjebåter. Kalesje om sommeren og tak som tåler snø på vinteren må da være ideelt. For Jonny har et godt poeng, ikke mange cm snø som skal til før en kalesje kneler. I tillegg er slitasjen på kalesjen stor på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Det er jo litt deilig og glede seg til båten skal på vannet igjen også når våren kommer det er jo litt kos og ha den i hagen om vinteren syntes jeg, det er jo deilig og våkne opp og titte rett i drømme skuta syns nå jeg da:-) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Fjordrafting Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Kalesje er jo ikke det ideelle å ha om vinteren, men har sett at det går. Kansje med noen ekstra støttestag så tåler den bedre snøen. Her i Trondheim så kan det jo variere voldsomt på snømendge og temperatur. Men de siste årene har det vært minimalt med snømåking i båtene. Ofte så tiner snøen i løpet av noen dager også. jeg kjører åpen 34 fot RIB hele året, så her er det klærne som er nøkkelen til en behagelig tur. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Polarn Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Synd at det ikke finnes hardtop'er til kalesjebåter. Kalesje om sommeren og tak som tåler snø på vinteren må da være ideelt.For Jonny har et godt poeng, ikke mange cm snø som skal til før en kalesje kneler. I tillegg er slitasjen på kalesjen stor på vinteren. Her er det sikkert penger å tjene, man kan lage en "kalesje" i glassfiber. Hardtopp over hele båten med dører og vinduer. Ingen som har gjort dette her på forumet da?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
alidal Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Man må vel sjekke at forskingen gjelder når man har båten ute på vinteren. Er vel noen forsikringselskaper som har som standard at båten skal ligge på land i et gitt tidsrom på vinteren? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Vi vestlendinger er jo privilgerte i så måte Her er det isfrie havner og mange fine dager for båttur - også om vinteren. Min gamle gode Sophie har overvintret på sjøen hvert år siden hun såg dagens lys i 1950. Så er da også jeg så heldig at jeg har henne liggende rett utenfor stuevinduet.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Careka Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Man må vel sjekke at forskingen gjelder når man har båten ute på vinteren.Er vel noen forsikringselskaper som har som standard at båten skal ligge på land i et gitt tidsrom på vinteren? Min forsikring sa "i Opplag" og jeg spurte da om det måtte være på land. --- han sa vel at de ikke så noe problem i at det var på sjøen. Redigert 11.Oktober.2008 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Ben Sin Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Hadde aldri lagt båten på land hvis ikke den plagsomme snøen og isen laget problemer. Alternativet er vel å flytte fra landet. Er det noen som vil starte kronerulling for flybilletten min? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Om vinteren er jeg på fjellet og går på ski i helger og feier. Har derfor ikke noe glede av båten på vannet vinterstid. Dessuten slipper jeg å tenkle på den i stormvær når den står støtt og godt på land Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Astor Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Jeg skønner de med kallesjebåter. De tar helst opp. Vi i "lukket avdeling" har lite problemer med båt ute om vinteren. Jeg flytter båten trolig til Tofte som har et mildt vinterklima og dertil liten sjanse for igenising av havna. Det er mange flotte vinterdager til å bruke båten. Jeg har fulle drivstofftanker og klarer meg fint gjennom vinteren med litt påfyll i ny og ne. Inne har jeg en liten varmneovn i motorrommet (frostvakt). Det samme i rommet bak hvor vanntankene står. Jeg har aldri tømt disse for vinteren heller. Men det kreves at du følger nøye med på temeratursvingene. Er i båten hver dag. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Noen av grunnene til å ta opp båten om vinteren her jeg holder til (Son) er at familien i denne perioden er opptatt av vinteraktiviteter (bl.a. ski & skøyter), andre konkurrerende aktiviteter (håndball og trening) samt at båthavna er stengt (forberedt for isdannelse hvor ferskvann er frakoblet og uteliggere ikke har fastlandskontakt). Vi har en god del brakkvan i Son, og isen dannnes fort i havna ved kuldegrader. Is på havet danner som sikkert mange har opplevd stor friksjon mot skroget og skader bunnstoffet. Jeg har i Son sett svært mange skader grunnet isforhold i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Som det skrives av flere er det klimaet vi har her i landet som stort sett er årsak til at båtene blir tatt opp om vinteren. Dessuten må det også sies at det medfører noe arbeid med ettersyn og ha båten liggendes ute. Været skifter fort mellom sol, regn , snø, vind og store temperatur svingninger. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 11.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2008 Jeg trodde båter var konstruert for å ligge på sjøen, ikke i hagen Forstår godt de som bor på østlandet / sørlandet - mye ising, - vi har det godt vi vestlendinger som kan strekke båt-sesongen til hele året Det er utrolig mange fine dager vinterstid - eneste minuset er at vi må fortøye godt, mye ettersyn grunnet stormer Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Alle båter kan brukes men det er langt i fra alle som er tilpasset / designet for helårsbruk. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Bruker båten året rundt og kunne aldrig tenke meg og ta den opp på hvinteren for og risikere issprenging og plast pest. Det blir retnokk ikke så mye seiling på de kaldeste dagene da seilene iser ned og blir vanskelige og ta inn. Men da dåt nå heller Volvoen kjøre lit de dagene. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Synd at det ikke finnes hardtop'er til kalesjebåter. Kalesje om sommeren og tak som tåler snø på vinteren må da være ideelt. Det nærmeste er flybridgebåter Jeg lurer på å la min ligge utpå i vinter. Det er en Skibsplast 690, men jeg har en spesialtilpasset transportpressening levert fra Skibsplast. Hva om jeg legger denne på båten og inn med en liten ovn i makinrommet? Da vil kalesjen bli spart, men vil det bli for tett under pressenningen? Mange her inne skriver at man må fylle frostvæske etter hver tur utpå om vinteren, men flere jeg har snakket med som har båten utpå gjør ikke dette. Er det nødvendig? (Båten ligger på vestlandet) Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Capt'n Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Det med hardtopp til kalesjebåter synes jeg er et godt forslag. Mange biler har jo det. Eksisterer noe slikt til båter? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Polarn Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Tror bare det eksisterer til den fremre kalesjedelen, har aldri sett den bakre delen være en hartopp uten å være av hjemmelafet jalla. Noen burde særiøst vurdere å begynne å lage dette til forskjellige båter. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Suzumar Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Goran: Du har rett. Det er mange som dropper frostvesken her på vestlandet og det skal nok en ekstremvinter til for at det strengt tatt er nødvendig i forhold til frosten. Men frostveske er vel også korrosjonshemmende så det alene kan nok være et moment for å fylle på om motoren skal stå i ro vinteren gjennom. Skal du bruke båten jevnt gjennom hele vinteren hadde ikke jeg brydd meg om frostveske om jeg var deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.