Jump to content

Hvorfor ha båten på land om vinteren?

Pelle Parafin

Recommended Posts

Forstår at folk tar båten på land om "vinteren" der som det er isproblemer,men her på vestlandet finnes ikke det problemet.Tror for min del at båtene har bedre av å ligge på sjøen hele året.Det er så mange fine dager "vinterstid" det går an å bruke båten til en fisketur-dagstur- etc.

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)

Jeg har så langt kun hatt båten på land en vinter, og det var i fjor i forbindelse med motorbytte. Vinteren er jo fisketid, kan ikke ha båten på land da! Jeg føler meg også tryggere for båten når den ligger på sjøen, trygt oppstøttet av vann i stedet for treverk. Og så er det greit å ha noe å pusle med om vinteren også da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For min del er det enkelt:

Så lenge jeg har kalesjebåt, så blir den tatt opp om vinteren. Med en god presenning over, er den sikret mot det som er av vær og vind. Trenger ikke tenke på å måke snø, eller å få noen til å se etter båten om jeg reiser vekk.

Men får jeg båt med fast overbygg, da blir den sannsyligvis liggende ute hele året. Båter er jo til for å brukes!

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Er helt enig med JonnyBoy her. Tresnekka Tora blir tatt opp om en ukes tid, så jeg slipper ettersyn og snømåking i vinter. Det blir også upraktisk å bruke båten når frosten setter inn. Motorkonservering for hver tur blir for problematisk, og så fryser jo Frognerkilen til etteh hvert.

Men når jeg får den neste båten skal den ligge ute om vinteren. Det er den konstruert for. (Den klargjøres for CE-merking i disse dager).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Kalesje er jo ikke det ideelle å ha om vinteren, men har sett at det går. Kansje med noen ekstra støttestag så tåler den bedre snøen. Her i Trondheim så kan det jo variere voldsomt på snømendge og temperatur. Men de siste årene har det vært minimalt med snømåking i båtene. Ofte så tiner snøen i løpet av noen dager også.

jeg kjører åpen 34 fot RIB hele året, så her er det klærne som er nøkkelen til en behagelig tur.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Synd at det ikke finnes hardtop'er til kalesjebåter. Kalesje om sommeren og tak som tåler snø på vinteren må da være ideelt.

For Jonny har et godt poeng, ikke mange cm snø som skal til før en kalesje kneler. I tillegg er slitasjen på kalesjen stor på vinteren.

Her er det sikkert penger å tjene, man kan lage en "kalesje" i glassfiber. Hardtopp over hele båten med dører og vinduer.

Ingen som har gjort dette her på forumet da??

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Man må vel sjekke at forskingen gjelder når man har båten ute på vinteren.

Er vel noen forsikringselskaper som har som standard at båten skal ligge på land i et gitt tidsrom på vinteren?

Min forsikring sa "i Opplag" og jeg spurte da om det måtte være på land. --- han sa vel at de ikke så noe problem i at det var på sjøen.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg skønner de med kallesjebåter. De tar helst opp. Vi i "lukket avdeling" har lite problemer med båt ute om vinteren. Jeg flytter båten trolig til Tofte som har et mildt vinterklima og dertil liten sjanse for igenising av havna. Det er mange flotte vinterdager til å bruke båten. Jeg har fulle drivstofftanker og klarer meg fint gjennom vinteren med litt påfyll i ny og ne. Inne har jeg en liten varmneovn i motorrommet (frostvakt). Det samme i rommet bak hvor vanntankene står. Jeg har aldri tømt disse for vinteren heller. Men det kreves at du følger nøye med på temeratursvingene. Er i båten hver dag.

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Noen av grunnene til å ta opp båten om vinteren her jeg holder til (Son) er at familien i denne perioden er opptatt av vinteraktiviteter (bl.a. ski & skøyter), andre konkurrerende aktiviteter (håndball og trening) samt at båthavna er stengt (forberedt for isdannelse hvor ferskvann er frakoblet og uteliggere ikke har fastlandskontakt). Vi har en god del brakkvan i Son, og isen dannnes fort i havna ved kuldegrader. Is på havet danner som sikkert mange har opplevd stor friksjon mot skroget og skader bunnstoffet. Jeg har i Son sett svært mange skader grunnet isforhold i havna.

Jeg trodde båter var konstruert for å ligge på sjøen, ikke i hagen :smiley:

Forstår godt de som bor på østlandet / sørlandet - mye ising, - vi har det godt vi vestlendinger som kan strekke båt-sesongen til hele året :rolleyes:

Det er utrolig mange fine dager vinterstid - eneste minuset er at vi må fortøye godt, mye ettersyn grunnet stormer :nonod:

Synd at det ikke finnes hardtop'er til kalesjebåter. Kalesje om sommeren og tak som tåler snø på vinteren må da være ideelt.

Det nærmeste er flybridgebåter :smiley:

Jeg lurer på å la min ligge utpå i vinter. Det er en Skibsplast 690, men jeg har en spesialtilpasset transportpressening levert fra Skibsplast. Hva om jeg legger denne på båten og inn med en liten ovn i makinrommet? Da vil kalesjen bli spart, men vil det bli for tett under pressenningen?

Mange her inne skriver at man må fylle frostvæske etter hver tur utpå om vinteren, men flere jeg har snakket med som har båten utpå gjør ikke dette. Er det nødvendig?

(Båten ligger på vestlandet)

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Tror bare det eksisterer til den fremre kalesjedelen, har aldri sett den bakre delen være en hartopp uten å være av hjemmelafet jalla. Noen burde særiøst vurdere å begynne å lage dette til forskjellige båter.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Goran: Du har rett. Det er mange som dropper frostvesken her på vestlandet og det skal nok en ekstremvinter til for at det strengt tatt er nødvendig i forhold til frosten. Men frostveske er vel også korrosjonshemmende så det alene kan nok være et moment for å fylle på om motoren skal stå i ro vinteren gjennom.

Skal du bruke båten jevnt gjennom hele vinteren hadde ikke jeg brydd meg om frostveske om jeg var deg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...