Lagavulin Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Så kommer nok et navn som ikke kommer fram i hard discen , en liten øy som en motorbåtforening har rett føre norskerenna .Der er det kjempe fint , håper jeg kommer på navnet eller om andre veit hva jeg mener . Men det er stappa med flotte plasser hele , men ok å legge opp ei rute å ha noe og gå ut i fra. Men pleier å ta det som det kommer vi , artig det også . Tine IV Regner med det er Brattholmen du tenker på, på østsiden av N. Sandøy. Her har Halden båtforening sitt klubbhus. Fint sted! Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
roaldbj Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 rem, kartene kan ikke lastes ned fritt. Men det er en ordning hvor man betaler redusert pris ved oppgradering så fremt man leverer inn de gamle. Bortsett fra norgeskartene følger også papirkart og havnebeskrivelse med kart-CDene. Sitér dette innlegget Link to post
Merte Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Anbefaler at du avsetter minst 5 dager på Kosterøyene Fem??? Minst en uke spør du meg! Gjerne to! Men med 14 dagers ferie er vel 14 dager på Koster litt mye... hehe... Uansett, for meg er Koster paradis på jord, og vi planlegger selv 14 dager der til sommeren. Og en uke der til påske Bedre kan det ikke bli! Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Ellers har jeg proppet inn følgende stopp: Oslo Oscarsborg Moss Hankø Fredrikstad Sand på Spjærøy Skjærhallen Strømstad Koster Åååå, jeg gleder meg til sommeren nå!!! Vi har båten liggende på Kambo og går altid rett til Evjesund, Hankø eller Gjetøya ved Slevikkilen første dag. Ville ikke brukt tid på å se byer som Moss eller Fredrikstad. De kan besøkes med bil på vinteren. Bruk heller tiden på å utforske havner og uthavner på Hvaler og Koster. Vi går som regel fortest mulig til Strømstad, bunkrer mat og drikke der (spesielt drikke), kanskje en overnatting på Marieholm Marina (mye roligere enn gjestehavna),men så bærer det raka vegen til Koster og kanskje lengere nedover. Hvalerøyene koser vi oss på når i er på vei hjemover. Mange havner der også. Hvis du ikke har kystpatruljen sin havnebok kan du få min gamle av meg, fikk ny i fjor. Send en IM med adresse så skal jeg poste den. Veldig god å bruke som utgangspunkt. Eller meld deg inn i kystpatruljen så får du den siste versonen. God Sommer. Jon Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Lagavulin Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 (redigert) Ellers er jo Havneguiden genial. Denne er å få kjøpt for 349,- og er et must. Her kan du boltre deg i alle havner og naturhavner som finnes fra Langesund til Gøteborg. (2 bøker) Redigert 20.Januar.2009 av Lagavulin (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
VO`n Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Regner med det er Brattholmen du tenker på, på østsiden av N. Sandøy. Her har Halden båtforening sitt klubbhus.Fint sted! Brattholmen kan være ganske så håpløs å få plass, spesielt sommerferie og helger. Får man plass er dette en ypperlig plass for unga å leke.. Tordenskjold bukta som ligger noen 100 meter unna er absolutt å anbefale hvis det er fult... Tom-aas: Dette ligger kvarters tid fra Skjærhalden Sitér dette innlegget Link to post
frank_berger Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Har ikke sett noen har nevt det men , rett etter Hankø finner du en knall plass som blir kalt Geitøya .Ikke sikker om den heter så , men det kan sikkert noen svare på .Der er det nesten bestandig lunt å fint , på land har du bra brygger og bord/krakker på land . Har desverre ikke stoppa der for mye , men prøver igjen til sommeren . Tine IV Ligger i Slevikkilen innenfor Merrapanna. Sitér dette innlegget Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær. Link to post
tom-ass Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Her var det mange bra tips! Jeg vet at 14 dager er alt for lite, men når man har 14 dager til rådighet, så blir det slik. I utgangspunktet skulle vi sette ut båtene i området Østfold, men nå har en kamerat kjøpt seg en 32 fots trebåt, og transporten fra oss til Oslo kontra Fredrikstad er ca halv pris. Derfor blir det nok transportetappe fra Oslo til Østfoldskysten. Følger du Kosterrenna rundt Sydspissen får du Kyrkosund.(Stein i innseilingen, merket). Den er merket på mitt kart ser jeg. Her har Lars H. lagt ut en flott samling av detaljkart for Koster. Så sannelig! Flott! Dersom du sender en IM til LarsH. så får du sikkert en digital kopi av kartet for Syd-Koster. Det skal jeg gjøre! Har ikke sett noen har nevt det men , rett etter Hankø finner du en knall plass som blir kalt Geitøya . Takk for den! Anbefaler at du avsetter minst 5 dager på Kosterøyene Vi skal nok nedover ved en senere annledning også. Dette er første turen til Østfold/Sverige. Hae kun 14 dager til rådighet. Regner med det er Brattholmen du tenker på Fant det også på kartet. Takk! Ville ikke brukt tid på å se byer som Moss eller Fredrikstad. Vi er ikke her så veldig ofte med bil heller da... Litt varierende vil bli bra tenkte jeg, med både by og alene i en havn. Alle parter må tilfredstilles, spesiellt shoppinga til madammen... Ellers er jo Havneguiden genial. Lurt! Brattholmen kan være ganske så håpløs å få plass, spesielt sommerferie og helger. Får man plass er dette en ypperlig plass for unga å leke..Tordenskjold bukta som ligger noen 100 meter unna er absolutt å anbefale hvis det er fult... Takk takk. Vi har ingen unger med oss, men kan fort bli litt barnslige! | Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Jeg synes at det alltid er hyggelig å planlegge seilaser om vinteren. Avstanden Oslo - Koster er omlag 72 nm pluss. Du seiler i 6 knop og jeg tar utgangspunkt i 6 timer per dag. Dermed kan du være i Strømstad/Koster etter 2 seilingsdager. En svært viktig faktor er hvor sterkt du ønsker å gå innom sentrale havner. Jeg ville ha valgt å seile fra Oslo til Evjesund sør for Moss første dag. Du vil aldri glemme Evjesund. Seilingsdistanse ca 36 nm. Andre dag (forutsatt bra vær) ville jeg ha seilt til Strømstad - proviantert - og seilt videre til Koster, totalt ca 36 nm pluss. Vi kan komme tilbake med gode forslag for Koster etter hvert. Jeg har aldri hørt noen uttale noe negativt om Koster. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Innen vi får somlet oss til Oslo for sjøsetting har ofte mye av dagen gått. Dette er av egen erfaring de andre gangene jeg har vært der. Mår vi ankommer Drøbaksundet begynner det å bli mørkt. Derfor la jeg inn Oscarborg som overnatting. Der har jeg heller aldri vært før! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Draco24styling Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Du vil nok fort oppdage at 14 dager er for lite på den planlagte turen din i vår fantastiske skjærgård Jeg ville nok også kjørt raskest mulig ned til hankø og startet ferien der, uansett lykke til Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
jandrea Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Mår vi ankommer Drøbaksundet begynner det å bli mørkt.Derfor la jeg inn Oscarborg som overnatting. Der har jeg heller aldri vært før! Blir ikke særlig mørkt i juli. Men hvis du kommer sent og det er fult på Oscarsborg ligger jo Sandspollen kun få minutter unna. Nattseilas er heller ikke å forakte. Da kan du komme langt før dagen gryr. Du får trene litt på fyr og merker, er vel ikke så mye av det på Storsjøen? Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
roaldbj Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Jeg glemte at du skal frakte båten på bil. Det er ikke så mye spennende å se i indre Oslofjord, så du kan jo vurdere 45 minutter ekstra bilkjøring og sjøsette i Son. Dette går helt greit med kranbil - eller leie av truckene i havna. Om du velger Drøbak så er Oscarsborg svært bra. Om den er overfylt kan du velge Sandspollen - her er det alltid plass til en båt til. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Men hvis du kommer sent og det er fult på Oscarsborg ligger jo Sandspollen kun få minutter unna. Nattseilas er heller ikke å forakte. Da kan du komme langt før dagen gryr. Du får trene litt på fyr og merker, er vel ikke så mye av det på Storsjøen? Storsjøen har, ja faktisk ikke et eneste fyr eller merke. Vi har noen få bøyer som viser grunner og skjær. Oscarborg er muligens full ja, det har jeg ikke tenkt på. De to andre gangene jeg har gått nedover har jeg ligget i Drøbak havn. Jeg glemte at du skal frakte båten på bil. Det er ikke så mye spennende å se i indre Oslofjord, så du kan jo vurdere 45 minutter ekstra bilkjøring og sjøsette i Son. Dette går helt greit med kranbil - eller leie av truckene i havna. Jeg har registrert henger til min båt, men det er værre med kompissen som må ha lastebilfrakt, og som nevnt over koster det vesentlig mer å gå til Østfold. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å sjøsette i skjebergskilen, så det kan hende kameraten med tresnekka må seile oslofjorden sjøl, så kan jeg gjøre meg litt kjent i området mens han tøffer nedover.. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Det tror jeg er veldig klok vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Noen her som har brukt rampa i skjebergkilen? Hvordan er forholdene? Jeg må rygge hengeren helt ut, trenger "fast grunn" også i vannet, og ferskvann for spyling av henger etterpå. Og hvordan er det med parkering? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
vivvi Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Rampa på Skjebergkilensmarina er etter min mening veldig bra. De bruker den til å trekke opp skøyter i størrelser opp til ca45 fot og det går utrolig bra. De har selvfølgelig ferskvann i havna og parkeringsforholdene er meget bra. Hvis du velger å legge turen derifra har du spart mange timer med kjøring og du er bare 2,5 - 3 timer fra Koster i en fart på ca 7 knop. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Fenix Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Hvis du velger å legge turen derifra har du spart mange timer med kjøring og du er bare 2,5 - 3 timer fra Koster i en fart på ca 7 knop. Det er virkelig verdt de ekstra pengene for biltransport. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Du kan jo ta turen opp Idefjorden og se Svinesund og kanskje besøke Halden, mens du venter på kompisen din! Halden gjestehavn Ellers kan jeg anbefale Arholmen på vest siden av syd Koster! Men pass opp for skjær, følg seilbåtene Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Sea Oasis Svart 20.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Hei Du får ta en prat med Sira han er vel nesten naboen din Han er lommekjent i området og kan sikkert gi deg mange verdifulle råd og tips Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Draco24styling Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Veldig bra på skjebergkilen marina, parkeringsplasser er det flust av, så kan du jo plaske litt rundt i dammen vår før kompisen din kommer Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Astor Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Ellers har jeg proppet inn følgende stopp: Oslo Oscarsborg Moss Hankø Fredrikstad Sand på Spjærøy Skjærhallen Strømstad Koster Så stopper det her ved Kosterøyene, da jeg trenger annbefaling av havner. Åååå, jeg gleder meg til sommeren nå!!! Ruten du har valgt blir en kjempefin tur. Kunne godt tenkt meg samme turen selv. Vi er trolig like mange baatfolk som det finnes stoppesteder paa ruten du ville valgt. Skjaehallen har jeg enda ikke vaert innom, men jeg fulgte "Hvaler", TV-serien og syntes det saa koslig ut der. Lykke til 'tom-ass' . Dere vil storkose dere. Haaper dere er heldig med vaeret da stykket fra Moss og sydover kan vaere tofft naar sonnavinden staar paa. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 (redigert) Mål-et er- endret- fra Svinesund til Strømstad. Ferien skal ta ca 14 dager, så vi trenger altså 14 bra plasser og overnatte på. Dette ser ut som en stresstur 14 plasser kjøre hver dag. Oslo - Strømstad ca. 75 nmil 6 knop = CA. 13 timer = 3 etapper Det samme hjem. Mener dette blir mer kos, Tok avstanden fort og ??? Oslo - rundt Fredrikstad oppom Halden - Strømstad. ca. 95 nmil ca.16 timer 3 etapper?? ( alsang på Grensen) Redigert 21.Januar.2009 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tom-ass Svart 21.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2009 Det er 14 dager til rådighet, derfor kan det se stressende ut, men dette jeg skal frem til her er jo alternativene, diskusjon om plassene, erfaringer, osv. Om jeg ligger et par timer, et døgn eller fem døgn på samme plassen, så spiller ikke det noen rolle. Været vil vel også ha noe å si. Forøvrig blir det i uke 28 og 29 (6-19 juli) Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.