Jump to content

Plasser det er verdt å stoppe på, Oslo-Strømstad

tom-ass

Recommended Posts

Så kommer nok et navn som ikke kommer fram i hard discen , en liten øy som en motorbåtforening har rett føre norskerenna .Der er det kjempe fint , håper jeg kommer på navnet eller om andre veit hva jeg mener . Men det er stappa med flotte plasser hele , men ok å legge opp ei rute å ha noe og gå ut i fra. Men pleier å ta det som det kommer vi , artig det også .

Tine IV

Regner med det er Brattholmen du tenker på, på østsiden av N. Sandøy. Her har Halden båtforening sitt klubbhus.

Fint sted!

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Ellers har jeg proppet inn følgende stopp:

Oslo

Oscarsborg

Moss

Hankø

Fredrikstad

Sand på Spjærøy

Skjærhallen

Strømstad

Koster

Åååå, jeg gleder meg til sommeren nå!!!

Vi har båten liggende på Kambo og går altid rett til Evjesund, Hankø eller Gjetøya ved Slevikkilen første dag. Ville ikke brukt tid på å se byer som Moss eller Fredrikstad. De kan besøkes med bil på vinteren. Bruk heller tiden på å utforske havner og uthavner på Hvaler og Koster. Vi går som regel fortest mulig til Strømstad, bunkrer mat og drikke der (spesielt drikke), kanskje en overnatting på Marieholm Marina (mye roligere enn gjestehavna),men så bærer det raka vegen til Koster og kanskje lengere nedover. Hvalerøyene koser vi oss på når i er på vei hjemover. Mange havner der også. Hvis du ikke har kystpatruljen sin havnebok kan du få min gamle av meg, fikk ny i fjor.

Send en IM med adresse så skal jeg poste den. Veldig god å bruke som utgangspunkt. Eller meld deg inn i kystpatruljen så får du den siste versonen. God Sommer.

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Regner med det er Brattholmen du tenker på, på østsiden av N. Sandøy. Her har Halden båtforening sitt klubbhus.

Fint sted!

Brattholmen kan være ganske så håpløs å få plass, spesielt sommerferie og helger. Får man plass er dette en ypperlig plass for unga å leke..

Tordenskjold bukta som ligger noen 100 meter unna er absolutt å anbefale hvis det er fult...

Tom-aas: Dette ligger kvarters tid fra Skjærhalden

Har ikke sett noen har nevt det men , rett etter Hankø finner du en knall plass som blir kalt Geitøya .Ikke sikker om den heter så , men det kan sikkert noen svare på .Der er det nesten bestandig lunt å fint , på land har du bra brygger og bord/krakker på land . Har desverre ikke stoppa der for mye , men prøver igjen til sommeren .

Tine IV

Ligger i Slevikkilen innenfor Merrapanna.

div_179.jpg

Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær.

Her var det mange bra tips! Jeg vet at 14 dager er alt for lite, men når man har 14 dager til rådighet, så blir det slik.

I utgangspunktet skulle vi sette ut båtene i området Østfold, men nå har en kamerat kjøpt seg en 32 fots trebåt, og transporten fra oss til Oslo kontra Fredrikstad er ca halv pris. Derfor blir det nok transportetappe fra Oslo til Østfoldskysten.

Følger du Kosterrenna rundt Sydspissen får du Kyrkosund.(Stein i innseilingen, merket).

Den er merket på mitt kart ser jeg. :smiley:

Her har Lars H. lagt ut en flott samling av detaljkart for Koster.

Så sannelig! Flott! :flag_sw:

Dersom du sender en IM til LarsH. så får du sikkert en digital kopi av kartet for Syd-Koster.

Det skal jeg gjøre! :yesnod:

Har ikke sett noen har nevt det men , rett etter Hankø finner du en knall plass som blir kalt Geitøya .

Takk for den! :yesnod:

Anbefaler at du avsetter minst 5 dager på Kosterøyene

Vi skal nok nedover ved en senere annledning også. Dette er første turen til Østfold/Sverige. Hae kun 14 dager til rådighet. :smash:

Regner med det er Brattholmen du tenker på

Fant det også på kartet. Takk! :seeya:

Ville ikke brukt tid på å se byer som Moss eller Fredrikstad.

Vi er ikke her så veldig ofte med bil heller da... Litt varierende vil bli bra tenkte jeg, med både by og alene i en havn. Alle parter må tilfredstilles, spesiellt shoppinga til madammen... :giggle:

Ellers er jo Havneguiden genial.

Lurt! :flag:

Brattholmen kan være ganske så håpløs å få plass, spesielt sommerferie og helger. Får man plass er dette en ypperlig plass for unga å leke..

Tordenskjold bukta som ligger noen 100 meter unna er absolutt å anbefale hvis det er fult...

Takk takk. Vi har ingen unger med oss, men kan fort bli litt barnslige! :lol: |

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg synes at det alltid er hyggelig å planlegge seilaser om vinteren.

Avstanden Oslo - Koster er omlag 72 nm pluss.

Du seiler i 6 knop og jeg tar utgangspunkt i 6 timer per dag. Dermed kan du være i Strømstad/Koster etter 2 seilingsdager.

En svært viktig faktor er hvor sterkt du ønsker å gå innom sentrale havner.

Jeg ville ha valgt å seile fra Oslo til Evjesund sør for Moss første dag. Du vil aldri glemme Evjesund. Seilingsdistanse ca 36 nm.

Andre dag (forutsatt bra vær) ville jeg ha seilt til Strømstad - proviantert - og seilt videre til Koster, totalt ca 36 nm pluss.

Vi kan komme tilbake med gode forslag for Koster etter hvert.

Jeg har aldri hørt noen uttale noe negativt om Koster.

Mår vi ankommer Drøbaksundet begynner det å bli mørkt.

Derfor la jeg inn Oscarborg som overnatting. Der har jeg heller aldri vært før! :seeya:

Blir ikke særlig mørkt i juli. Men hvis du kommer sent og det er fult på Oscarsborg ligger jo Sandspollen kun få minutter unna. Nattseilas er heller ikke å forakte. Da kan du komme langt før dagen gryr. Du får trene litt på fyr og merker, er vel ikke så mye av det på Storsjøen?:sleep:

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Jeg glemte at du skal frakte båten på bil. Det er ikke så mye spennende å se i indre Oslofjord, så du kan jo vurdere 45 minutter ekstra bilkjøring og sjøsette i Son. Dette går helt greit med kranbil - eller leie av truckene i havna.

Om du velger Drøbak så er Oscarsborg svært bra. Om den er overfylt kan du velge Sandspollen - her er det alltid plass til en båt til.

Men hvis du kommer sent og det er fult på Oscarsborg ligger jo Sandspollen kun få minutter unna. Nattseilas er heller ikke å forakte. Da kan du komme langt før dagen gryr. Du får trene litt på fyr og merker, er vel ikke så mye av det på Storsjøen?:sleep:

Storsjøen har, ja faktisk ikke et eneste fyr eller merke. Vi har noen få bøyer som viser grunner og skjær. Oscarborg er muligens full ja, det har jeg ikke tenkt på. De to andre gangene jeg har gått nedover har jeg ligget i Drøbak havn.

Jeg glemte at du skal frakte båten på bil. Det er ikke så mye spennende å se i indre Oslofjord, så du kan jo vurdere 45 minutter ekstra bilkjøring og sjøsette i Son. Dette går helt greit med kranbil - eller leie av truckene i havna.

Jeg har registrert henger til min båt, men det er værre med kompissen som må ha lastebilfrakt, og som nevnt over koster det vesentlig mer å gå til Østfold. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å sjøsette i skjebergskilen, så det kan hende kameraten med tresnekka må seile oslofjorden sjøl, så kan jeg gjøre meg litt kjent i området mens han tøffer nedover.. :lol:

Rampa på Skjebergkilensmarina er etter min mening veldig bra. De bruker den til å trekke opp skøyter i størrelser opp til ca45 fot og det går utrolig bra.

De har selvfølgelig ferskvann i havna og parkeringsforholdene er meget bra.

Hvis du velger å legge turen derifra har du spart mange timer med kjøring og du er bare 2,5 - 3 timer fra Koster i en fart på ca 7 knop.

Du kan jo ta turen opp Idefjorden og se Svinesund og kanskje besøke Halden, mens du venter på kompisen din!

Halden gjestehavn

Ellers kan jeg anbefale Arholmen på vest siden av syd Koster! :flag_sw: Men pass opp for skjær, følg seilbåtene :giggle:

Ellers har jeg proppet inn følgende stopp:

Oslo

Oscarsborg

Moss

Hankø

Fredrikstad

Sand på Spjærøy

Skjærhallen

Strømstad

Koster

Så stopper det her ved Kosterøyene, da jeg trenger annbefaling av havner.

Åååå, jeg gleder meg til sommeren nå!!!

Ruten du har valgt blir en kjempefin tur. Kunne godt tenkt meg samme turen selv. Vi er trolig like mange baatfolk som det finnes stoppesteder paa ruten du ville valgt. Skjaehallen har jeg enda ikke vaert innom, men jeg fulgte "Hvaler", TV-serien og syntes det saa koslig ut der. Lykke til 'tom-ass' . Dere vil storkose dere. Haaper dere er heldig med vaeret da stykket fra Moss og sydover kan vaere tofft naar sonnavinden staar paa.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Mål-et er- endret- fra Svinesund til Strømstad.

Ferien skal ta ca 14 dager, så vi trenger altså 14 bra plasser og overnatte på.

Dette ser ut som en stresstur 14 plasser kjøre hver dag.

Oslo - Strømstad ca. 75 nmil 6 knop = CA. 13 timer = 3 etapper

Det samme hjem.

Mener dette blir mer kos,

Tok avstanden fort og ???

Oslo - rundt Fredrikstad oppom Halden - Strømstad.

ca. 95 nmil ca.16 timer 3 etapper?? ( alsang på Grensen)

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er 14 dager til rådighet, derfor kan det se stressende ut, men dette jeg skal frem til her er jo alternativene, diskusjon om plassene, erfaringer, osv.

Om jeg ligger et par timer, et døgn eller fem døgn på samme plassen, så spiller ikke det noen rolle. Været vil vel også ha noe å si.

Forøvrig blir det i uke 28 og 29 (6-19 juli)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...