Sun Flyer Startet 12.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2008 Hei. Hva er en billigbåt. Jeg mener billig som noe positivt, ikke som i kjip. Kryss av alt som du er enig med.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Enzo Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 En billig båt er vel individuelt fra person til person slik du prøver å sette opp i avstemningen , for min del så er en båt billig når den gir meg det jeg er ute etter til den prisen jeg er villig til å betale. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 En billig seilbåt er: Du for inntrykk at båten er ikke er i henhold til investert kapital en du trodde. Og er således misfornøyd. EN RIMELIG SEILBÅT, OG DU ER POSITIV I HENHOLD TIL DEN LAVE PRISEN på lik linje En dyr seilbåt: Du for mindre for investert kapital en du trodde. Og er således misfornøyd KOSTBAR SEILBÅT, BÅTEN KOSTER VELDIG MANGE PENGER, MEN DU MENER AT DET ER VERDT DET. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Baatsman. KOSTBAR seilbåt for datra mi er en båt som koster veldig mange penger for henne og den er nok da ikke dyrere enn 100 000.- sånn da var forvirrigen total Tror det er vanskelig å sette en sum på ordet KOSTBAR , jeg eier en båt som er kostbar i forhold til andre båter på samme størrelse , naboen på brygga der jeg ligger har en båt som er langt fra kostbar sammenlignet med andre båter på samme størrelse selv om den koster det samme som min. Lenger bort på brygga ligger det en sunseeker predator 72 ? den er for meg svimlende kostbar men for eieren mistenker jeg at den ikke er så kostbar Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Baatsman.KOSTBAR seilbåt for datra mi er en båt som koster veldig mange penger for henne og den er nok da ikke dyrere enn 100 000.- sånn da var forvirrigen total Og det er korrekt, fordi det er inviduelt hva folk definerer båter, eller andre produkter som. VÅr kostet nærmere 1,7 med utstyr, enkelte synes det er billig, andre synes det rimelig, noen synes det er dyrt og til slutt noen synes den er kostbar. Enkelt nei, men det er en utredning. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Enzo Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Og det verste er at min betalte jeg nesten en halv mill mindre for og alikevel så sier veldig mange at din er billig og min er dyr Individuelt er ordet Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Man kan få billige diamanter, og billig gråstein. Alt etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Man kan få dyr gråstein også. Men den blir aldri en diamant. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilaren Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 (redigert) Veldig vanskelig å svare på denne pollen. Vet ikke om jeg helt forsto den heller.... Kommer helt ann på hva du ser etter og hvilken prisklasse og båtstørrelse du samenligner med. La oss si at jeg skal ha en båt på 26 fot. Da er denne, en Nord 80 til 155 000kr steindyr. Ja, den er pen, men den er ikke verd prisen når du kan få denne, en Albin Vega til 50 000kr. Den er i mine øyne mer enn pen nokk og har alt nødvendig utstyr. Så hvorfor betale 105 000kr mer for en tilsvarende båt som er nesten like gammel? Redigert 12.Oktober.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sun Flyer Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Seilaren: prisforskjellen på de to kommer av at den dyre er påkostet mye. Hvis man skal få albin'en i samme stand vil prisforskjellen bli utlignet. Jeg syns Nord 80'en er billigst av disse... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seilaren Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Hvis du synes nye gulvtepper er verd 100 000 så værsegod. Hva mer har den som Albinen ikke har? Ingen verdens ting. Nyere seil, men det betyr ikke en ting for turseilere som meg Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Seiljåtten Svart 12.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2008 Markedet bestemmer. Vil man betale 100 000 mer for en båt enn en annen tilsvarende, så gjør man det. Man skal derimot være forsiktig med å tro at båten man kjøpte er 100 000 bedre enn den andre. Det er nemlig forskjell på 100 000 mer populær og 100 000 bedre. Utstyr verdsettes etter behov på bruktmarkedet, og etter nypris på nybåt markedet. Den som da skriver "Norges best utstyrte....." sier med andre ord i klartekst at ingen andre var villige til å bruke like mye penger på en tilsvarende nybåt.....unødvendig utstyr med andre ord....men da sikkert billig etter 4 mnd på finn.no Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Hvis du synes nye gulvtepper er verd 100 000 så værsegod. Hva mer har den som Albinen ikke har? Ingen verdens ting. Nyere seil, men det betyr ikke en ting for turseilere som meg Der ser du forskjellen på folk. Det som teller for meg er en innenbordsmotor (diesel) som virker, god seilpakke, nytt rulleforstag, autopilot, kalesje, bomtrekk, genoatrekk, pluss at båten generelt er bedre bygd og mye mer påkostet i innredningen. Det er klasseforskjell på disse båtene. Når jeg var på din alder hadde jeg en 22 fots skipjack og har ingen problem med å skjønne hvordan du tenker. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Wasco Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Kan ikke svare på denne i det hele tatt....ganske enkelt fordi det er umulig å vurdere pris opp mot verdi Pris reguleres av tilbud og etterspørsel - verdi bestemmes av følelser Sun Flyer - det er to ting som blir mer og mer fremtredende med alderen. Det ene er behovet for komfor og oversiktlighet, det andre er våre særegenheter.... Selv er jeg ikke så opptatt av komfor, men har mine særegenheter som blir mer og mer fremtredende Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
bjorngb Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Bare vent til du begynner aa tjene penger seilaren ;-) Jeg tror ikke det finnes billige baater saa lenge markedet fungerer som det gjoer. En billig seilbaat maa vel vaere en baat som selges til f.eks 20% under markedspris... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 (redigert) En båt som koster mindre enn min forventning... Den er billig den... Redigert 13.Oktober.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
TrondT Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 ...baat maa vel vaere en baat som selges til f.eks 20% under markedspris... Dette blir vel egentlig definisjonen (min ihvertfall...) på hva som er en billig båt, og det må vel gjelde både for motor og seil? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Seilaren Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Det som teller for meg er en innenbordsmotor (diesel) som virker, god seilpakke, nytt rulleforstag, autopilot, kalesje, bomtrekk, genoatrekk, pluss at båten generelt er bedre bygd og mye mer påkostet i innredningen. Det er klasseforskjell på disse båtene. Når jeg var på din alder hadde jeg en 22 fots skipjack og har ingen problem med å skjønne hvordan du tenker. Bare for å kverulere litt... Når det følger med tre delemotorer så betyr det at motoren stadig har et problem - På albinen følger det i det minste med en ekstra "nødmotor" God seilpakke har begge båtene. det komer ut av bildene. Rulleforstag har begge båtene. Nytt betyr bare barndomsfeil. Fine trekk og sprayhood har begge båtene. Albin er båten seom er veldig kraftig bygget. Jeg har personlig ingen tro på at Nord båten er bedre. Snarere tvert imot... Albinen har penere innredning enn Nord båten. Så jeg tror problemet ditt er at båten Heter Albin Vega - Din snobb Men det er helt sikkert meg det er noe feil med...... Som vanlig... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Enzo Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Den NORD båten har nytt utstyr som overgår verdien av vegaen og i tillegg så får du en båt som mest sannsynlig overgår vegaen i kvalitet i utgangspunktet , de 2 er ikke sammenlignbare etter min mening og er enig med flyern her Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Den NORD båten har nytt utstyr som overgår verdien av vegaen Hvilket utstur? Det eneste den har som ikke Vegaen har er gulvtepper og autopilot. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Wasco Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Burde vel ikke blande meg inn i denne debatten - men klarer ikke la være Jeg skjønner ikke helt hvorfor Albinen er utstyrt med to motorer... Er det slik at innenbordsmotoren IKKE virker...eller er problemet at den ikke kan brukes fordi mekanikken som vender propellbladene er defekt, og at den derfor ikke kan brukes? Betyr dette at motoren ikke kan reversere? Ellers må jeg jo tilstå at jeg synes Nord-båten gir et bedre inntrykk en Albinen. Men om det er verd 100.000 - det er et annetn sprøsmål.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Seilaren Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Jeg skjønner ikke helt hvorfor Albinen er utstyrt med to motorer... Med så gammle motorer er det alltid geit å ha en nødmotor hvis innenbordsmotoren skulle svikte. dessuten har veldig mange Vegaer ekstra påhenger til manøvrering i havn. den er langkjølt og har veldig dårlig svingradius. Og det går ikke ann å svinge når du rygger. Det kjenner vi med langkjølte båter til Norden har også tre delemotorer. Det sier vel sitt om motoren som sitter i den. Jeg er enig i at Norden ga bedre inntrykk, men ikke til den prisen. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sun Flyer Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Svarer inni i sitatet ditt. Bare for å kverulere litt... Når det følger med tre delemotorer så betyr det at motoren stadig har et problem - På albinen følger det i det minste med en ekstra "nødmotor" Nødmotoren blir fort permanent og da følger det masse arbeid med å få ut den gamle dritten. Jeg syns det gøyeste med båt er å seile, ikke mekke. Dessuten er det upraktisk med bensinmotor i forhold til tilgjengelighet. God seilpakke har begge båtene. det komer ut av bildene. Nei det gjør det ikke. Selger av vegaen skriver ikke alder på seil=han vet det ikke. Sikkert gammelt ræl. den mangler dessuten spinnaker som er et veldig aktuelt seil på en sånn båt Rulleforstag har begge båtene. Nytt betyr bare barndomsfeil. Begge har samme rulleforstag. Barndomsfeil finnes kun hvis installasjonen ikke er gjort skikkelig. Hvem av disse eierne stoler du mest på?Man ser av bildet at seilet som står på vegaen egentlig ikke passer da det begynner langt ovenfor rullen Fine trekk og sprayhood har begge båtene.Nix. Vegaen mangler cockpittelt og skikkelig storseiltrekk samt genouatrekk Albin er båten seom er veldig kraftig bygget. Jeg har personlig ingen tro på at Nord båten er bedre. Snarere tvert imot... Vegaer har kjent svakhet i mastestøtten og i ineffektiv styring Albinen har penere innredning enn Nord båten. Her tar du rett og slett feil Så jeg tror problemet ditt er at båten Heter Albin Vega - Din snobb Men det er helt sikkert meg det er noe feil med...... Som vanlig... Mitt inntrykk av deg seilaren; er at du er en kjekk kar med halvkommunistiske meninger. Det skulle ikke foundre meg om din forkjærlighet for vegaen ligger i at det er den minst snobbete båten. Du har jo en ganske pen båt nå, så du er jo nesten snobb likevel.. Hvis du vil ha en langkjølet, vakker båt som er større men like "enkel" som junkeren vil jeg anbefale If-båten. Den seiler godt og er mye bedre på roret enn vega. Til slutt; Jeg syns at Norden er billig hvis man får den for 100-110 lapper. Vegaen ville jeg ikke hatt uansett, men hvis jeg måtte hadde jeg gitt ca 25-35 lapper. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Wasco Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Med så gammle motorer er det alltid geit å ha en nødmotor hvis innenbordsmotoren skulle svikte. Kan ikke skjønne at denne motoren skulle være så gammel.... Min marna er jo et par år eldre, men det kunne da ikke falle meg inne å måtte ha en reservemotor ombord av den grunnen... Det med manøvrerings evnen skjønner jeg derimot bedre.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Seiljåtten Svart 13.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2008 Albin Vega er jo en god gammel sliter, men den Nord 80 båten ser for meg ut til å være verdt endel lapper ekstra. Har man lapper er problemet løst, har man ikke kjøper man en Albin Vega, og er sikkert like lykkelig uansett. Det handler om å oppfylle egne drømmer, ikke andres. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.