Jump to content

Hva er en billig(seil)båt

Sun Flyer

Recommended Posts

En billig seilbåt er:

Du for inntrykk at båten er ikke er i henhold til investert kapital en du trodde. Og er således misfornøyd.

EN RIMELIG SEILBÅT, OG DU ER POSITIV I HENHOLD TIL DEN LAVE PRISEN

på lik linje

En dyr seilbåt:

Du for mindre for investert kapital en du trodde. Og er således misfornøyd

KOSTBAR SEILBÅT, BÅTEN KOSTER VELDIG MANGE PENGER, MEN DU MENER AT DET ER VERDT DET.

Vi sees!

Baatsman.

KOSTBAR seilbåt for datra mi er en båt som koster veldig mange penger for henne og den er nok da ikke dyrere enn 100 000.- sånn da var forvirrigen total :smiley:

Tror det er vanskelig å sette en sum på ordet KOSTBAR , jeg eier en båt som er kostbar i forhold til andre båter på samme størrelse , naboen på brygga der jeg ligger har en båt som er langt fra kostbar sammenlignet med andre båter på samme størrelse selv om den koster det samme som min.

Lenger bort på brygga ligger det en sunseeker predator 72 ? den er for meg svimlende kostbar men for eieren mistenker jeg at den ikke er så kostbar :confused:

Baatsman.

KOSTBAR seilbåt for datra mi er en båt som koster veldig mange penger for henne og den er nok da ikke dyrere enn 100 000.- sånn da var forvirrigen total :smiley:

Og det er korrekt, fordi det er inviduelt hva folk definerer båter, eller andre produkter som.

VÅr kostet nærmere 1,7 med utstyr, enkelte synes det er billig, andre synes det rimelig, noen synes det er dyrt og til slutt noen synes den er kostbar. :wink:

Enkelt nei, men det er en utredning.

Vi sees!

Veldig vanskelig å svare på denne pollen. Vet ikke om jeg helt forsto den heller.... :crazy:

Kommer helt ann på hva du ser etter og hvilken prisklasse og båtstørrelse du samenligner med.

La oss si at jeg skal ha en båt på 26 fot. Da er denne, en Nord 80 til 155 000kr steindyr. Ja, den er pen, men den er ikke verd prisen når du kan få denne, en Albin Vega til 50 000kr. Den er i mine øyne mer enn pen nokk og har alt nødvendig utstyr. Så hvorfor betale 105 000kr mer for en tilsvarende båt som er nesten like gammel?

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Markedet bestemmer. Vil man betale 100 000 mer for en båt enn en annen tilsvarende, så gjør man det. Man skal derimot være forsiktig med å tro at båten man kjøpte er 100 000 bedre enn den andre. Det er nemlig forskjell på 100 000 mer populær og 100 000 bedre.

Utstyr verdsettes etter behov på bruktmarkedet, og etter nypris på nybåt markedet. Den som da skriver "Norges best utstyrte....." sier med andre ord i klartekst at ingen andre var villige til å bruke like mye penger på en tilsvarende nybåt.....unødvendig utstyr med andre ord....men da sikkert billig etter 4 mnd på finn.no

Hvis du synes nye gulvtepper er verd 100 000 så værsegod.

Hva mer har den som Albinen ikke har? Ingen verdens ting.

Nyere seil, men det betyr ikke en ting for turseilere som meg :nonod:

Der ser du forskjellen på folk. Det som teller for meg er en innenbordsmotor (diesel) som virker, god seilpakke, nytt rulleforstag, autopilot, kalesje, bomtrekk, genoatrekk, pluss at båten generelt er bedre bygd og mye mer påkostet i innredningen. Det er klasseforskjell på disse båtene. Når jeg var på din alder hadde jeg en 22 fots skipjack og har ingen problem med å skjønne hvordan du tenker.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Kan ikke svare på denne i det hele tatt....ganske enkelt fordi det er umulig å vurdere pris opp mot verdi

Pris reguleres av tilbud og etterspørsel - verdi bestemmes av følelser

Sun Flyer - det er to ting som blir mer og mer fremtredende med alderen. Det ene er behovet for komfor og oversiktlighet, det andre er våre særegenheter.... :yesnod:

Selv er jeg ikke så opptatt av komfor, men har mine særegenheter som blir mer og mer fremtredende

Det som teller for meg er en innenbordsmotor (diesel) som virker, god seilpakke, nytt rulleforstag, autopilot, kalesje, bomtrekk, genoatrekk, pluss at båten generelt er bedre bygd og mye mer påkostet i innredningen. Det er klasseforskjell på disse båtene. Når jeg var på din alder hadde jeg en 22 fots skipjack og har ingen problem med å skjønne hvordan du tenker.

Bare for å kverulere litt... :lol:

Når det følger med tre delemotorer så betyr det at motoren stadig har et problem - På albinen følger det i det minste med en ekstra "nødmotor"

God seilpakke har begge båtene. det komer ut av bildene.

Rulleforstag har begge båtene. Nytt betyr bare barndomsfeil.

Fine trekk og sprayhood har begge båtene.

Albin er båten seom er veldig kraftig bygget. Jeg har personlig ingen tro på at Nord båten er bedre. Snarere tvert imot...

Albinen har penere innredning enn Nord båten.

Så jeg tror problemet ditt er at båten Heter Albin Vega - Din snobb :lol:

Men det er helt sikkert meg det er noe feil med...... Som vanlig... :rolleyes:

Fritjof Brandt

Burde vel ikke blande meg inn i denne debatten - men klarer ikke la være :yesnod:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Albinen er utstyrt med to motorer...

Er det slik at innenbordsmotoren IKKE virker...eller er problemet at den ikke kan brukes fordi mekanikken som vender propellbladene er defekt, og at den derfor ikke kan brukes?

Betyr dette at motoren ikke kan reversere?

Ellers må jeg jo tilstå at jeg synes Nord-båten gir et bedre inntrykk en Albinen. Men om det er verd 100.000 - det er et annetn sprøsmål....

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Albinen er utstyrt med to motorer...

Med så gammle motorer er det alltid geit å ha en nødmotor hvis innenbordsmotoren skulle svikte.

dessuten har veldig mange Vegaer ekstra påhenger til manøvrering i havn. den er langkjølt og har veldig dårlig svingradius. Og det går ikke ann å svinge når du rygger. Det kjenner vi med langkjølte båter til :lol:

Norden har også tre delemotorer. Det sier vel sitt om motoren som sitter i den.

Jeg er enig i at Norden ga bedre inntrykk, men ikke til den prisen.

Fritjof Brandt

Svarer inni i sitatet ditt.

Bare for å kverulere litt... :lol:

Når det følger med tre delemotorer så betyr det at motoren stadig har et problem - På albinen følger det i det minste med en ekstra "nødmotor" Nødmotoren blir fort permanent og da følger det masse arbeid med å få ut den gamle dritten. Jeg syns det gøyeste med båt er å seile, ikke mekke. Dessuten er det upraktisk med bensinmotor i forhold til tilgjengelighet.

God seilpakke har begge båtene. det komer ut av bildene. Nei det gjør det ikke. Selger av vegaen skriver ikke alder på seil=han vet det ikke. Sikkert gammelt ræl. den mangler dessuten spinnaker som er et veldig aktuelt seil på en sånn båt

Rulleforstag har begge båtene. Nytt betyr bare barndomsfeil. Begge har samme rulleforstag. Barndomsfeil finnes kun hvis installasjonen ikke er gjort skikkelig. Hvem av disse eierne stoler du mest på?Man ser av bildet at seilet som står på vegaen egentlig ikke passer da det begynner langt ovenfor rullen

Fine trekk og sprayhood har begge båtene.Nix. Vegaen mangler cockpittelt og skikkelig storseiltrekk samt genouatrekk

Albin er båten seom er veldig kraftig bygget. Jeg har personlig ingen tro på at Nord båten er bedre. Snarere tvert imot... Vegaer har kjent svakhet i mastestøtten og i ineffektiv styring

Albinen har penere innredning enn Nord båten. Her tar du rett og slett feil

Så jeg tror problemet ditt er at båten Heter Albin Vega - Din snobb :lol:

Men det er helt sikkert meg det er noe feil med...... Som vanlig... :rolleyes:

Mitt inntrykk av deg seilaren; er at du er en kjekk kar med halvkommunistiske meninger. Det skulle ikke foundre meg om din forkjærlighet for vegaen ligger i at det er den minst snobbete båten. Du har jo en ganske pen båt nå, så du er jo nesten snobb likevel.. Hvis du vil ha en langkjølet, vakker båt som er større men like "enkel" som junkeren vil jeg anbefale If-båten. Den seiler godt og er mye bedre på roret enn vega.

Til slutt; Jeg syns at Norden er billig hvis man får den for 100-110 lapper. Vegaen ville jeg ikke hatt uansett, men hvis jeg måtte hadde jeg gitt ca 25-35 lapper.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...