Wasco Startet 14.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2008 Har sett ulike begrep bli brukt om denne typen for oppvarming i en båt. Mitt spørsmål er om ei danskebysse alltid blir varmet opp med diesel, eller om det også finnes varianter som kan fyres med ved eller kull? Hvor kan en eventuelt få tak i disse? Er det mulig å montere en "vanlig" vedovn i en liten båt av min type (26 fot) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
HaHa Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Visst går det an! Problemet med vanlige vedovner er at de fort blir store og tunge i en liten båt. http://www.marinestove.com lager en serie fine, men dyre ovner. Fargerik emalje koster ekstra. Selv har jeg lyst på en Sardine. Newport lager en ved-/kullfyrt sak i rustfritt stål: Redigert 14.Oktober.2008 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Disse ser jo koselige ut Men er det ingen som selger dem her i Norge... Rent teoretisk skulle det vel heller ikke være noe i veien for å sette inn en av de aller minste jøtul ovnene eller lignende. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Walter_S Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Begrepet 'Danskebyssa' kom av at den legendariske "REFLEKS båtovn" en stund nesten var enerådende og derfor meget populær, spesiellt ombord i mindre bruksbåter (fiskebåter, osv.). Nå finnes det mange flere ovner som er bygget etter samme prinsippet (pottebrenner med regulator) både i Norge og i Sverige. Denne Refleks båtovn ble produsert i Danmark - derav navnet danskebyssa. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Wasco Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Men disse ovnene er til å brenne olje - ikke ved....eller?? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
rogre Svart 14.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 Hadde en vedovn beregnet for båt som jeg omtrent akkurat har gitt bort. Synd at du ikke var tidligere ute ellers skulle du fått den. Skal høre med vedkommende som fikk den om han har planer om og bruke den hvis ikke skal jeg prøve og få tak i ovnen igjen. Det værste er at den er helt identisk med den på bilde , god stand var den også. Jeg skal gi tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.