Jump to content

Prosjekt: Roland 27 trebåt


HansT

Recommended Posts

Sånn, da er det vel kanskje på tide å fortsette her litt igjen vel...

Har ikke hatt så veldig go tid på å få gjort så mye på båten ennå,men har fått gjort noe siden sist.

Har blandt annet fått satt inn motoren og fått båten inn under tak så arbeidet kan begynne for fullt(i mårra)hehe...

Har da ett spørsmål jeg håper å få svar på, er det noen som kan se hva slags treverk(plater) som er brukt til sidene på førerstolen?

Skal bytte ut noe av dette for å få det slik jeg vil ha det.

 

MVH

Hansi_

Link to post
Share on other sites

Hei! fin snekke du har kommet over! Det er litt vanskelig å se på bildet ditt, men det ser ut som det er brukt endel mahogny og mahognyfinèr ellers i interiøret ditt, men det kan jo selfølgelig også være noe annet beiset treverk i stolen! Blir moro å se fortsettelsen! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar thomsped.

Jeg tror også det er brukt mahogny finèr,så tror jeg satser på og bruke det,må også bygge ny motorkasse da den jeg har nå blir for kort,da det er byttet motor i båten(sto en sabb diesel i den før jeg kjøpte den)så kan vel si at motorkassa er litt for kort(og høy)hehe...

skal få tatt noen flere bilder og lagt ut...

Link to post
Share on other sites

Ja gleder meg skikkelig til å få begynnt skikkelig på den nå.

Har hørt mye rart om BMC fra gamle jobben(mest negativt),men etter som jeg har lest her inne så skal den vist være en god motor.

Min motor har jo også blitt overhalt av aut. verksted i fjor så regner med at den holder noen år...

Har hatt litt tid til å få kikket ordentlig på skrog og spanter,men finner ikke noe råte(heldigvis) har bare finni en sprekk i treverket under vannlinja som er litt brei,men tror ikke den er noe og bekymre seg for...

Trur jeg har fått mye båt for pengene her selv om det er en del og gjøre,men har jeg ikke hele vinteren og våren da?hehe...

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for det osa.

Har forhørt meg litt med en gammel trebåt bygger og han mener at det skal gå,men er litt i minste laget.

Han anbefalte meg og bruke 32mm så regner med at jeg går for det...

 

Har også vært og holdt litt på i båten i dag og finni ut en del ting jeg må/skal gjøre med innredninga ute i båten,så i mårra blir det nok en del riving i båten.meste parten av den gamle innredninga blir byttet ut med nye løsninger og treverk...

 

har laget en "skisse" av åssen det var og åssen det kommer til å bli..hehe...(er ikke de beste skissene,men har gjort så bra jeg kan i paint.hehe...)

 

gammel_innredning1.jpg

 

ny_innredning1.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg også Lars Nicolay.hehe...

Men gleder meg mest til å få alt det gamle ut og få begynnt på den nye innredniga...hehe...

Skal få tatt noen bilder etterhvert,har glemt kameraet hver gang jeg har vært i båten,men bilder kommer...

Fått noe mer greie på marna'n da?fikk du sveiset toppen eller har den blitt byttet ut?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann.

Beklager for lite oppdateringer her,men har hvert nødt til å ta litt "fri" fra prosjektet da det har vært andre ting som jeg måtte få gjort før jul,men har begynn litt smått igjen nå..hehe...

Har blandt annet finni ut at motor labbene jeg har er dårlige og kanskje litt for små til motoren min..

Er det noen her som vet eller har noen formening om størelsen på åssen labber jeg må ha?eventuelt åssen type?

Motoren er fortsatt en 1,5 bmc 36 hk...hehe...

takker for alle svar og innspill...

 

MVH

Hansi_

Link to post
Share on other sites

Jeg er også interessert i svar på det. ( BMC 1,5 er ca 190 kg + gear (Mitt er ca 80kg))

MEN motorfeste foran på min motor er litt merkelig. De går ca 45 grader ut til siden, altså

ikke rett ned som jeg tror er mest vanlig. (de bak er rett ned...)

Uansett: Hvordan finner man rett labber; type og hardhet..?? :rolleyes:

 

labber001.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei hei...

Da er det vel på tide og fortsette litt her etter en litt lang pause..

Nå blir det full fart fremmover med båt puss og div.(er jo ikke lenge til det er på tide å sette ut)hehe...

Menne har fått gjort litt i dag og i mårra skal jeg hente meg noen nye motorlabber(som jeg fikk kjøpt av TNS her på båtplassen).

Har laget ny badeplattform i dag.

Noen bilder fra den jobben:

 

11022009.jpg

 

11022009002.jpg

 

11022009004.jpg

 

11022009005.jpg

Link to post
Share on other sites

Da fortsetter jeg litt her jeg...

Beklager at det blir noen pauser her,men har ikke blitt pauser i pussinga.hehe...

Kommer snart flere bilder av prosjektets fremgang så for jeg får de delene jeg har bestillt, som er komplett propell aksel,25 m møbel furu,og liv mahogny...

Regner med og få gjort en del i helga inne i kabin da jeg får mesteparten av furua i morgen.

Da blir det og kle sidene innvendig og lage ett lite skott i baugen og legge opp ferskvann slanger til pantry.legge ny dørk på toalett og i kabin.skal prøve og få lagt ut bilder av dette i løpet av helga.

Vis det er noen av dere som har noen små ting eller noe utstyr som kunne ha passet inn i båten som dere skal selge så er det bare å sende meg en IM.

 

Hansi_

Link to post
Share on other sites

hei.Ja de ligger tett...hehe..menne er god lufting til spanter og slik,har laget det slik at jeg kan komme til og få oljet på baksiden slik at at jeg får satt inn bordgangene og spanter med olje når den tid kommer...menne nå trur jeg at jeg stikker ned i båten og fortsetter...blir sikkert noen bilder i kveld også... :wink:

 

Hansi_

Link to post
Share on other sites

Hei.

da kommer det en liten oppdatering her.

Har fått gjort en del på båten siden sist...

Har endelig fått aksel og slikt og skulle prøve og få dette på plass, men det skulle vise seg og være ettere gjort en sagt,da jeg har feilberegnet litt på hvor aksel kommer i forhold til flens på gearkassa, så etter mye saging,prøving og banning så passet det til slutt..hehe...

Har også fått gjort litt mer inne i båten,ikke lenge før jeg er ferdig der inne...(håper jeg)

Har fått tatt noen bilder mens jeg har holdt på så de kommer her:

 

pr13.jpg

 

pr14.jpg

 

pr15.jpg

 

pr16.jpg

 

pr17.jpg

 

pr18.jpg

 

pr19.jpg

 

pr20.jpg

 

pr21.jpg

 

pr22.jpg

 

Hansi_

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Oppdaterer litt her igjen jeg..hehe...

Nærmer meg en slutt inne i kabinen,og mens jeg har holdt på innvendig så har en kammerat hjulpet meg med og slipe ned båten utvendig slik at vi kan få oljet og lakket den snart...er jo ikke mer en 6 til 8 uker så skal den på vannet... :sweat: (tror jeg begynner og få litt dårlig tid)

Menne legger ut noen bilder til jeg så får jeg håpe jeg får gjort en del i morgen...hehe

 

pr23.jpg

 

pr24.jpg

 

pr25.jpg

 

pr26.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Har hatt veldig flott vær her i det siste,så har fått gjort en del utvendig på båten siden sist.

Har fått pusset skroget helt ned både over og under vannlinje og fått oljet skroget skikkelig.

Har også fått lagt primer under vannlinje og lakket 2 strøk.

Kom gjerne med forslag\innspill til opp pussinga,alltid koselig og høre andres meninger\erfaringer.

(ps:all lakkering og grunning foregår inne i oppvarmet verksted)

 

pr27.jpg

 

pr28.jpg

 

pr29.jpg

 

pr30.jpg

 

pr31.jpg

 

Hansi_

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si annet enn jeg syns dette blir kjempebra jeg! Det er altid herlig med de første strøkene med olje og se treet får en fin og glødende farge igjenn! Og når lakken kommer på blir det bare enda bedre! :cool:

 

Men hva med styrhus, er dette demontert slik at du har det liggende eller skal du bygge nytt?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja er deilig det å se at hu får tilbake gløden i treverket,skal ta noen fler bilder i løpet av uken.

Mangler vidnskjermen,så tenkte jeg skulle opp og kjøpe mahogny i dag.

Har litt lyst til å begynne på denne da det er meldt litt dårlig vær fremover.(har ikke mye lyst til å dra hu ut og pusse når det er for kaldt og meldt snø)

så blir nok snart vindskjerm på hu også håper jeg...hehe..

 

Hansi_

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...