Jump to content

Prosjekt: Ombygging av 35 fots sjark


lundberg

Recommended Posts

Her er tresjarken min som det står en Sabb 2G i.

Helt utrolig driftssikker motor som trenger lite vedlikehold.

Var tungstartet og gikk seg varm og da behandlet jeg den for et par år siden (og giret) med QMI og det ble mye bedre.

Den går lettere rundt for start,oppskriften var at under behandlingen skulle gå for fullt i 1 time og det gjorde den uten at motoren gikk seg varm. Tvilte på "QMI-stoffet" til å begynne med, men tenkte pytt,pytt det er jo bare en gammel SABB

og jeg hadde en nyoverhalt stående på land så om det gikk til helvete byttet jeg bare. Det gjorde det altså ikke og reservemotoren har jeg solgt.

 

Her er et bilde av båten etter oppussing.

 

tresjarken_min.jpg

Link to post
Share on other sites

Motoren ble utvilsomt lettere å få rundt ved start og omstyringen er mye mer lettere å dreie rundt.

Lydnivået av motoren er det samme og motoren hadde en tendes til å bli varm ved høyt turtall, dette er borte.

JEg kjøpte QMI av en masinentrepenør som har brukt dette på sine maskiner.

Link to post
Share on other sites

Nu har jag i stort demonterat hela motorn återstår bara att ta ut stemplarna.

Men det är otroligt att denna motor överhuvudtaget går runt med tanke på att den stått med vatten i sig så länge.

Jag hade förberett mig på det värsta när ja uppna sidolukan men det ser helt fint ut där inne.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

dsc00715.jpg

 

Som ni ser så har jag 2st master. men då dom är pel rutna så skall dom bytas.

Det lättaste hadde varit att tillverka dom i alu men då jag tycker att trämaster tillhör en sådan här båt så skall de bli i trä.

 

Nu undrar jag på vilket som är best till master gran eller furu o hur får man lättast tag i ämnen.

Âr det någon som har ett förslag.

O så skall de små seglen få va kvar o så masterna må tåla mesan o en liten stor.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Gran er vel det som er mest brukt til master, etter hva jeg har hørt. Og de bør ikke høvles mer enn høyst nødvendig, da styrken i granen sitter helt ytterst mot barken. Det sies også at et godt masteemne sprekker i langsgående retning. Et dårlig emne sprekker ikke, og vil i stedet råtne innefra og knekke når det passer som dårligst...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I dag har solen äntligen tittat framm här så jag passade på att skrapa lbåten lite.

Men som vanligt så rives man med o det blev mycket mer en vad jag tänkt mig från början:)

Jag skulle bara ta det dåligaste för att lämna resten till våren då båten snart skall på sjön igen.

 

En sida klar för fin puss

dsc00735.jpg

 

Så såg det ut före skrapning

s1034072.jpg

 

Nu är treet så flekete av blåman så jag lurar på att mala vitt eller danske blå.

Men det hinner jag bestemma mig för innan våren

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jo det är sant det . Men jag tycker att det har en viss sjarm med vitmalade skrov på fiskebåter o (troligen för att alla fiskebåter är vita där ja kommer ifrån) Men vi får se hur det blir. För övrigt så klarade jag mig ifrån att byta stempeltingar.

Så på fredag så skall nya packningar komma så det blir montering av motor i helgen.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Ja det her jag o:)

Passar på att lägga ut en bild på den första fiskebåten i familjen.

Det har blivit en del fler efter denna :smiley:

012411_760x560.jpg

Alla vita utom den sista som var fløtegul

Redigert av lundberg (see edit history)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Eg meiner at du må prøve å få tilbake den originale fargen til skroget. Eg veit at det er mulig, min far kjøpte ein trebåt for ein del år tilbake som var nesten heil svart. Og nå ser den veldig fin ut i skroget. Eg veit ikkje kva teknikk han brukte, men den er ivertfal fin no.

 

snekka_003.jpg

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo det är sant det . Men jag tycker att det har en viss sjarm med vitmalade skrov på fiskebåter o (troligen för att alla fiskebåter är vita där ja kommer ifrån)

 

Er rart det med tradisjoner.

I Sverige er de fleste fiskebåter hvite.

I Danmark er det blått som gjelder.

Og her i Norge er det å male en trebåt, som å banne i kjerka.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

(...) Desutom skall tankarna ut för rengöring o sandblåsas (...)

Sukk! Tenk om det hadde gått an å gjøre med de tankene vi mennesker har i hodet ... (iallfall på dem vi ikke er helt enige med :wink:)

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Sukk! Tenk om det hadde gått an å gjøre med de tankene vi mennesker har i hodet ... (iallfall på dem vi ikke er helt enige med :wink:)

 

Ja en sak är då säker frugan hade sandblåst skallen min om det gick.

Då hon icke helt delar min uppfattning av att renoveringen är halva nöjet med båt. :lol:

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Jobb jobb o åter jobb. Jobbar på bunker båt så det kan bli mycke jobbing i perioder.

O så holler jag på att köpa mig mer tid:) uppussing av jentas rum.

Så tyverr har det blivit lite tid till båten ja.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Kjære likesinned, føler med deg...... jeg jobber fortsatt med kjelleren....og tenker båt.

 

Hehe nu må jag ju få säga att jag iof har det som plommet i egget.

Jobbar på båt o så har jag pussat en snekka på rekordtid.

Så det är vel inte mer en rätt att ja egnar de andra verdierna lite tid o.

O denna är ju ett prodjekt somm ja skall kosa mig länge med.

 

Men i dag har ja hatt fri så lite har ju skett med båten( kan ju inte gå en hel dag utan båt:)

Jag har i dag entligen fått delarna till sabben så nu är det bara att montera en dag det regnar.

Så har jag fått satt in nya spik där det behövdes drevat o oljat ena sidan.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...