Jump to content

Alternativ varme i båten.


Polarn

Recommended Posts

Jeg har tidligere snakket VARMT om PAN2000

 

 

Fra hjemmesiden

 

• Hög verkningsgrad

• Ingen fast installation

• Snabb att ta i bruk

• Lätt att stuva

• Säker

 

Pris 3245:- inkl. moms

Överhettningslarm, avgasslang 1,25 m Ø 50 med ändbeslag, rostfri slangklämma och praktisk förvaringsbag, ingår.

 

Kajutavärmaren PAN 2000

använder befintligt gasol-, fotogen- eller spritkök som värmekälla. Den energisnåla fläkten (0,15A) ansluts till 12 volt. Inne i kajutan cirkulerar torr varm luft medan avgaser och fukt leds ut genom en böjlig aluminiumslang.

 

ÖVERHETTNINGSLARMET Vid strömbortfall eller vid annat fel startar en kraftig varningssignal.

(Temp. > 183°C)

 

Effekt upp till 2000 watt.

 

Tidningen Båtnytt skriver, i nr 3 2008:

”Har man spis ombord och inte vill kosta på sig en fastmonterad värmare är PAN2000 det bästa värmaralternativet på marknaden i dag”

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte en 4 kw Eber-varmer sist helg og fikk testen den ut denne helgen. Godt og varmt over alt ombord.

Men før vareren kom på plass brukte vi en liten gassovn og elektrisk vifteovn som erstatning samt at vi hadde en "peis" som gikk på lampeolje til kos på kvelden. Men jeg har nesten glemt hvor godt en HEAT PAL varmer. Denne lille runde varmeren gir god varme 360 grader rundt ovnen. Den er rimelig i innkjøp og er en god venn når kulda setter inn.

 

mvh Astor p.t. Oscarsborg gjestehavn


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

ok, kan man sette inn flere dyser på den? f.eks en i cabin og en under kalesje? Anner ikke hvordan disse funker. Skulle gjerne ha sett noen tegninger på hvordan man kan installere en i båt. Noen som har?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Har nå bestemt meg for vannbåren varme i båten . Skal montere Ebers vannvarmer på 5 kw med sløyfe runt inni båten.

Er det noen her med erfaring og som har installert dette selv i båt.

Ser på Ebers egne sider at de setter inn egen ekspansjonstank og overløp med overtrykksventil.

Kan jeg her bruke motorens ekspansjonstank, eller må dette systemet ha egen tank ?

Hva er best av radiator eller små defrostere med støy og strømsvake vifter ?

Legges slangene isolert inne i båten eller er tapet så lite at det ikke lønner seg ? Vannet skal sirkulere med 80 grader

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Dette systemet er på mange måter som i bygninger. I bygninger som har vannbårent varmeanlegg, har egen trykktank med overtrykksventil.

Vannet sirkulerer på sekundærsiden og blir varmet opp av primærsiden via varmeveksler.

Er det noe lignende den du har tenkt å montere? link?

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

W-945: Det finnes en egen tråd om dette. Hvis motoren skal være en del av vannsløyfa kan du sikkert klare deg uten ekstra tank. Da kan den uansett ikke stå høyere enn motorens tank som vil renne over i så fall. Jeg skal også bygge tilsvarende i seilbåten min. I min forrige båt var det et slikt anlegg som jeg var meget fornøyd med. Brukte både vifter og radiatorer.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vannvarmer fra Eberspächer

Side 6-8 her viser det hvordan Eber foreslår et opplegg for vannvarmer.

Ekspansjonstanken her er vel tett som i et vanlig vannopplegg i båten

 

Sun flyer, du nevner at det finnes en egen tråd om dette emnet. Har prøvd å søke litt men finner det ikke.....

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

På luftvarmere, holder det med en dyse i cabin og en under kalesje?

Så er det skroggjennomføringer, antar jeg må ha en friskluftsgjennomføring og en eksosgjennomføring.

Monteres de på hver sin side av båten slik at jeg ikke får eksosen i friskluftinntaket?

Jeg har i dag kokeaparat som går på lampeolje, kan jeg bruke samme eksospotte eller må den ha en egen?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

På min Ardic eller Thermic 2500 er eksosen koblet til eksos gjennom dollbordet.

Luftinntaket sitter 40 cm under med skroggjennomføring.

På varmluftslangen bak er det koblet inn et t-stykke med spjeld slik at varmen kan styres ute eller inne som man vil.

Det er også lagt veldig store slanger slik at man får lite luftmotstand (90-120mm).

I tilegg har jeg trinnløs vifte på kontrollen. Usikker på varmeren har flere effekt-trinn.

Kjører på renset lampeolje for innebruk. Null lukt inne og svært lite ute.

Har egen flat tank på 4-6L som står under med retur.

Link to post
Share on other sites

Har nå bestemt meg for vannbåren varme i båten....
Dersom du vil at varmesløyfa skal gå utenom motoren må du ha egen ekspansjonstank som er montert på det øverste punktet i hele sløyfa. Jeg har vannbåren varme ombord. Dette gjør at varmen kan føres frem til de mest "avsidesliggende" og vanskelige områdene av båten. Jeg har tilsammen 7 varmevekslere, alle med vifter. Jeg vil anbefale deg at du lager et system hvor du kan frakoble deler av varmeslangene. Om du eksempelvis vil ha varme på "uteplassen" vil varmen bli svært effektiv om du frakobler andre deler varmeslangene. Jeg har to slike "by-pass" systemer ombord. I den korteste delen går vannvarmen bare innom hovedvarmeveksleren i salongen (Ardic 10.000 W - går også under betegnelsen EBER 1012 WA) en og Exeros 412WA som varmer opp uteplassen på akterdekket. Vi får da stor varmeffekt innen et kvarters tid. Vi har en Webasto Thermo 90S. Anbefaler deg at du tenker grundig gjennom hvor kraftig varmer du vil anskaffe - dette er ikke noe man monterer til daglig. Vi har ikke isolert slangene ombord. Dersom jeg skulle ha gjort installeringen påny ville jeg nok ha isolert slangene. Selv om det er sirkulasjonspumpe i selve varmeren, vil jeg anbefale at du monterer en ekstra sirkulasjonspumpe dersom du har lange slangestrekk. Jeg har ingen erfaring med varmevekslere uten vifter. Lykke til med arbeidet. Jeg har ikke noe kritisk å kommentere til varme med vannbåren varme. Oppvarminga skjer utelukkende med løfta som allerede er i båten uten risiko for luktpåvirkning.
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Holder nå på med planleggingen av anlegget og i den forbindelse lurer jeg på en ting. Hvilken vei går vannet ut og inn på motoren. Motoren er en Volvo tamd 41. Det går en slange ut fra termostathuset og en ut fra pumpehuset. Disse går idag til v.v.tank og defroster. Eberspächer anbefaller tilbakeslagsventil på den som går ut fra motor. Og da blir varmeren koblet inn i paralell med denne ventilen.

Er det noen som kan svare på dette. Det er likt på de fleste store volvo rekkeseksere som kad og kamd og tamd.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Med fare for at spørsmålet skal forbli ubesvart, løfter jeg denne til nye høyder.

Det er tross alt farsdag i dag så da er det tillatt med båtprat.

ER det noen som hvet????

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg lå i sommer ved siden av noen som snakket om en lampe-olje-brenner på rundt omkring 2500-3000 W som var frittstående med en beholder under - og som ikke trakk strøm. De kalte den "POT" eller "POD" eller noe lignende og fantes i flere effekt-størrelser, og brukte den om natten i sin bakdørs-båt, riktignok med bakdøren på gløtt og brannalarmen i nærheten. Jeg har kikket og søkt etter dette, men ikke funnet den. Den PAN som var vist over kunne jo ligne litt - men her var det avgass-rør og tilkobling av strøm, hvilke ikke var i den jeg leter etter. Noen som har hørt om den samme? Skulle visstnok være en relativt kjent sak.

Link to post
Share on other sites

Jeg lå i sommer ved siden av noen som snakket om en lampe-olje-brenner på rundt omkring 2500-3000 W som var frittstående med en beholder under - og som ikke trakk strøm. De kalte den "POT" eller "POD" eller noe lignende og fantes i flere effekt-størrelser, .....

 

Sikkert en av disse:

 

 

http://www.rk-smia.no/produkter?page=shop....manufacturer_id=

 

Denner kunne være passelig i en liten båt .... men dessverre gått ut av produksjon.

 

 

http://www.rk-smia.no/produkter?page=shop....manufacturer_id=

 

Forhørte meg om denne ( den finnes på lager visstnok ) men fikk beskjed om at den var alt for stor til en liten snekke, så det kommer vel an på hvor stor båt du har.

 

Mvh. Hafrsfjord

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker denne og er veldig fornøyd. detter er en alladin ovn fra 60tallet, men fungerer like godt ennå. Bruker den i båten når det er ruskevær på sommeren og hjemme på vinteren. Den bruker lampeolje og gir fra seg kanskje 3000watt. Merk: jeg bruker den aldri når jeg sover!

 

img_7193.jpg

 

Ser de selger noe lignende på JULA.SE for en billig penge!!!! :smiley:

Stråleovn på lampeolje

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Dette ser jo ut til å være samme saken - men en med større ståplate og dermed vanskeligere å velte. Dette er nok den jeg nevnte over - skulle ha omlag 5 liters tank. Når jeg ser målene ser det ut til at den ikke er så lett å lagre på i min båt - som bare er 27 fot. Får ta noen mål i båten - det er et lite rom i den ene siden hvor det kanskje kunne vært lagret en slik. Jeg har en wallas 2400 i båten, men kunne tenke meg noe som hjelper til ekstra og bidrar til raskere varme da den bruker litt lang tid på å få komfortabel temperatur.

 

Alladin er nevnt over - mener å ha hørt navnet i en sammenheng med mindre varmere enn den som er avbildet. Finnes disse i dag i mindre varianter?

Link to post
Share on other sites

Liten historie om mulig feilbruk av en POD Ovn. Jeg og en kompis fyra i gang en slik en mørk augustkveld i en Nidelv 24. Vi var ganske tørste den kvelden, så hva annet kunne vi gjøre enn å slukke tørsten. Vi hadde det varmt og godt å hadde kalsjen lukket med kun en liten gløppe oppe for friskluft. Tørsten ble slukket og hjernecellene forsvant og vi slokna etterhvert. Når vi våknet opp dagen etter så vi ut som to kjerringer som hadde klina maskara utover trynet. Båten var like dan innvendig, nemlig SVART.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...