Jump to content

Alternativ varme i båten.


Polarn

Recommended Posts

Lurer litt på om oppvarming av båten med gassapparat, rødspritapparat er no lurt. Lurer litt på dette med avgasser o.l.

Hva bruker dere som ikke har dieselvarmer eller parafinvarmer?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kokeapparatet, som er slik enkelt kjøpt på Biltema og går på gass. Fordelen med det er at det er små propanflasker, så fare for noen stor lekkasje og bli forgiftet er liten.

 

Men gassen avgir noe enormt med fuktighet, så etter ett minutt med gassen blir vinduene dugga igjen. Drømmen er en webasto eller eber, men de er litt dyre enda.

 

Ellers så har jeg en kamerat med defrosterapparat, altså slik som sitter i bilen, med radiator. Dette er helmaks, men her er du avhengig av driftstempratur på motoren for å få varm kjøleveske i apparatet. Her på Storsjøen som vi har båtene er det ingen som bryr seg om man står på tomgang i 10 timer...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Ønsker meg webasto jeg å, nesten et must i norge. Men det er svinedyrt. Alternativet blir noe sånt http://maritim.no/product.aspx?id=21852&am...upkey=009003040 men det kan ikke sammenlignes en gang.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Alt som går på gass lager dugg. Du kan ikke bruke gassvarme under gange, da må du iallefall ha hue utenfor kallesjen.

 

Jeg bruker ikke gassen i kabinen heller, pga fuktigheten.

 

 

 

Vask vinduene mes SALO på insiden så slipper dere dugg, jeg har 2 gass varmere og wallas 2400, bruker ofte disse gass ovnene vi, syntes dette funker bra jeg.

Link to post
Share on other sites

Leste for noen år siden om et produkt som var bestykket med mange te-lys, som varmet opp en stålplate® som igjen varmer opp lufta. Har prøvd å finne igjen opplysninger om dette men har ikke lykkes. Noen andre som vet hva jeg mener og har opplysninger om dette "varmeapparatet"?

Link to post
Share on other sites

Tror de forsvant rimelig fort fra markedet.

 

De var vel beregnet for 3 T lys. Men folk fikk plass til ett par lys ekstra, sånn liksom for å få skikkelig varme.

Resultat: Det ble skikkelig varmt, flere av dem som tok fyr. Var vel stearinen som ble anntent.

 

Var vel også noen som påsto. At det var så stor forskjell på kvaliteten på disse T lysene. Og at de billigste/dårligste, kunne ta fyr, selv om man kun brukte det foreskrevene antall i varmeren.

 

Ble skrevet noe om det her på plassen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Alternativt er prosjektet jeg skal til med snart:

Har fått tak i en Eber på en bilopphugging. Skal montere denne i løpet av høsten.

 

Den var ikke så dum, prøve å få tak i en som sitter i en bobil eller no.

Tror jeg skal bruke vinteren på å få tak i en slik.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I en kalesjebåt med tilgang på frisk luft, kan T-lys gi en god ekstra varme. Men det er viktig at

de er plassert i gode og sikre lysestaker. Selv har jeg noen holdere av stein som er helt trygge.

Her sørger jeg for litt avstand mellom hvert lys, og med 4 - 5 T-lys på bordet, gir det en god

ekstra varme (i tillegg til kosen).

 

tlys.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I båten min har jeg flere varmekilder. Kokeapparatet på gass, syrefast gasslampe med boks(kan også taes med på land for lys).

Gruvelampe(parafin) til kos og tørking av fuktighet om sommeren+thermic varmeapparat(som svært skjelden brukes).

Ville gått for rødspritvarmer

og evt prøvd å få kjøpt et brukt. Hør med IMS i Sandefjord om han har et brukt/overhalt.

Sikkert mange som kaster ut fult brukbare parafinvarmere til fordel for nyere dieseltyper.

Link to post
Share on other sites

I båten min har jeg flere varmekilder. Kokeapparatet på gass, syrefast gasslampe med boks(kan også taes med på land for lys).

Gruvelampe(parafin) til kos og tørking av fuktighet om sommeren+thermic varmeapparat(som svært skjelden brukes).

Ville gått for rødspritvarmer

og evt prøvd å få kjøpt et brukt. Hør med IMS i Sandefjord om han har et brukt/overhalt.

Sikkert mange som kaster ut fult brukbare parafinvarmere til fordel for nyere dieseltyper.

Ligger en Ardic på finn.no brukt

Link to post
Share on other sites

Vi har denne rødspritvarmeren. Den er grei, men men på langt nær så behagelig som en dieselvarmer. Jeg ville gått for dieselvarmer hvis jeg hadde råd og plass til det.

 

"Bøtta" er som kjent rødsprit og det tar litt tid for den blir varm. Hvis du forvarmr med den snertne gassovnen som er nevnt er det problemet løst, men vær forsiktig da gassovnen har åpen flamme. 1,5kW er dessuten ikke mye, men jo flere personer som er i båten, desto varmere blir det også :smiley:

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...