Jump to content

landstrøm i vinteropplag

Scombrus

Recommended Posts

Her i havna ligger mange båter på land med permanent landstrøm i båten hele vinteren, noen med lader, varme og avfuktaggregat, hva sier forsikringen om dette og hva sier brannvesenet, i fjor brente en båt på land i Fredrikstad men heldighvis så var brannvesenet raskt på pletten og avverget en katastrofe.

Redigert av Scombrus (see edit history)

For første gang i år. Skal jeg ha båten liggende på vannet i vinter.

Kommer til å benytte 3 frostvakt ovner. Disse vil bli koblet til strøm via skjøteledning direkte og ikke via landstrømssentralen.

Er livredd denne tæringsproblematikken og vil derfor ikke ha båtens landstrøm tilkoblet i månedsvis.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hvis bare noen av nabobåtene har problemer med tæring, hva kommer det av? Det måtte jo vært interessant og funnet ut av? Hva er forresten tæring, og hvor skjer detr? Er det hevet over enhver tvil at tæring i tilfelle kommer av at landstrøm er tilkoblet?

Jeg har tilkoblet landstrøm det meste av året, sommer som vinter. Jeg er faktisk i tvil om hva jeg skal se etter, dersom tæring er et problem. Eller er det ikke noe problem, bare en observasjon?

Er det tæring på propell vi snakker om? På sinkanodene?Vil gjerne ha svar fra dem som både har erfart problemet, og som har greie på dette.....og problemene rundt dette fenomenet.

Er det tæring på propell vi snakker om? På sinkanodene?

Det er nok en rekke forhold som avgjør hvor mye tæring du utsettes for. Hvis du har tæring og sinken din virker som den skal, er det den som "ofres" først. Når den er borte, står propellene for tur!

Hvis du vil sikre deg skikkelig mot slike problemer, så skaff deg skilletrafo.

Her i havna ligger mange båter på land med permanent landstrøm i båten hele vinteren, noen med lader, varme og avfuktaggregat, hva sier forsikringen om dette og hva sier brannvesenet, i fjor brente en båt på land i Fredrikstad men heldighvis så var brannvesenet raskt på pletten og avverget en katastrofe.

Kansje om vi leser spørsmålet til trådstarter , så spør ham om fastmontert strøm om vinteren på land . I havna hos oss er det ikke lov med fast strøm ombord på land , mener også det er en forskrift som sier det ettersom vi ikke har lov . Kun bruk av strøm når du er ombord og evt jobber i båten , sånn var det hos oss .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Tror at "på land" er blitt redigert inn senere.

Forbud mot landstrøm på land. Hva er forbudt? Å ha strøm ombord permanent overhodet? Eller er det lov å trekke en skjøtekabel og koble på en frostvakt eller to, men ikke bruke Landstrømssentralen. Greit at båthavna/opplagsplassen har sånne lokale lover.

Men at det er noen forskrift som forbyr deg å ha ett par frostvakter på permanent, tror jeg bare ikke.

Hvis det er tilfelle så er det mange lovbrytere rundt omkring. Og marinaer som leier ut strøm ulovligt. For de fleste plassene så må en vel betale ekstra hvis man skal ha permanet strøm under opplag på land.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg mente opplag på land, gjorde en henvendelse til IF. og fikk til svar at det elektriske uttaket på land skal være dokumentert utført av autorisert elektrikker, de skriver også at det er alltid risiko med skjøteledninger og er ikke å anbefale hvis det ikke oppholder seg personer i båten. Blant annet på grunn av at det er skjøteledninger av ymse slag i bruk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...