Jump to content

Nordkapp 17 HT m/90 Mercury, synspunkter?


Brodern

Recommended Posts

Da har jeg skaffet alt som er listet opp over :) Unntatt kalesjen, den er bestilt og kommer etter April en gang.

 

Har også kjøpt Bay Marine hydraulisk styring og 80 liters tank, men tenker vagt på å bytte den ut med en 140 ltr.

 

Lanterne/antennemast i syrefast er også kjøpt, 70cm.

 

Blir moro å begynne å få på plass sakene

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hadde selv lik båt, en som var levert med innenbordsmotor, 1974 modell, motoren var borte, så jeg skar ut og bygde om for utenbordsmotor, dette var i 1996, satte på en 95 modell 60 hk evinrude, maksfart ifølge farialoggen 30 knop + med 2 personer, at din ikke skulle grie minst 35 knop skjønner jeg ikke. Men god sjøbåt var det :smash:

Link to post
Share on other sites

Ja jeg trodde også den skulle gi litt mer, men kan jo hende at motoren er lat :) Spiller ingen rolle egentlig om den gjør 30 eller 35, det er så sjeldent at jeg kjører så fort alikevel. Det blir ikke noe kos i den farten. Vurderte en større motor, men dropper det, den holder mer enn nok alikevel :)

 

Kjøpte et par Eagle Cuda 168 på nettet, ga 650 pr stk, så da blir det et til meg, og et til julegave til en annen :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Mulig den er lat som du sier, men at det ikke gjør noe er vel ikke helt sant, dersom den ikke yter sine 90 hk pga at den er slitt, er vel alikavel forbruket der og heller mer til, dersom vi antar denne motoren "drikker" 40 liter på full gass og gir 30 knop vil det si 1.6 liter per n.mil, og hvis det er slik at den ikke yter mer en ca 60 hk ville en 60 hk gitt samme fart, men forbruket ville vært ca 30 liter i timen, som gir ca 1 liter per n.mil, med andre ord ett tap på vel 60 % ifølge mitt regne stykke ihht forbruk, men kanskje det ikke betyr så mye... sier ikke forholde er slik, men bare en tanke :wink:

Link to post
Share on other sites

Motoren er sjekket av TSG på Strømmen, der jeg kjøpte båten. De har tatt komp test på den og gått over den og den skal være ship shape. Den går veldig pent og alt funker som det skal (bortsett fra primeren/shoke som er tett)

 

Men selvsagt, det er en gammal motor så ting kan jo være litt i ulage :) Men TSG skal få se på den til våren.

 

Har hentet inn vareprøve på gulvbelegg. Blir sånn tynn greie man limer på (er til båt da). Ikke like fint som ekte vare, men jeg gidder ikke legge på 14mm gulv oppå det som er der. Det blir jo vekt av slikt :)

 

Morsomt å bare kjøpe inn det man trenger, og når våren kommer kan man bare plukke frem det man har kjøpt og begynne på moroa :) Gleder meg til det.

 

Mangler induktiv giver til bensintanken og monteringssett for utvendig påfylling og utlufting, men dette kommer straks tanken er på plass.

 

Ryggputene foran og bak i båten skal også trekkes om pga fargen, nok en kosejobb :) og all krom skal poleres opp, bare sånn at det er gjort. Orginal akterlanterne skal beholdes, selvsagt, og den framme over vindskjermen også.

 

Nå er det bare å vente på sumaren. Men planlegger hele tiden, og håper at overraskelsene ikke blir altfor store når jeg begynner på dette :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da henter jeg gulvbelegg og div småtteri på Torsdag. Det blir 80ltr tank, blir så mye kødd med å tilpasse større tank så jeg dropper det.

 

Ny ankerlanterne er handlet inn og ledpære er i bestilling.

 

Håndrekker med led belysning skal bestilles, må bare måle så jeg får riktig lengde. Disse koster over 1500kr pr stk, så det blir kun 2 av disse. Skal stå akter på hver side.

 

Den induktive giveren til tanken blir kalibrert i disse dager håper jeg.

 

Skal snart begynne nå, skal bare samle sammen noen koblinger og gjennomføringer til dassen.

 

Så kommer bildene.

 

Å ja, glemte at det skal bestilles spottere og overlys som skal i "kabinen" Alle selvsagt i LED utgave.

 

Morro dette :fishing:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for det :)

 

Skal lage en egen tråd om hva som gjøres. Tror det blir ryddigere slik, og tingene kommer mer i riktig rekkefølge.

 

Kommer vel noen spørsmål ang dassen tenker jeg, og sikkert noe annet også.

 

Jeg har "alltid" vært på sjøen, men da i trebåter, og de siste åra en 12ft Alufish. De 2 siste årene brukte jeg en Nidelv 15DC som jeg fremdeles har (som skal selges rimelig ;) ) Nidelven har jeg vel hatt i 4 år eller noe sånt, kanskje lenger. Fikk plutselig et innfall og vips var den på vannet.

 

Nordkapp 17HT har alltid vært en båt jeg har ønsket meg. Den ser ut som en båt skal gjøre i mitt hode, hverken mer eller mindre. Men det er nå min mening :drink:

 

Historien bak denne er jeg ikke sikker på, men den har vært ubåt en liten stund og derfor skal alt elektrisk erstattes (hadde jeg gjort uansett) og alt skal legges opp med LED belysning med unntak av søkelys og arbeids/kai lys, blir mulig Xenon på søkelampa.

 

Liker denne båten, og akter å beholde den. Skal ikke ha større båt uansett.

 

Vet desverre litt lite om disse, men det dukker vel opp info etterhvert. Vet jo at den er laget av Nordsjøplast, og at det finnes mange slike båter utenfor Norge, bla i Sverige.

 

Men kan jo mekke en tråd snart, og begynne med hentebilder av balja. Som forøvrig er solgt som "lett prosjekt" av TSG på Strømmen :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

hadde maken og det aller beste rådet er : sett på aut.trimflaps min ble helt rå - gikk i plan på et blunk og ble myyyyyyyyyyyye roligere i sjøen - dog med innenbordsmotor

og ja .......... sjekk inni dobbeltbunnen - har det vært en sliten kant eller lite hull under suger den vann

min var det slitt litt i kanten og jeg spadde ut 13 søplesekker våt skum - det var tuuuuungt

etter det gikk båten noe inn i h...te :yesnod:

var en sliten b20 jeg heiv ut og satte in borra (2,2) med k kam og webergasser og plana topp og større ventiler

sikkert 150 hk ?? skikkelig amazon/140 konsept

fikk aldri målt farta med gps :nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...