Jump to content

Imorra er det forliksrådet!

Tonic

Recommended Posts

Rart med det, men ting kan skje plutselig med motorer. I løpet av noen få sekunder så er normal drift endre seg til drift fyllt med problemer. Jeg spankulerer temmelig mye i maskinrom og har erfart litt av hvert. Maskineri som jeg nylig har inspisert ligger i tusen knas bare minutter etterpå. Så......da kan jo faktisk selger ha rett spør du meg...

Skal ikke svartmale helt for deg, lykke til..!!! :smiley:

Nå kjenner jeg ikke til "storyen" om det er et merkeverksted du har kjøpt motoren av eller det er en privatperson.

Dersom du har en servicerapport eller en uttalelse fra et motorverksted hva som må gjøres med motoren og kostnadsestimat for reparasjonen er du et langt stykke på vei.

Du må vurdere om du ikke kommer lengre med å kreve heving av kjøpet enn å forlange en sum.

Dette kan bli sett på som du kun er ute etter en rabatt.

Ser fram til avgjørelsen.....å bringe en slik sak til tingretten koster mye penger i gebyrer og advokatsalær.

Og taper en der kan en også bli dømt til å betale motpartens saksomkostninger.

Jeg føler med deg det er absolutt ikke noe hyggelig å komme ut for en slik affære.

Innspill fra sidelinjen...

Hvor lenge disponerte du båten før du klaget til forrige eier? En time... eller en uke...

Du sier du brukte båten en time før den ble varm, kan du bevise det?

Jeg tviler overhode ikke på det du skriver, men har vært i forliksrådet selv. Man skal kunne dokumentere sine påstander nøyaktig. Selv da er utfallet høyst uvisst. Særlig fordi mange forliksråd er fylt opp med avdankede politikere, pensjonister og mye rart.

Har vært i to forliksråd. Det ene besto at folk som tydeligvis hadde juridisk bakgrunn. Jeg representerte en finansinstitusjon og vant saken da vi henviste til og dokumenterte klare vilkår i avtaledokumenter som var brutt.

I neste sak som var nærmest identisk, ble utfallet ett helt annet, da medlemmene med all tydelighet ikke hadde noe bakgrunn i å lese eller fortolke avtaler og kontrakter, men dømte til fordel av innklaget fordi han fikk sympati og de syntes "synd" på ham. De var totalt uproffesjonelle, og dømte ut fra følelser. Det blir håpløst å forholde seg til så lenge man snakker om to selskaper med signerte avtaler. Vi anket selvsagt og han tapte så det suste i en høyere rettsinstans, men det er en annen historie... :cool:

Men som sagt, vær forberedt på alt. Hvis forrige eier er en gammel traver i byens politiske miljø, kjent for medlemmene eller vinner deres sympati gjennom en tåredryppende opptreden som fattig minstepensjonist, kan det godt hende du ikke får noenting. Forliksråd er bingo.. :smash:

Og prosessen er kjempegrei hvis man hadde hatt fagfolk (jurister e.l.) som satt på den andre siden og skulle avsi forliksdom. Det hører desverre med til sjeldenhetene. Og da fungerer det bare på papiret, ikke i praksis.

En kollega opplevde nylig at vår og motpartens advokat i sammarbeid måte fortelle forliksrådet hvilket skjema som skulle benyttes, hvordan og HVORFOR de skulle avsi forliksdom. Begge parter var enige om forliket, problemet var å få forliksrådet til å forstå at de da faktisk måtte avsi dom, da de ønsket å sende saken videre til tingretten slik at de slapp å avsi dom. Da har du feil mennesker på feil plass :crazy:

Fælt så mange eksperter det var her. Alt kommer ann på saken vel...

Det ble minnelig løsning for begge.

Forliksrådet var en grei sak for begge parter. Det satt 4 hyggelige reflekterte personer å hørte jeg la frem saken. Tidligere eier var til dels enig i å finne en løsning etter oppfordring fra "jury". Jeg ville ha 30 000 fikk 23000, så jeg syns vi fikk til en minnelig løsning. Alt var over på 30 min. Syns det var en ryddig greie på å få oppklart eller evt. kommet igang med en sak.

Enig i at dersom du likevel ikke ønsket kommentarer, så var vel ikke dette noen sak å lage en tråd av. Spesielt ikke dersom vi ikke fikk mer informasjon, eller mer tid før møtet med forliksrådet.

Men når jeg igjen leser det første innlegget til trådstarter, var egentlig hele tråden ment kun som en kommentar på ja, nettopp at han skulle i forliksrådet, og at han skulle fortelle hvordan det gikk dagen etter. Så enkelt var det....

Vel - hvis du ikke vil ha kommentarer så er det vel best å ikke skrive om saken her. Poenget med forumet er i min verden at det er en form for toveiskommunikasjon.

Gratulerer med løsningen

Var ikke slikt ment, men saken min har vært skrevet om i et par tråder før, og folk er voldsomme til å svartmale en side av saken. Syns det må være mere intressant å høre hvordan utfallet i saken blir enn å få "fasit" på hvordan det blir før saken har vært oppe.

MEN, for all del. Dette er ett forum der folk kan mene og skrive det de vil, og det er det som gjør det interessant.:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...