Tonic Startet 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2008 Så er dagen kommet da jeg skal prøve saken min i forliksrådet. Saken der tidligere eier nekter for at det var noe galt med motoren, men den går varm en time etter handelen var gjort,kort fortalt. (Agder 840 med 120 hk Perkins). Blir spennende, jeg krever 30 000,- eller at tidligere eier fikser motoren. Forteller hvordan det gikk imorra Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Du får ha lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Rart med det, men ting kan skje plutselig med motorer. I løpet av noen få sekunder så er normal drift endre seg til drift fyllt med problemer. Jeg spankulerer temmelig mye i maskinrom og har erfart litt av hvert. Maskineri som jeg nylig har inspisert ligger i tusen knas bare minutter etterpå. Så......da kan jo faktisk selger ha rett spør du meg... Skal ikke svartmale helt for deg, lykke til..!!! Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 21.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Er nok ikke akkurat i den gaten dette ligger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Slik å forstå at motoren havarerte? Kan du si litt om hva "den andre side" har å anføre? Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 Nå kjenner jeg ikke til "storyen" om det er et merkeverksted du har kjøpt motoren av eller det er en privatperson. Dersom du har en servicerapport eller en uttalelse fra et motorverksted hva som må gjøres med motoren og kostnadsestimat for reparasjonen er du et langt stykke på vei. Du må vurdere om du ikke kommer lengre med å kreve heving av kjøpet enn å forlange en sum. Dette kan bli sett på som du kun er ute etter en rabatt. Ser fram til avgjørelsen.....å bringe en slik sak til tingretten koster mye penger i gebyrer og advokatsalær. Og taper en der kan en også bli dømt til å betale motpartens saksomkostninger. Jeg føler med deg det er absolutt ikke noe hyggelig å komme ut for en slik affære. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2008 (redigert) Å gå videre med en sak fra Forliksrådet trenger ikke å koste så veldig mye penger. Rettsgebyr kan en lese mer om her. Men viktig å vurdere slikt opp mot den aktuelle sak om det er verdt bryet og ikke minst omkostningene. Vurder å kontakte Båtadvokaten hvis du ikke allerede har gjort det. Redigert 22.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Hei, Hold oss oppdatert dette virker interressant. Jeg har ingen tro på at motoren plutselig begynner å bli varm. Om selgeren har sagt at motoren er helt OK og vedkjenner dette i forliksrådet tror jeg du har en god sak. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Innspill fra sidelinjen... Hvor lenge disponerte du båten før du klaget til forrige eier? En time... eller en uke... Du sier du brukte båten en time før den ble varm, kan du bevise det? Jeg tviler overhode ikke på det du skriver, men har vært i forliksrådet selv. Man skal kunne dokumentere sine påstander nøyaktig. Selv da er utfallet høyst uvisst. Særlig fordi mange forliksråd er fylt opp med avdankede politikere, pensjonister og mye rart. Har vært i to forliksråd. Det ene besto at folk som tydeligvis hadde juridisk bakgrunn. Jeg representerte en finansinstitusjon og vant saken da vi henviste til og dokumenterte klare vilkår i avtaledokumenter som var brutt. I neste sak som var nærmest identisk, ble utfallet ett helt annet, da medlemmene med all tydelighet ikke hadde noe bakgrunn i å lese eller fortolke avtaler og kontrakter, men dømte til fordel av innklaget fordi han fikk sympati og de syntes "synd" på ham. De var totalt uproffesjonelle, og dømte ut fra følelser. Det blir håpløst å forholde seg til så lenge man snakker om to selskaper med signerte avtaler. Vi anket selvsagt og han tapte så det suste i en høyere rettsinstans, men det er en annen historie... Men som sagt, vær forberedt på alt. Hvis forrige eier er en gammel traver i byens politiske miljø, kjent for medlemmene eller vinner deres sympati gjennom en tåredryppende opptreden som fattig minstepensjonist, kan det godt hende du ikke får noenting. Forliksråd er bingo.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
CB. Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Jeg tror jeg hadde spart meg bryderiet og om du skulle få noe så blir det langt ifrade 30000 du har bedt om. Lykke til ialle fall. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Hansi Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 (redigert) Forliksråd er bingo.. Ikke uenig. Men systemet er nå en gang lagt opp slik at det er gjerne i Forliksrådet en starter prosessen. Redigert 22.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Og prosessen er kjempegrei hvis man hadde hatt fagfolk (jurister e.l.) som satt på den andre siden og skulle avsi forliksdom. Det hører desverre med til sjeldenhetene. Og da fungerer det bare på papiret, ikke i praksis. En kollega opplevde nylig at vår og motpartens advokat i sammarbeid måte fortelle forliksrådet hvilket skjema som skulle benyttes, hvordan og HVORFOR de skulle avsi forliksdom. Begge parter var enige om forliket, problemet var å få forliksrådet til å forstå at de da faktisk måtte avsi dom, da de ønsket å sende saken videre til tingretten slik at de slapp å avsi dom. Da har du feil mennesker på feil plass Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tonic Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fælt så mange eksperter det var her. Alt kommer ann på saken vel... Det ble minnelig løsning for begge. Forliksrådet var en grei sak for begge parter. Det satt 4 hyggelige reflekterte personer å hørte jeg la frem saken. Tidligere eier var til dels enig i å finne en løsning etter oppfordring fra "jury". Jeg ville ha 30 000 fikk 23000, så jeg syns vi fikk til en minnelig løsning. Alt var over på 30 min. Syns det var en ryddig greie på å få oppklart eller evt. kommet igang med en sak. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fint hvis begge parter er enige da og at du får en fin fortsettelse på eierskapet TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Honduras Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Tydelig at du traff en av de "gode" forliksrådene, og da er det som jeg har nevnt over en veldig grei ordning så lenge man kommer fram til ett forlik. Og du kom jo veldig godt ut av det synes jeg. Fint at det ble ett hyggelig utfall på saken Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Ingar Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fælt så mange eksperter det var her. Alt kommer ann på saken vel... Jøss, det var litt av en kommentar. Er jo ikke lett å komme med noen kvalifiserte kommentarer når du knapt sier noe om hva saken dreier seg om. Ellers gratulerer med utfallet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Hei, Gratulerer så mye, du hadde en god sak, selv om flere var skeptisk her. Kr. 23.000,- Det er å betrakte som full seier. I navnet forlik ligger det i sakens natur at man må ta og gi. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fælt så mange eksperter det var her. Alt kommer ann på saken vel... Vel - hvis du ikke vil ha kommentarer så er det vel best å ikke skrive om saken her. Poenget med forumet er i min verden at det er en form for toveiskommunikasjon. Gratulerer med løsningen Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fint å se at saken løste seg. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fint det ordnet seg. Bare litt synd på han som måtte punge ut for en gml motor da Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Honduras Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Sikkert minstepensjonist også.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Nils1 Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fint det ordnet seg. Bare litt synd på han som måtte punge ut for en gml motor da Støtter denne Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Enig i at dersom du likevel ikke ønsket kommentarer, så var vel ikke dette noen sak å lage en tråd av. Spesielt ikke dersom vi ikke fikk mer informasjon, eller mer tid før møtet med forliksrådet. Men når jeg igjen leser det første innlegget til trådstarter, var egentlig hele tråden ment kun som en kommentar på ja, nettopp at han skulle i forliksrådet, og at han skulle fortelle hvordan det gikk dagen etter. Så enkelt var det.... Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Vel - hvis du ikke vil ha kommentarer så er det vel best å ikke skrive om saken her. Poenget med forumet er i min verden at det er en form for toveiskommunikasjon. Gratulerer med løsningen Var ikke slikt ment, men saken min har vært skrevet om i et par tråder før, og folk er voldsomme til å svartmale en side av saken. Syns det må være mere intressant å høre hvordan utfallet i saken blir enn å få "fasit" på hvordan det blir før saken har vært oppe. MEN, for all del. Dette er ett forum der folk kan mene og skrive det de vil, og det er det som gjør det interessant.:) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Var ikke slikt ment, men saken min har vært skrevet om i et par tråder før Ok, da ville det jo vært en stor fordel om du hadde vist til disse trådene. Denne f.eks. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=41701 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.