roaldbj Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Jeg har lest flere innlegg fra Tonic tidligere om denne saken, bl.a. dette innlegget: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=562029. Jeg synes at Tonic har gitt en grei redegjørelse for sitt standpunkt. Det hadde vært ønskverdig at motparten hadde redegjort for sitt syn. Nå vil jeg gratulere med at saken er løst i forliksrådet. Jeg har hatt sak som er løst forut for forliksrådet og sak løst etter forliksrådet. Før jeg hadde noen særlig erfaring med båtkjøp hadde jeg en sak som endte i Tingretten. Dommeren ville at vi måtte løse saken uten at hun avsa en dom. Jeg var bekvem med dette fordi en dom ofte belaster begge parter. Min lærdom av saken til Tonic er at alle, absolutt alle forhold ved båtkjøp bør nedtegnes skriftlig - men da blir det kanskje ikke noe salg? Utfordringen er at de som kjøper båt for første gang har liten erfaring med avtaleverket, mens de som selger båt for n-te gang kjenner alle "smutthull". Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Ofte må en få en lærepenge av egne valg, noe jeg selv har opplevd mange ganger. Som kjøper burde man sjekket ting mye bedre, og som selger må man ikke holde tilbake opplysninger. Og blir det en tvist så finn en minnelig løsning som begge kan leve med. Etter loven så er det like "farlig" å selge som å kjøpe. Som Roaldbj skriver så kan man triksa ved n'te salget/kjøpet. Men når sola skinner og kalesja er av, så er kostnader og sorger en saga blott. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fikk du orden på motoren i løpet av sommeren da? Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 22.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Nei ville ikke begynne på noen store rep før saken var over. Har tusla i maks 8 knop rundt i hele sommer. Ganske kjipt noen ganger, men jeg kom dit jeg skulle. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Fælt så mange eksperter det var her. Alt kommer ann på saken vel... nei ,nei ,nei I forliksrådet kommer det sjelden eller aldri an på saken men mere om aktørenes erfaring fra å møte i forliksrådet. Når selgeren som her møtte opp og helt sikkert uten bistand av jurist og inrømmer å ha solgt en motor som ikke virker så har du hvert heldig og har dermed fått medhold i nesten hele kravet ditt. Det er like dan i forliksrådet som i retten , det er aktørenes dyktighet i å fremlegge sin sak / motsvar som avgjør resultatet , ikke selve saken. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2008 Det er like dan i forliksrådet som i retten , det er aktørenes dyktighet i å fremlegge sin sak / motsvar som avgjør resultatet , ikke selve saken. Kan godt være, men husk at selv i Forliksrådet er en under ed så ærlighet og ens egen moral spiller også inn på sluttresultatet. Sitér dette innlegget Link to post
orjack Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Nå er det jo ikke sikkert du får pengene selv han er "dømt". Har selv en sak (ikke båtkjøp) hvor selgeren ble dømt i tingretten til å betale 80.000, nå 8 år etter er han skyldig meg 130.000. Uttleggsbegjæreing og det hele, man trenger vist ikke betale selv om man er dømt. Noe annet er hvis det er staten som skal ha pengene da klarer de nok å inndrive dem. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Har du snakket med Disse karene da.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hansi Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Pengene kommer sikkert til mandag hvis en kontakter de som nevnt i siste innlegg. Skal ikke spøke med slikt. Redigert 23.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Hehe. "Relativt seriøst inkassoselskap" står det på siden. Er nok ikke nødvendig for min del. Jeg har med en ryddig kar å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Hva med din egen ryddighet , jeg synes du fikk alt for mye avslag uten å måtte forelegge noen dokumentasjon om hva som var eller ble feil på motoren , fx om feilen kan rettes bare med en ny termostat eller impeller koster det vell ikke så mye mere en hundrelapp. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Var du tilstede under forhandlingene? Nå har ikke jeg finlest innleggene som førte fram til denne tråden, men i denne har det vel ikke blitt redegjort for hvilken dokumentasjon noen av partene la fram..? Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Tonic Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Hva med din egen ryddighet , jeg synes du fikk alt for mye avslag uten å måtte forelegge noen dokumentasjon om hva som var eller ble feil på motoren , fx om feilen kan rettes bare med en ny termostat eller impeller koster det vell ikke så mye mere en hundrelapp. Jeg sjekket alle ting som var enkelt å fikse, termostat, impeller, inntaksil, filter, varmeveksler. Tidligere eier hadde alle anledninger til å fikse den selv men valgte å holde seg unna. Han ville heller ikke sette den på verksted. Så jeg har både vært tålmodig, og snill på beløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Var du tilstede under forhandlingene?Nå har ikke jeg finlest innleggene som førte fram til denne tråden, men i denne har det vel ikke blitt redegjort for hvilken dokumentasjon noen av partene la fram..? Joda vi satt bare å diskuterte hvordan vi kunne løse det, jeg tidligere eier og 4 i "jury". Han ene i "juryen" var teknisk kar så det gikk saklig og greit. Jeg hadde dokumentasjon, bilder & video av hva som skjer, hva jeg hadde sjekket og 3 forslag på løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Var det foliksrådet i Oslo du var i? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Tonic Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 Arendal Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 23.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 (redigert) Har du fikset motoren da? Kva var evt. feilen? Redigert 23.Oktober.2008 av eysteind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.