Jump to content

Ombygging av Ford York til Ford FSD


Moas-ark

Recommended Posts

Hei! Jeg har akkurat kjøpt meg en ford motor, selger trodde det var en 54hk York, men var ikke sikker. Jeg har blitt fortalt at det har gått frostveske i sylindrene og at blokka må byttes. Jeg ser det er flere har på forumet som har både York og Fsd og som kanskje kan hjelpe meg med å finne ut hvilken jeg har, og om den eventuelt kan bygges om!? Dette er da numrene jeg har funnet på motoren. På forhånd takk!

785F6015AAA

T5

7H17

bilde247.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette kan godt være Ford York, eller fordsabb 2401e som den også heter. Trenger nok flere bilder fra forskjellige vinkler for å være sikker. Anbefaler deg å sjekke instruksjonsboka, den finner du her:

Instruksjonsbok FordSabb 2400-serie

Det kan nok være vanskelig å finne deler til motoren, men har til tider sett delemotorer annosert på finn.no og rubrikk.no.

Hvis du velger å bytte til Ford FSD kan du bruke det meste av mariniseringsdeler fra din gamle motor. Du finner mye informasjon om dette her på baatplassen, spesielt vil jeg anbefale Index, som nylig har byttet til Ford FSD.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for instruksjonsbok! Det meste tyder på at det er en York ja. Fant ut at Land Rover 1960 mod. har samme motornr, så det høres gammelt ut! Etter hva jeg forstår, så passer mariniseringen og giret over på FSD`en. Passer marinepanna også? Hvor ny motor kan jeg bruke? Er det noe som ikke passer og som vil skape problem under ombyggingen? Det virker jo mest logisk å oppgradere til FSD! Har du møtt på noen problemer etter ombygging Index?

Link to post
Share on other sites

Marinepanna passer også ja! Du kan bruke motorer fra 1985 til 1992, etter dette har de mer elektronikk og er derfor mindre egnet i båt. Det som ikke passer er sjøvannspumpe, oljefilter/tilkopling til oljekjøler og fremre motorfeste på høyre side. Sjøvannspumpe må monteres på reimhjulet på veiven ved hjelp av hjemmelaget adapter (må dreies, så her gjelder det å kjenne noen som kan dreie), Motorfestet må bygges om for å gå klar av dynamoen, og adapter til oljekjøler kjøpes fra KD Trading. Vacuumpumpe på dynamoen fjernes, venstre motorfeste fremme må slipes litt for å passe og du må lage til et opplegg for å kople til gasswiren. Har du dårlig med plass i høyden så må kanskje innsugsmanifoilen bygges om med stuss ut til siden i stedet for oppover. Hos meg gikk det akkurat slik den var. Litt arbeid er det, men ikke så kostbart. Ca 1100,- for filteradapter, og 3500,- for pumpe. Ellers er det jo alltid greit å skifte tetningsringer, registerreim m.m. når man likevel har motoren ute, så litt blir det alltids. Men alt i alt en grei vinterjobb, og så ender du opp med en veldig grei motor! Min starter lett som ingenting, bruker ikke olje og har knapt synlig røyk uansett temperatur eller turtall. Kun en ørliten dott ved oppstart av kald motor, men knapt synlig. Så jeg er i alle fall godt fornøyd med mitt bytte!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut, da kanskje det ikke var så dårlig kjøp alikevel. hva må jeg regne med å betale for en FSD? Betalte 1500,- for Yorken med Borg Warner gir, ser relativt velholdt ut, var vist topppakningen som hadde gått.

Link to post
Share on other sites

Du får deg en grei FSD til 3-6000,-. Prøv å finne en som ikke har gått så langt. Min var vel gått 180.000, men disse motorene går langt før overhaling så det gjør ikke så mye om den har gått mer enn dette egentlig. 1500,- for gear, varmevekslere, bunnpanne m.m. er et kjempekjøp, så her har du et greit grunnlag for en ny båtmotor! Selv endte jeg vel opp med 13-14.000,- alt inkludert, ikke så galt for ny motor det når alternativet er en helt ny til 150 til 200.000,-! Nytt er jo nytt da, men det er jo greit om verdien på motoren står litt i forhold til båtens verdi før og etter bytte. Derfor endte jeg opp med denne løsningen, og det ser ut til å fungere helt flott for min del!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jo, det er helt sant, det må stå til både båten og lommebokas verdi! Takk for oppløftene ord! Jeg får bruke min nærmeste fremtid til surfe nett og skroter etter motor. Er det noen her på baatplassen som har eller vet om en, så rop ut! Tanken på å få 70 hk, istedet for 54 er jo helt topp! :sailing:

Link to post
Share on other sites

. Er det noen her på baatplassen som har eller vet om en, så rop ut! :sailing:

Har ein FSD 425 komplett i deler, 50000km, nytt pakningsett, nye lager, komplett nytt Bowman mariniseringsett.

Tenkt brukt i ein Biam 660 for rundt 15 år sidan.

Et stempel hadde satt seg. Blokk kontrolert og sylinder pussa av motorverksted. Kan også evt. selgest ferdig sammensatt. Den er uten turbo og elektronisk styring.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Ja, denne motoren skal være på 70 hk. Kings maskin i Bergen hadde i sin tid et par artikler i bladet "Sjøsport"om marinisering av bilmotorer, deriblant denne. Denne motoren tok dei ut opptil 130 hk av, ved hjelp av turbo og ei "større" dieselpumpe. Hørte i ettertid at dette resulterte i fleire havari. Motoren skal fint klare oppjustering til 110hk, ved hjelp av turbo. Om Lucas dieselpumpa kan brukes til 110 hk veit eg ikkje.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at den har en del elektronikk, som kan skape en del problemer i sjøluft! Elektronsik styring av innsprøytningspumpen, f.eks. I tillegg er bilturboer luftkjølte, og kan blir rimelig varme utvendig. Ikke alltid så greit i en båt, motoren sitter mer innelukket der. Jeg er også litt skeptisk til om gearet ditt vil takle de ekstra kreftene. Jeg for min del ville ha funnet en uten turbo fra før midten av 1992, dvs typen med lavt innsug og CAV innsprøytningspumpe. Denne er helt uten elektronikk, og driftssikker som få...

 

Noen få motorer fra 1992 har Bosch innsprøytning, og innsugsmanifoil som går over toppdekselet og ned på motsatt side. Disse egner seg også dårlig, da de har eletronisk styring av luft og dieselmengde m.m., dvs en masse leamikk man greier seg fint uten i båten! I tillegg bygger denne ca 15cm ekstra i høyden, og det hadde i alle fall ikke jeg plass til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Etter intens forskning så fikk jeg litt svar her og der. Motoren var en 91 mod, og turboen satt ved manifoilen og var visst bare å ta bort. Men det viste seg at dieselpumpa var gåen, så da blir det for mye pes, og den hadde visst gått 280000, så letingen fortsetter, har et par til på hånda, uten turbo!

Link to post
Share on other sites

Hei folkens no har eg forsket litt på ang Ford FSD INDEX sier at ein motor fra 83-92 er eit bra valg ,men det eg lurer på er det det alle motorane i Transitter heter? i denne modell klassa ? med eller uten turbo ? sjekk linken under er dette ein slik motor

 

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=2010398

 

Eller hva betyr FSD ? spørr kansje litt dumt nå da men men .. :cheers:

 

mvh Frosten

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Steinsvigen! Det er ikke lett å forstå alt her. Men etter hva jeg har forstått til nå, så er det en liten forandring på blokka fra York til FSD, så derfor er det et navne bytte. Motoren het Ford York fram til 1985. Fra 1985 heter den FSD. Denne FSD motoren, iallefall blokka til denne, blir brukt helt frem til 2000. Mens topp og deler ellers, blir forandret opp gjennom årene! Folkens, rett meg hvis jeg skriver noe feil! :crazy: .Så etter hva jeg har forstått, så heter 2,5 literen som Transit bruker fra 1985 til 2000 FSD. den kan være med eller uten turbo, med mekanisk eller elektronisk diesel pumpe osv. Ang. annonsen så ser det ut som det står 2 liter, da er det ikke FSD. Legger ut en link til ferdig FSD båt motor FSD marinemotor

Link to post
Share on other sites

INDEX sier at ein motor fra 83-92 er eit bra valg

 

Ikke 1983! 1985 til 1992. Nyere motorer kan også brukes, men da får man med en del elektronikk som i alle fall jeg vil forsøke å unngå i båten...

 

Fra 1985 heter den FSD. Denne FSD motoren, iallefall blokka til denne, blir brukt helt frem til 2000. Mens topp og deler ellers, blir forandret opp gjennom årene!

 

Det stemmer! York motoren er en 2,4 liters forkammermotor, FSD'en er en 2,5 liters direkteinnsprøytet motor! Selv om de ser ganske like ut, er det meste forskjellig. Men den er bygget slik at gear, eksosmanifoil etc passer overens. Og det er jo greit for oss som trenger å fornye maskineriet...

 

Fordelen med FSD 425 motoren er at denne er grei å skaffe deler til, samt at den er en betydelig bedre motor enn York'en. Og i og med at den er direkteinnsprøytet starter den også lett som ingenting, og trenger ikke gløding.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

sjekk linken under er dette ein slik motor

 

Få selgeren til å lette på panseret og ta et bilde av motoren, så ser vi kjapt om dette er rett sort! Hvis det stemmer at motoren er en diesel er det rett blokk, men det kan være en med Bosch innsprøytning siden det er en 1992 modell. Eller en med turbo...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg må takke Index for veldig nyttig informasjon, på min leting etter motor! :flag: Det er en vild jungel med mange meninger og mye synsing, så det er deilig med fakta som faktisk stemmer i bakhånd! :cheers: Jeg har fortsatt ikke fått meg motor, men har to stykk på lur. det er desverre ikke noe historikk på dem, aner ikke hvor langt de har gått, men de ser fine ut. Den ene er en 89 mod og den andre 91. Føler dette er et sjansespill, men prisen på 2500,- er jo fristene!

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kjenner til har alle turbomotorene elektronisk styring av dieselpumpen. Så om du skal bruke denne uten turbo må du i så fall skifte pumpe og kanskje dyser. Hvis du ikke er en racer til å programmere elektroniske styringssystemer da...

 

Det er selvfølgelig ingenting i veien for å ha elektronikk på en båtmotor, men det gjør installasjonen vanskeligere for oss som skal mekke til saker og ting på egenhånd. Jeg holdt på å kjøpe en 1992 modell uten turbo, men med Bosch innsprøytning. Denne hadde sensorer for luft og drivstoffmengder, spjell på lufttilførsel og mye annet rart. Fant ut at dette ble litt for avansert for meg, så jeg endte opp med en fra 1988 uten alt dette leamikken. Alt lar seg tilpasse, men en enkel motor uten noen form for styringssystemer er en befrielse etter mitt syn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

obs. Turboen falt av 91 modellen i redigeringen. Du har nok helt rett! Det vil nok være 89 modellen som er aktuell! Men uten historikk er jeg skeptisk :sweat: Letingen fortsetter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Historikken er vel ikke så kritisk, hvis den går fint, starter lett og ikke ryker. Dette er slitesterke motorer, som går lenge! Om den har gått 150 eller 300 tusen så burde det uansett være mye motor igjen om den er riktig vedlikeholdt. Og om den viser seg å være dårlig, så har du jo allerede modifisert de delene som skal til, så da er det bare å få tak i en ny motor, flytte alt over og prøve igjen! Litt arbeid, men det går lettere andre gangen.... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Endelig, så er motoren på plass i garasjen!! Fant den på finn.no i helgen. 86 mod. FSD som hadde gått 175000, ganske så fin pris var det også, 2500,- :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...