Jump to content

Ombygging av Ford York til Ford FSD


Moas-ark

Recommended Posts

Jeg søkte på finn.no/torget etter transit, og fant der en motor plukket ut av kolidert bil. Har ikke hørt motoren gå, men det er deilig å slippe all mekking og surring for å få ut motoren. Så jeg valgte å stole på selgeren. Det er jo synd at finn.no ikke har en egen rubrikk for motor og deler slik som båtsiden har, det hadde jo vært mye lettere! Vet ikke hvor du holder til enn, men det står en annonse fra Andebu, som skal ha transit diesel.

Link to post
Share on other sites

Ellers så hadde Melrakke en fin motor liggende. Den oversteg desverre mitt budsjett, men det skal det ikke så mye til for å gjøre. Melrakke har skrevet litt om motoren tidligere i denne tråden!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var i dag på Mekonomen i Uddevalla for å kjøpe pakningsett til motoren. Iogmed jeg er usikker på årsmodellen, så fikk jeg et problem, da det fantes to forskjellige sett, et fra 86-88 og et fra 88-92, noen som vet hva forskjellen er? De kalte den også York helt frem til 92 :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan vel ikkje svare ordentleg på spørsmålet ditt THOMSPED. Men, pakningsettet til min motor (FSD 425)

skal dekke 1984-on.

Det ser ut som det er laga i Spania, av merke GLASER og har nr. B 31071 00F 00.

Toppakningen har nr. 06679 80 F

Håper nr. kan være til hjelp, øvrig informasjon på pakningsettet er

 

Transitt 80-100-100L

Transitt 120-130L

Transitt 160-160L-175-190-L

2496 cc. 68 Ps

Diesel Inyeccion directa

4 Cil. OHC Diametro (93,6)

 

No Lote Fabricacion: 99072000

 

 

Skreiv tidlegare at motoren hadde ei Lucas dieselpumpe, dette er ikkje rektig. Motoren har CAV pumpe.

 

Mvh melrakke

Link to post
Share on other sites

index skrev:

Lucas/CAV, det er samme sak.

 

OK, det visste eg ikkje.

Men etter den informasjon som eg har fått må ein bruke ei Bosch pumpe (uten elektronikk) på denne motoren,

dersom ein monterer turbo. CAV pumpa leverer for lite diesel, og kan heller ikkje justeres nok opp.

Veit ikkje hvilke Bosch pumpe, men har dette, så vidt eg kan huske, frå Ths. Brekke i Haugesund,-som privat hadde montert drev på ein slik ombygd motor (FSD 425).

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Jeg tar med meg tallene til butikken igjen og ser en gang til. Vi må ha blingset litt, både jeg og han i butikken. Det er jo denne motoren jeg har "FORD TRANSIT (I) Diesel, 2,5D, 1984-1991, 50KW/68HP , 2496CC , 4AB" og jeg fant pakningsettet til denne på mekonomens nettside. 1200,- svenske kr kan jo ikke være helt feil, ser KD trading tar 1900,- for dem.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå fått kjøpt pakningsett, det var selvfølgelig en smule lettere med motortype nr, og det ble billigere enn forventet 500,- nok på mekonomen i Sverige :smiley: Det jeg lurer på nå er hvilken sjøvannspumpe andre her bruker? Hos KDTrading(nettsiden) finner jeg bare pumper spesifisert til BMC :confused:

 

 

Ser at emnetittelen ikke stemmer så godt lenger, går det ann å gjøre om på den?

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KD Trading skaffet pumpe til meg. En Johnson pumpe, lurer på om den heter F5B9 ? Beregnet for montering på reimskiva på veiven. Betalte vel rundt 3500,- for min, men har sett at jeg nok kunne fått den for under halvparten fra USA. I tillegg må det dreies en adapter, en tidkrevende jobb i følge kompisen som gjorde det for meg! Så en god kompis som kan dreie er god å ha :yesnod: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Se der ja! Tok en liten gogly og fant denne Johnson pump F5B-9! Er det denne? Og apropå kompiser, så får jeg håpe cognac muting funker :lol:

Hvordan har det gått med din motor, funnet en ny eller?

Link to post
Share on other sites

Der har du den ja, til en brøkdel av prisen jeg betalte. Kan prøve å huske å ta et bilde av adapteren min neste gang jeg er i båten. Jeg har fått tak i ny motor, dvs en hel bil. 1990 modell denne gang,men det går helt greit! Nå gjelder det bare å få tid til å skru litt, holder på med bad og kjellerstue hjemme også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det gjelder å ha nok å gjøre! :lol: Det gikk jo fort å finne en ny! Jeg letet vel nesten hele Østfold rundt, og kan vel si at det ikke opplevdes som om det var for mange av dem. Her er de populære som russebil, noe som gjør dem dyre. og noen gjør butikk av å selge de i Afrika.

Bilder hadde vært helt topp! :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Da løfter jeg denne igjen. Har de siste dagene begynt å plukke litt på motorene og da dukker det selvfølgelig opp noen spørsmål! Transit mortoren har en litt snodig dynamo, har jeg lagt merke til, med en vakumpumpe på baksiden! Hva er denne til. Jeg har lest gjennom Haynes transit bok uten å finne informasjon om hva den er til , bare hvordan å bytte :diving: Men det står om den i kapitelet om bremser. Stemmer det, kan jeg bare fjerne hele skiten?

Neste spørsmål er om vifta i framkant av motoren. Remmhjulet som vifta sitter på, styrer det noe mer en vifta? Eller er det også noe jeg bra kan fjerne. På York motoren sitter vannpumpa på denne plassen!

Hadde vært veldig moro om dere med Fsd motor hadde noen bilder :flag:

Link to post
Share on other sites

Vacuumpumpa er til bremseservoen, og den trenger du ikke i båten! Jeg fjernet min og kappet av akslingen med vinkelsliper, det har fungert helt fint. Hullet i bliokka brukte jeg til oljetrykksgiver, og den tykke slangen i utløpet ble plugget. Reimhjulet til vifta kan ikke fjernes. Men du kan få tak i en sjøvannspumpe som passer på akslingen som vifta sitter på, sånn at pumpa står der som vifta stod. Hos meg passet ikke dette, på grunn av skottet til toalettet kom i veien. Så da ble det adapter på reimhjulet på veiven i stedet.

 

Kan prøve å finne noen bilder hjemme, jeg skal da ha litt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Noen som vet hvor bowman deler selges? Gjerne i Østoldområdet! Har åpnet opp varmeveksleren for å sjekke den innvendig og kunne tenke meg å bytte diverse pakninger før jeg monterer den igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Hei! Løfter denne tråden igjen etter 12 år. 😜 Båtprosjektet gikk i stå og båten er hugget. Nå sitter jeg igjen med 2 motorer i garasjen. Er det noe interesse for slike lenger? 

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt de ut på Finn. Etter noen minutter fikk jeg tilbud om bytte med en handycapscooter. 😂 Det er bare en liten tur over fjellet det Index 😜

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...