Jump to content

Velge volvo eller mercruiser bensin?

Yankee

Recommended Posts

Om en velger bensinsluker eller dieselsluker er vel stort sett det samme. Fordel med bensin kontra diesel er mindre støy, mindre vibrasjon, enklere vedlikehold. Hadde selv en 2003 mod Mercruiser 5.0 MPI på 260 hk i forrige båten. Ikke noe negativt å bemerke med den. Og ikke minst i disse øko tider, en bensinmotor er mye rimeligere i innkjøp kontra en dieselmotor.

Redigert av Hansi (see edit history)

Erfaringene mine så langt med bensinmotor er:

Positivt:

- Billig motor i innkjøp :lol:

-En D3, 130hk bensin inkl. drev koster 100.000, diesel koster det dobbelte

Negativt:

-Bensin er lettantennlig så er litt skeptisk og tenker mye på dette.

-Vanskelig å få noen til å se på motoren mtp. vedlikehold og problemer. Bilverkstedene gruer seg for å gå ut og båtleverandørene her styrer med dieselmotorer. (NB. tusen takk til Volvo Arendal foresten :flag: ) De har peiling, og det har nok med antall bensinmotorer på sørlandet kontra vestlandet :smiley: )

Mener Mercruiser bygger V6 og V8 bensinmotorer for VP. Mange er sorte til og med.

Mariniseringen er lik også etterhvert.

Kun mindre forskjeller. Så det blir hipp som happ med det.

Personlig ville jeg valgt Mercruiser pga drevet. Finn en med ett bravo drev så slipper du tull med at motoren stopper ved gearing etc.

Bravo drevene gearer også mykt og fint i forhold til Alpha.

Drevet er mye lettere å demonter/montere, belger byttes hvert 6-7 år og det er relativt enkelt.

Kjøper du nytt koster det ikke mye ekstra for en med ferskvannskjøling. Lurt den dagen du selger igjen!

Hei, valget mellom bensin og diesel er for meg enkelt. Har kjørt med 7,4l de siste årene så for meg er nok denne motoren snill med hensyn på forbruk.

I Mandal har vi Mandal Marine som driver med amerikanske båter. De ordner service på begge typer motor. Ingen problem.

Jeg kjenner til mercruiser fra før. Ok motorer. Volvo har jeg aldri hatt, og som det nevnes i tråden her så trodde jeg også det var samme blokk, men er ikke sikker. Er elektronikken også den samme? og hvordan er drevene til Volvo`?

Drevene til VP er veldig bra de også, men er litt mer klønete å få av og på.

Vedlikeholdsmessig tror jeg det er omtrent samme prisen. Syntetolje på VP, Mercruiser HP olje på Merc. Zinken er nok noe dyrere til merc. (eller aluminiumsanoder som de bruker).

Hvis stålpropeller på DP drev, er det nok noen tusenlapper dyrer til Merc. Men det jo ikke så ofte man går på grunn...

Kan også nevne oppretting som bør sjekkes oftere på Merc. enn VP. Men det bør verkstedet være klar over.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...