Yankee Startet 26.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2008 Jeg skal kjøpe ny båt, som vanlig, men er i tvil om motortype jeg skal velge. Skal kjøpe en monterey 250. De kommer både med mercrusier 5.0 mpi. Noen som kjenner til forskjellene på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Må jo bli som og velge mellom Pest og Kolera. Bensinslukere begge to. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Om en velger bensinsluker eller dieselsluker er vel stort sett det samme. Fordel med bensin kontra diesel er mindre støy, mindre vibrasjon, enklere vedlikehold. Hadde selv en 2003 mod Mercruiser 5.0 MPI på 260 hk i forrige båten. Ikke noe negativt å bemerke med den. Og ikke minst i disse øko tider, en bensinmotor er mye rimeligere i innkjøp kontra en dieselmotor. Redigert 26.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Er ikke både volvo og merc basert på GM blokk da? Hva er foeskjellene i specs på disse? kan begge leveres m duoprop? Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Hansi Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Kan fåes med begge deler. 5.0 MPI leveres standard med Alpha One. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Jeg ville valgt merke etter hvilke forhandlere/verksteder du har mest tillit til i nærområdet. Grunnmotoren er jo lik. Også kommer jo magefølelsen inn. Hvilket merke klinger best inne i ditt hode? Mercruiser Mercruiser Mercruiser Mercruiser Mercruiser Mercruiser Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 26.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 Jeg ville valgt merke etter hvilke forhandlere/verksteder du har mest tillit til i nærområdet Støttes. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Honduras Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Etter å ha lest en del på BP har jeg lært at den grønne lakken på VP'en går ut over driftsikkerheten.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
AQ140A Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Erfaringene mine så langt med bensinmotor er: Positivt: - Billig motor i innkjøp -En D3, 130hk bensin inkl. drev koster 100.000, diesel koster det dobbelte Negativt: -Bensin er lettantennlig så er litt skeptisk og tenker mye på dette. -Vanskelig å få noen til å se på motoren mtp. vedlikehold og problemer. Bilverkstedene gruer seg for å gå ut og båtleverandørene her styrer med dieselmotorer. (NB. tusen takk til Volvo Arendal foresten ) De har peiling, og det har nok med antall bensinmotorer på sørlandet kontra vestlandet ) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 V åtterne til VP er såvidt jeg har hørt rimelig driftssikre. De fleste diskusjoner som har gått på dette forum gjelder vel D motorene, eller tar jeg feil ? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Mener Mercruiser bygger V6 og V8 bensinmotorer for VP. Mange er sorte til og med. Mariniseringen er lik også etterhvert. Kun mindre forskjeller. Så det blir hipp som happ med det. Personlig ville jeg valgt Mercruiser pga drevet. Finn en med ett bravo drev så slipper du tull med at motoren stopper ved gearing etc. Bravo drevene gearer også mykt og fint i forhold til Alpha. Drevet er mye lettere å demonter/montere, belger byttes hvert 6-7 år og det er relativt enkelt. Kjøper du nytt koster det ikke mye ekstra for en med ferskvannskjøling. Lurt den dagen du selger igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Hei, valget mellom bensin og diesel er for meg enkelt. Har kjørt med 7,4l de siste årene så for meg er nok denne motoren snill med hensyn på forbruk. I Mandal har vi Mandal Marine som driver med amerikanske båter. De ordner service på begge typer motor. Ingen problem. Jeg kjenner til mercruiser fra før. Ok motorer. Volvo har jeg aldri hatt, og som det nevnes i tråden her så trodde jeg også det var samme blokk, men er ikke sikker. Er elektronikken også den samme? og hvordan er drevene til Volvo`? Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Drevene til VP er veldig bra de også, men er litt mer klønete å få av og på. Vedlikeholdsmessig tror jeg det er omtrent samme prisen. Syntetolje på VP, Mercruiser HP olje på Merc. Zinken er nok noe dyrere til merc. (eller aluminiumsanoder som de bruker). Hvis stålpropeller på DP drev, er det nok noen tusenlapper dyrer til Merc. Men det jo ikke så ofte man går på grunn... Kan også nevne oppretting som bør sjekkes oftere på Merc. enn VP. Men det bør verkstedet være klar over. Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 den grønne lakken på VP'en går ut over driftsikkerheten Er det ikke slik at bensinmotorene til Volvo er røde - så fargen skulle ikke bli noe problem. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Jo de er røde , da kjøper jeg en Noen som vet om blokka er samme på merc og volvo fortsatt? er elektronikken den samme? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.