nemotron Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Jeg har kjøpt meg en Shakespeare 15,6" med Evinrude 90 Hk. Har ikke fått båten på vannet og tror neppe det blir noe av i år, men synes motoren virker litt stor for denne båten. Har sett på gamle reklamer for båten at den skal tåle større motorer enn 90 Hk men, kunne heller tenkt meg en mindre lettere motor på 60-70 hk. Hva er de letteste motorene i denne klassen, har hørt at Yamaha skal være lette motorer, og mener jeg leste et sted at Mercury 60 hk også skulle være veldig lett. Noen som vet om det finnes noen oversikt, evt ca vekt på disse motorene, antar at det er endel forskjell i vekt på disse og v4 motoren jeg har nå. Sikert mange som ikke forstår at jeg vil gå ned i motorstørrelse men men... Yamaha, Suzuki og Tohatsu er vel Japansk(eller asiatisk) så det er vel millimeter skruer på disse mens evinrude/johnson og mercury(force)/mariner er amerikansk og bruker tommer eller tar jeg helt feil her? Mvh Fersk båteier Quote Link to post
chagall Posted October 26, 2008 Share Posted October 26, 2008 Hva er de letteste motorene i denne klassen, har hørt at Yamaha skal være lette motorer, og mener jeg leste et sted at Mercury 60 hk også skulle være veldig lett. Yamaha, Suzuki og Tohatsu er vel Japansk(eller asiatisk) så det er vel millimeter skruer på disse mens evinrude/johnson og mercury(force)/mariner er amerikansk og bruker tommer eller tar jeg helt feil her? Hei, Mercury 60 hk veier ca: 112 kg. Når det gjelder din antydning om millimeter og tommer har du helt rett. Når det gjelder vekter på de forskjellige motorer kan du søke på de forskjellige merker. lykke til. Quote Link to post
nemotron Posted October 26, 2008 Author Share Posted October 26, 2008 Takk for svar :) Er det noen merker det er vanskeligere å skaffe deler til enn andre, tenker nå på motorer fra ca 1980-1990 ? Noen som har erfaring med Mercury 60-70 hk? 60hk er såvidt jeg vet 4 sylindret[hva med 70hk er den 4 eller 6 sylindret?], mens de andre produsentene sine motorer i denne hk-klassen har 3 sylindere. Innbiller meg at jo flere sylindere desto mere tap(dårligere vikrkningsgrad), høyere bensinforbruk? Burde vel være mulig å få bytta en Evinrude 90Hk i en 60-70Hk selv om dette kanskje denne hk-klassen er mer populær.. Quote Link to post
Hebbe Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Synes du skal prøve båtem med den motor du har før du bytter den med noe mindre. Muligheten for at dette fungerer godt er jo til stede ettersom den har denne motor i dag. Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Honduras Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Det er også rimeligere å kjøpe ett sett med fastnøkler i tomme-størrelser enn å kjøpe ny motor fordi du bare har fastnøkler i mm fra før. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
csvirus Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Hei, Mercury 60 hk veier ca: 112 kg. Når det gjelder din antydning om millimeter og tommer har du helt rett.Når det gjelder vekter på de forskjellige motorer kan du søke på de forskjellige merker. lykke til. Den motoren du referer til er vel en 4-t, trådstarter vil jeg vel tro vil sette på en 2-t. Dessuten, er mange mercury og mariner som bruker mm, kommer ann på om de er lagd i belgia eller USA.... Quote Link to post
nemotron Posted October 27, 2008 Author Share Posted October 27, 2008 Har bestemt meg for å beholde motoren.. Har forresten funnet en side som har info om vekt på forskjellige motorer http://www.nadaguides.com/ Kan kanskje være interessant, min ser ut til å være ca 137Kg Quote Link to post
chagall Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Dessuten, er mange mercury og mariner som bruker mm, kommer ann på om de er lagd i belgia eller USA.... Du kan nok ha rett i dette `csvirus`, men min Optimax har ihvertfall "tomme gjenger". Quote Link to post
csvirus Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 Om det er tomme eller mm gjenger er jeg ikke sikker på, men det er vertfall mm hoder Quote Link to post
tøff-tøff Posted October 27, 2008 Share Posted October 27, 2008 så tråden litt sent, men ang vekt kan du prøve boat.no Quote Link to post
Stian_Matros Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Her jeg bor går det 2 stk slike Shakespear med 120 hester. Så tror nok du kan beholde den 90hk med god samvittighet. Du kommer til å angre hvis du setter på en mindre Quote -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post
Recommended Posts