Jump to content

Bayliner 652 VS Skipsplast 655, Kva blir det beste valget?


peterka

Recommended Posts

Synes også du bør sjekke Maxum/Searay/Mariah. Bayliner er ett amerikansk billig-merke i den forstand at de har ganske lite og rimelig utstyr som standard. Ganske like norske båter :wink:

Hvis du sjekker f.eks Maxum vil du se at det følger med mye mer utstyr og de er mer påkostet i utførelsen uten at de er noe særlig dyrere.

 

Som tidligere nevnt produserer vel Bayliner like mange båter i året som Skibsplast produserer brosjyrer. I tillegg er amerikanere og amerikanske advokater på lag hvis man lager dårlige produkter. Tror man har lite å frykte rent kvalitetsmessig, men løsningene kan være litt annerledes. Det er ikke nødvendigvis norske produsenter som sitter på fasiten bestandig :wink:

Link to post
Tror disse "påbudte" kombinasjonene er en viktig faktor for å få ned prisen.

Samtidig tenker jeg vel at påhenger'ne anno 2008 er alle optimerte konstruksjoner, så man får en god motor, okke som liksom. Viktigere er valget mellom 2-T og 4-T.

Jeg lot meg ihvertfall friste av denn pakka høst: (snakker om den på vannet, ikke den på brygga..)

Enig at alle firtaktere i dag er temmelig jevngode, men om kundene fikk velge motor så hadde det nok blitt flere valg enn Mercury, selv med et aldri så lite prispåslag. Sikkert også riktig at disse båtprodusentene får gode betingelser fra Mercury for å benytte deres motorer. Det ligger muligens også en klausul i disse avtalene om at det ikke gis åpning for å sette på andre motorer.

 

Er også ening at de pakkene du viste på bilder var bra, både den på vannet og den på brygga...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Det ligger muligens også en klausul i disse avtalene om at det ikke gis åpning for å sette på andre motorer.

 

Det er mulig å få til andre motorkombinasjoner om man står litt på kravene ref. denne tråden. Er ikke forhandleren villig til å selge deg båt med den motoren du vil ha, evt. båt uten motor, så er det bare å gå videre til neste forhandler.

I dagens marked trenger du nok ikke gå så langt før det ordner seg...

 

For meg var det en forutsetning med Yamaha når jeg skulle ha båt med påhengs. Etter endel turer til forhandlere rundt omkring havnet jeg til slutt hos en som var villig til å selge meg en Askeladden med Yamaha. Hyggelig var det også at tilbudet ble vel så bra som de beste tilbudene jeg fikk fra andre forhandlere med tilsvarende Merc Optimax :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
..................................

.....Er også ening at de pakkene du viste på bilder var bra, både den på vannet og den på brygga...

Den på brygga er dyrest i drift. Men morsomme å kjøre, begge to.... :crazy:

 

Det er mulig å få til andre motorkombinasjoner om man står litt på kravene ref. denne tråden. Er ikke forhandleren villig til å selge deg båt med den motoren du vil ha, evt. båt uten motor, så er det bare å gå videre til neste forhandler.

I dagens marked trenger du nok ikke gå så langt før det ordner seg...

 

For meg var det en forutsetning med Yamaha når jeg skulle ha båt med påhengs. Etter endel turer til forhandlere rundt omkring havnet jeg til slutt hos en som var villig til å selge meg en Askeladden med Yamaha. Hyggelig var det også at tilbudet ble vel så bra som de beste tilbudene jeg fikk fra andre forhandlere med tilsvarende Merc Optimax :yesnod:

 

I mitt tilfelle, kunne jeg godt få båten uten motor. Da til listepris; "Løs" alså uten motor, NOK 335.700,-

Og prisen MED 250 Verado, ferdig sjøsatt? gjett!....

Eller les videre og se under...

Det var nok helt spesielle forhold som gjorde seg gjeldende nå i høst. Både produsent(er) og lokal(e) forhandler(e) satt inne med mange usolgte båter og Cash Flowen var nok et stykke inn på negativ banehalvdel. Og med stadig økende renter generert av "ikke sjøsatt kapital", må selv båtbransjen ty til sjeldenheter som "salg".

Pakka med 250 Verado gikk for 429.000,- ferdig sjøsatt.

Stod jeg helt fritt, (= omtrent samme pris) kan det være jeg hadde vurdert en Yamaha, ingen andre.

Nå har jeg ikke kjørt så mange timene, 60 - 80 kanskje, men så langt finner jeg fint lite (les; ingenting) å klage på med denne motoren. Så det blir nok ikke noe motorskifte med det første.

Morty

Mvh Morty

Link to post
I mitt tilfelle, kunne jeg godt få båten uten motor. Da til listepris; "Løs" alså uten motor, NOK 335.700,-

Og prisen MED 250 Verado, ferdig sjøsatt? gjett!....

 

Når de slår av under 100' for en 250 hester er det egentlig ensbetydene med at de ikke vil selge uten motor.

Jeg opplevde også et par slike "tilbud" når jeg var på handlerunden min. Jeg takket da høflig nei og gikk videre til neste forhandler :yesnod:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Produsenten har helt sikkert like mange motorer som båter på lager og selvfølgelig lite interessert i salg av båt uten motor. Derfor ingen avslag på båt alene. Helt enig med deg der SAP_2000, de er ikke interessert egentlig.

 

Men når avslaget er så stort som i dette tilfelle, skulle jeg virkelig ha mye å utsette på motoren i "pakka" før jeg takket nei og valgte en annen. - Noe annet om man heller ikke liker båten, selvfølgelig.

Men si meg, blandt disse store 6 syl. påhengerne, er det virkelig så stor forskjell mellom de forskjellige merker?

Så stor at man er villig til å betale flere ti-tusener?

Vi snakker vel om Suzuki, Yamaha, Mercury og Evinrude (el. heter det Johnson?)

Har lest en del tester, men har inntrykk av at ALLE motorene her nevnt er virkelig bra maskiner, og at forskjellen mellom de går mer på prioriteringer enn egentlig kvalitet.

Tar jeg feil? Er f.eks. Yamaha 4-T bedre, på generell basis enn f.eks. Mercury Verado?

Selv har jeg hatt en del (mindre) motorer gjennom tidene; fra en bråkete Husquarna 4 hk på 60 tallet, opptil en 115 Optimax for kort tid siden.

Min oppfatning er at de har blitt bedre og bedre for hvert modellskift.

Derfor lar jeg prisen bestemme motorvalget.

 

Morty

Mvh Morty

Link to post

Her kan du velge mellom, etter min mening, veldig gode båter. Baylineren synes jeg var særdeles gunstig prissatt. Mellom de to alternativene du skisserer ville jeg valgt Skipsplast 655, først og fremst pga. av utenborsdmotor vs. 116 hk TDI.(Enten det nå dreier seg om 115hkEFI, Verado eller Optimax). Dersom Baylineren kunne leveres med f.eks. en 220hk bensin (da blir den sikkert ennå billigereogså:)), hadde valget for meg blitt mye vanskeligere. Vil tro at Skipsplasten har mere praktiske løsninger mtp. tur/overnatting, mens Baylineren trekker det lengste strået mtp. skrog og sjøegenskaper.

 

Og skal du overnatte mye, overnatt i båten, ikke i telt- det er MYE behageligere :cool:

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post

Eller hvor behagelig teltet er ? Eller kanskje hvor behagelig selskapet i teltet er :lol: Neida, klart du har ett poeng. I en Skipsplast 655 vil det ihvertfall definitivt være mere behagelig enn i et telt :yesnod: Har selv en 20foter med relativt god plass i cabin (er nok av de båtene som kommer nærmest 655 når det gjelder innvendig plass) og der sover jeg tørt og behaglig. I år byttet jeg ut stoppen i putene med 10cm skumgummi i sengekvalitet - nå er det nesten som senga hjemme. Godt over 2 meter lang sengeplass, og brei nok til at tre personer ligger greit og 2 personer ligger veldig greit. I tillegg er det takhøyde nok til at man kan sitte oppreist.

Link to post
Jeg ville tatt med telt, hvis overnatting var tema. Eller kjøpt noe annet enn en dagkruser

Helt uenig! Skibsplast 655 er behageligere mht overnatting enn vanlige telt (med mindre vi snakker om en eller annen sjeiks telt :lol: med diverse lass av madrasser og tilbehør....) Men så er det en del som gjerne kaller 655 for weekendcruiser i steden for daycruiser. Den her nevnte Baylineren er vel imidlertid en daycruiser.

 

Kommer an på hvor ubehagelig båten er det vel

Nettopp og Skibsplast 655 (og 660) er nok den båten på mellom 20 og 22 fot med desidert best overnattingskomfort....

Link to post
Jeg ville tatt med telt, hvis overnatting var tema. Eller kjøpt noe annet enn en dagkruser.

Med respekt å melde, dette har du ikke filla peiling på.

 

I sommer tok vi overmadrassen fra senga på hytta ned i 655'en, og la denne oppå standardmadrassen. Det gjorde at komforten ble så godt som hjemme. Setter også takluka litt på gløtt for å få frisk luft.

 

Da sover vi slik :sleep::sleep:

Link to post

Diskusjonen her har vel stort sette dreid seg om innenbords diesel (Bayliner) vs utenbords bensin (Skibsplast) + en del annet saklig (og litt mer usaklig), men hva med innenbords bensin? Må si jeg vet veldig lite om den type motorer og dette er jo også et alternativ for Bayliner 652. Eksempel.

 

De fleste går for diesel; hva er de åpenbare ulempene med innenbords bensin (sett bort i fra høyere drivstoffpris)? Er forbruket på linje med en utenbords bensin eller en innenbords diesel? Hvordan er vedlikeholdet; rimeligere eller dyrere enn utenbords/innenbords diesel?

 

Eller kanskje en bør skygge unna dette alternativet? :smiley:

 

Synes denne tråden har vært veldig bra (bortsett fra noen unødvendige usakligheter); så dette er et forsøk på å få den på sporet igjen....

 

Et helt annet spørsmål: Ser nå at helt nye Skibsplast 655 går "på bud". Sitter Skibsplast med et stort antall usolgte 2008-modeller slik at vi kan forvente oss noen supertilbud til våren, eller?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Skibsplast er jo annerkjente bra båter. Hadde selv en Skibsplast Family 19 m 55 Johnson. Kjøpt i 79. Båten var meget bra i sjøen og veldig greit innredet, men motoren var desverre en mandagsmotor. Drivakselen sa takk for seg tre ganger, så siste gang ble hele undervannshuset skiftet, etter det gikk den fint. Det viste seg og være en hel serie som det var den samme feilen på, så alt ble jo dekket av garantien. Dagens modeller er jo skikkelig bra båter, og ikke minst veldig god annenhåndsverdi, når de en gang selges igjen.

Link to post
Diskusjonen her har vel stort sette dreid seg om innenbords diesel (Bayliner) vs utenbords bensin (Skibsplast) + en del annet saklig (og litt mer usaklig), men hva med innenbords bensin? Må si jeg vet veldig lite om den type motorer og dette er jo også et alternativ for Bayliner 652. Eksempel.

 

De fleste går for diesel; hva er de åpenbare ulempene med innenbords bensin (sett bort i fra høyere drivstoffpris)? Er forbruket på linje med en utenbords bensin eller en innenbords diesel? Hvordan er vedlikeholdet; rimeligere eller dyrere enn utenbords/innenbords diesel?

 

Eller kanskje en bør skygge unna dette alternativet? :smiley:

 

Her var det rett motor til denne båten. Det er klart at drivstoffforbruket blir høyere enn på en 116hk tdi, men muligens på høyde med en moderne 200hk påhenger? Uansett, god driftsikerhet, rimelige deler og relativt lave servicekostnader enn en 116 hktdi. Og disse motorene varer jo også evig....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...