Jump to content

Skibsplast 600 vs KMV 2000 drommedille


Bendixx

Recommended Posts

Har i dag en Nordkapp 17 HT med Johnson 60 hk. Er godt fornøyd med båten, men syns etterhvert at den er blitt litt liten. Vurderer nå å kjøpe en Skibsplast 600 med 115 hk, eller en KMV 2000 Drommedille. Begge dise båtene ser greie ut, og dessuten passer de brukbart til pengepungen min. For meg ser det ut som om Drommedillen har en litt mer "sosial" uteløsning enn Skibsplasten da førersetet og passasjersetet er på samme høydenivå som aktersofaen. Dessuten kan de svinges akterover og være en del av sofagruppen. Er det noen som har erfaringer med disse båtene? Både på godt og vondt.

Link to post

min far hadde en skiblsplast 600vs med 120hk johnson ..

 

båten ser for såvidt grei ut men er drit dårlig i litt bølger .. den slår noe helt utrolig .. har aldri prøvd en with større enn 10 fot , så der kan jeg ikke utale meg ..

 

 

 

kan jo også si at min far kjøpte seg en nidelv 610 og dette er en helt annen båt .. hvis jeg skulle rangert i prosent .. angående byggekvalitet og sjødyktighet så får nidelv 90% og skibsplast 600 10%

 

er jo en annen prisklasse selvfølgelig , men er utrolig at 2 båter som er i samme størrelse har så store forskjeller..

 

 

har du sett deg ut en av disse båtene så er nok det lureste å prøve begge 2 i litt bølger :) hører jo til sjeldenhetene at vannet er flatt :)

 

mvh karsk

Link to post

Når det gjelder å slå i bølger, så er i hvert fall ikke KMV 2000 noe bedre enn Skibsplast 600, tvert i mot. KMV-en er beryktet for å være spesielt flatbunnet, så den slår ganske kraftig i motsjø.

 

Jeg har eid en Skibsplast 600 VS for noen år siden, det var en helt grei båt, jeg opplevde den ikke som spesielt dårlig i sjøen, men jeg prøvde den da heller ikke i ekstremvær! Hvis du kan få tak i en 600 VS fra årsmodell 1990 og deretter (ble vel produsert til -92), så er den mye finere interiørmessig enn tidligere modeller. 80-tallsmodellene er brune overalt, fra 1990 kom det lysere farger på interiøret, penere dashbord, pluss at den da kom med integrert badeplatform.

 

Når det gjelder typeløsningen så er det riktig som nevnt ovenfor, - KMV har nok en mer sosial utegruppe, med mer benplass, ute er 600 VS ganske trang. Men Skibsplasten tar det igjen på forkabinen, den er romsligere enn i KMV, der du må sitte med hodet på skakke hvis du har normal kroppshøyde.

 

Valget mellom disse må være hipp som happ, en smaksak, begge er helt kurante båter i den alders- og prisgruppen. Jeg ville valgt den med den "beste" motoren, og der du føler du får mest igjen for pengene.

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post

mener det var en 87 modell min far hadde ( ikke sikker ) kan jo for all del være at den er annerledes enn f.eks 90 modell som nevnes her.. husker jeg rett så mente folk da at det var på grunn av den lette vekten at båten ble litt hard i sjø.. men for all del en kjekk båt :)

Link to post

Lyst interiør kom vel i 85-86.

Hva er bruksområdet ditt?

 

Er ikke sikker men mener at det skal være noe mere fartspotensiale i Withen.

Sammenligningen min går nå mot Skibsplast med brakett.

Nå kan det se ut som maks hastighet på Withen er 35-36 knop uansett hva man gjør selv om jeg har hørt noen har påstått 40 :smiley:

Tror mest riktig motor er 115 hk på den da jeg nå har 130 og tidligere hadde 140.

Med de motorene har jeg målt ca samme resultater som de med 115.

Med 75 hk gikk den greit i plan med 6 voksne mennesker og hadde en toppfart rundt 28 knop.

Noe jeg mener å ha hørt Skibsplasten skal ha med 115 hk.

 

Litt av min erfaring ang hastighet...

 

Ellers synes jeg at skibsplasten er en penere båt :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Synes Skipsplast 600 VS er en helt perfekt to-mannsbåt. Fører og passasjerstol sitter høyt og man har veldig fin oversikt. Er man derimot 4 eller fler på tur synes jeg den blir litt dum. De som sitter bak blir sittende mye lavere enn de to foran og man blir liksom delt i to grupper. De som sitter bak ser veldig lite framover. Med 115 hester på hekken gjør den ca 30 knop og marsjer greit i ca 25 knop. Har selv en Draco 2000 og denne er endel breiere enn Skipsplasten. Dracoen krenger mye mer ved vektforskyvning sideveis enn det Skipsplasten gjør. Vi har ett vennepar som har en 600VS. Vi har flere ganger vært ut i litt bølger der vi i Dracoen har blitt litt bløte men de i Skipsplasten har sittet helt tørre.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

Ny Flem.jpg

Link to post
Nå kan det se ut som maks hastighet på Withen er 35-36 knop uansett hva man gjør selv om jeg har hørt noen har påstått 40 :smiley:

Tror mest riktig motor er 115 hk på den da jeg nå har 130 og tidligere hadde 140.

Med de motorene har jeg målt ca samme resultater som de med 115.

 

Hei `Daffy`, skal ikke avspore tråden, men det er tydelig at noen faktisk får Withen m/115 hk opp i 42 knop. :yesnod:

Se vedlagt link til finn: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Om det er "jugeknop" kan du jo spørre om. :confused:

Link to post

heisann.. Jeg har eid en skibsplast 600vs.. den var fra begynnelsen av 90tallet, på hekken en 2,7l Suzuki 150hk, den gjore 41knop på knopmåleren.

 

Skrog: Moderat v-bunn fram til midten så flater den ut bakover. Typisk skibsplast.

 

Overbygg\løsning: 2,5 liggeplass fremme. høy styrposisjon, 2 langsgående benker bak med nedfelbart bord. 3 forskjellige dørk nivå.

 

Mine erfaringer med båten er noe plandet. Pent skrog,lett planende men ikke serlig sjødyktig. Fikk ikke følelsen av at skroget hadde noen gode egenskaper over 35 knop. Lite trimmingsvillig. Ligger som et strykejern.

 

Meget ømfintlig for sidevind. Legger seg inn mot sidevind. Jeg hadde ikke trim flaps. det kunne den trenge.

 

Usosial løsning bak. men fin for de to som får sitte i farts retning. Båten er ikke selvlensende, selv om jeg tror dørken var over vannlinjen..

 

helt ok båt, grei til vannski og dagsturer som jeg brukte den til. Liker bedre båter med mer v-bunn..

 

Draco 2000 et bedre alternativ?

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Link to post
Om det er "jugeknop" kan du jo spørre om. :confused:
:lol:

Neida dette er i saltvann.

Bare det som er forskjellen :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...