Jump to content

"Klunke" i skroget om natten...


Ida Marie III

Recommended Posts

Alle som har overnattet i båt noen netter har hørt lyden, små bølger som treffer skroget, og når du først har begynt å høre etter... ja da.... på ferien i sommer ble dette pratet om en sen kveld blant båtferierene i Kalvåg, og en med en prinsess 50 hadde endog forsøkt med en pressening som han senket i sjøen ved kimingen på båten, helt vilt..og hjalp heller ikke. Så langt har jeg kommet frem til at å ligge med hekken mot forventet bølge rettning fungere best, og aller best legge seg slik at du er helt i le vist det er plass der da. Det er kanskje alderen... eller er det noen andre der ute som har iritert seg over dette, og funnet noen annen løsning.. hmm. :sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Når det klukker i min båt dytter jeg bare inn et par vanlige hørselsvernpropper i ørene. Klukkingen høres deretter bare svakt og behagelig i det fjerne, og søvnen blir dermed lett å begi seg inn i. Proppene demper lyden perfekt men uten å stenge ute alt. Hvis brannalarmen skulle gå f eks vil jeg høre denne (har testet det).

En god bieffekt er at den harde bankingen i skroget når bryggeavgiftsinnkreverne kommer på morgenrunden sin også blir dempet, men høres såpass at man kan gå opp og gjøre opp for seg.

Link to post
Share on other sites

Om du meiner at det skal vere stilt ombord i ein båt, så tar du meget feil. Hører du godt etter, så hører du mange forskjellige lyder. Alle lydene hører til på sjøen, og det er lite du får gjørt med det. liker ikkje du det, så har du ingenting i ein båt å gjere. Men du blir heilt sikkert vand med lydane, og da er det ikkje noko problem.

Link to post
Share on other sites

Hvis du lar deg irritere av klukking, har du virkelig lagt egget.

 

Men jeg lurer på hvorfor riggen min, som er fredelig og lydløs hele dagen, plutselig begynner å brumme midt på natten. Våknet en natt i tretiden og bannet over folk som raste forbi med en Caterpillar. Helt til jeg fant ut at det var bomløfteren min som sang. Og det var ingen vuggesang.

Link to post
Share on other sites

Jeg er en av de tydeligvis få...som ikke for sove når det klukker og knirker. Men, jeg har absolutt noe i en båte å gjøre likevel. I år har det blitt over 70 overnattinger, men ofte med bruk av ørepropper. DA sover jeg godt, men hører det jeg må våkne av likevel.

 

Det er vel ikke slik at en ikke liker...eller lar seg irritere av klukking og knirking, for en har vel i så tilfelle bare seg selv å takke som setter seg i en slik situasjon.

 

Det er vel mer å ta sine forholdsregler på ulike områder.

Link to post
Share on other sites

Knirkende fendere løses - i alle fall for en stund - med en god dash zalo.

 

Jeg har i lengre tid irritert meg på knirkelyd fra fenderene. Kjøpte fendersokker for å slippe dette. Det ble bedre, men fortsatt knirket det mye under enkelte forhold. Etter litt leting fant jeg årsaken: Fenderlinene var blitt gamle og stive, så knirkingen kom fra selve tauet! Kjøpte meg en bunt mykt polyestersilke tau, spleiset på nye liner, og problemet var løst! Nå er det stille og rolig i båten....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det finnes jo en oppblåsbar pølse man kan få kjøpt som vistnok skal lempe på "problemet", mulig det kun passer for seilbåt. Å legge seg slik at bølgene tas på baugen, f.eks med baugen ut og aktern inn når man ligger med anker mot en brygge kan også hjelpe. Ellers er jo det å sove med litt lyder rundt seg en vanesak, når vi er på tur om sommeren er vi typisk mer vare de første nettene, mens de siste sover ihverfall jeg godt på tross av naboens fest, disco på land og diverse vindmøller og fall.

Link to post
Share on other sites

For mange mange år siden var vi på ferie i en Princess 30DC. Siden den gang har jeg savnet klukkelyden om natta. Sammen med lett gynging og alt av andre lyder og lukter er det det som ER båtlivet... Kan ikke forstå at noen reagerer på det. Kanskje det er det som skiller båtfolk og folk i båt :wink: ?

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Men jeg lurer på hvorfor riggen min, som er fredelig og lydløs hele dagen, plutselig begynner å brumme midt på natten. Våknet en natt i tretiden og bannet over folk som raste forbi med en Caterpillar.

Rigger har ofte en egenresonans som kommer ved visse vindstyrker. Som regel ikke spesielt sterk vind.

Det kan hjelpe å heise en fender i et fall og la den henge midt på masta. Stram opp med nedhal. Dette endrer luftstrømmen rundt masta og stanser resonansen (ved akkurat den vindstyrken)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...