Jump to content

"Klunke" i skroget om natten...


Ida Marie III

Recommended Posts

Alle som har overnattet i båt noen netter har hørt lyden, små bølger som treffer skroget, og når du først har begynt å høre etter... ja da.... på ferien i sommer ble dette pratet om en sen kveld blant båtferierene i Kalvåg, og en med en prinsess 50 hadde endog forsøkt med en pressening som han senket i sjøen ved kimingen på båten, helt vilt..og hjalp heller ikke. Så langt har jeg kommet frem til at å ligge med hekken mot forventet bølge rettning fungere best, og aller best legge seg slik at du er helt i le vist det er plass der da. Det er kanskje alderen... eller er det noen andre der ute som har iritert seg over dette, og funnet noen annen løsning.. hmm. :sleep::sleep:

Et par Remy Martin før sengetid kan avhjelpe forstyrrende klukking i skroget. Mouche har tidligere nevnt at det finnes overnattingplasser nærmest overalt i skjærgården. Det er selvfølgelig så galt som det kan være. Hvis man bare velger en plass hvor sola skinner og himmelen er blå kan man bli straffet. Bølgene slår inn i hekken og man får rykk og napp i fortøyningene.Det klasker og plasker under badeplattformen. Ligger man longside får man i tillegg gnukking i fendere og knirking i fortøyninger Dette kan skape så mye støy og bevegelse i båten at nattesøvnen blir spolert.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er svenskemakrellen som er hensynsløs, vi opplevde det sanne i Svanesund i sommer. 

Forrige båt (Marine Trader) klukket i et kjør, men vi klarte ikke å irretere oss. Nå som vi har slett deplasementskrog er det ingen klukking og vi savner det faktisk litt. Det blir jo nesten som hjemme.

Link to post
Share on other sites

Klunkinga er deilig :smiley: Spesielt i klinkbygde trebåter :yesnod:

 

Lyden er iallefall ikke like påtrengende i trebåt , bedre lyddemping i materialet virker det som 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg må bare slutte meg til flertallet her: Det SKAL være klukking i båt! Det er det som gjør det så avslappende og koselig å sove i båten. Og jeg har heller ikke imot noe vugging innimellom.

Piping og hyling og fenderknirking er noe helt annet - men klukkingen SKAL bare være der!  :smiley:

:sleep:  :sleep:  :sleep:  :sleep:  :sleep:  :sleep:  :sleep:

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg må bare slutte meg til flertallet her: Det SKAL være klukking i båt! Det er det som gjør det så avslappende og koselig å sove i båten. Og jeg har heller ikke imot noe vugging innimellom.

Piping og hyling og fenderknirking er noe helt annet - men klukkingen SKAL bare være der!  :smiley:

:sleep:  :sleep:  :sleep:  :sleep:  :sleep:  :sleep:  :sleep:

 

Ja vi er forskjellig... jeg syns piping fra vinden er koselig om natten særlig med bolter i fjellet he he..

 

Men den "harde " lyden det når småbølger treffer plastbåter er ikke like som jeg erindrer lyden var i trebåtene i sin tid..

 

Ser litt lengre oppe i tråden her, at noen tyr til alkohol for å få sove, jo jo det er mange muligheter... 

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel en av de få som også hater "klunkelyder" og legger meg derfor ofte i områder hvor sjø som skaper klunk ikke kommer til, eller prøver å legge baugen med bølgeretning og ikke mot - det hjelper mye. Stikk-kabin er alltid rolig, så har sansen for de nye designene på markedet hvor "owners cabin" er sentrert i båten med noen enorme vinduer...... Om noen år kanskje :-)

Link to post
Share on other sites

Tror det er mange her som "juger" litt. Klukking fører fort til plasking, og ha dette noen cm fra øret er ikke noe stas. Bedre om det er stille. Noe som også er ille, er bølger( bør ikke være store) som slår oppunder badrplattform og man ligger i akterkabin. Noe som fungerer er å legge seg høyere opp i båten. Stor forskjell på om jeg rer opp i salongen eller ligger i en kabin som ligger lavere. Knirking i fendere og tau et jeg ferdig med. Myke fleksible tau gjør susen sammen med fendertrekk. Flytt også fendre litt "vekk" fra der du sover, om det går da.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at det alltid vil være lyder i en båt, mange kilder nevnt over. Selv om man får sin egen båt knirkefri, så knirker sikkert nabo båten :)

 

Hvis det ikke er noen båt-lyder å høre så er det stor fare for at båten befinner seg i hagen, eller på land, og det er jo mye verre.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Tror det er mange her som "juger" litt. Klukking fører fort til plasking, og ha dette noen cm fra øret er ikke noe stas.

:lol:

 

Jeg sier meg enig i at plasking i skroget ikke er noe fint når jeg skal sove. Det er nok stor forskjell på båter, men på vår båt har selv små bølger en tendens til å gi harde slag oppunder skroget sånn ca der vi ligger.

 

En annen sak er når jeg sitter bak i båten med en god bok og et glass rødvin. Ingen ting er da bedre enn lukta av salt sjø, måkeskrik i det fjerne, svak vugging på båten, og svake klukkelyder fra skroget :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hvilke lyder en reagerer negativt på når en skal sove, er forskjelig fra person til person...

 

Klunke lyden en får i en trebåt, kontra en plast båt er som natt og dag, for de som har opplevd det..

 

Plasten er et mye hardere materiale, og gir en  mye høyere resonansen en treverk..

 

Noen reagerer på vind som uler ute i rigg eller lign. noe ikke jeg gjør...slik er vi bare..

 

Mulig også alder spiller inn, etter som de fleste sover dårligere/mindre med årene...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hmm ingen klunkelyd i seilbåten min.,, :)

 

( men etter bytte til nye fall så har jeg fått en enda værre klunkelyd INNI masta. Høres ikke på utsiden, bare inni båten...)

 

Har en vhf kabel som klunker inni masta, høres også bare fra innsiden, og i hovedsak i masters cabin, så den har dattera vår fått ;-)

 

Men skroget er stille.. har forsåvidt bare eid båter fra panserperioden i glassfiberbygging, kanskje tykkelsen på skroget har en betydning?

 

Og selvsagt er mitt aller beste tips mot søvnløshet å slutte å irritere seg over lyder og heller sove i stedet ;-) (ironi). 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...